Aktivera dina studentrabatter: Missa inte att spara pengar med 100-tals heta studentrabatter Aktivera dina studentrabatter chevron_right
close
Begagnad kurslitteratur. Snabbt, enkelt och riskfritt.
Spara uppåt 80%
Trygg betalning
Skydd mot bedrägeri
“Spöade konkurrenten”
“Rekommenderas”
Studentapan
Bra jobbat! Bara två steg kvar innan du är klar.
Vad stämmer för dig, ?
Jag är student
Jag ska börja studera
Jag har avslutat mina studier
Jag har aldrig varit student

Vi vill veta lite mer om dig för att vi ska kunna förbättra Studentapan och göra plattformen så relevant som möjligt för dig.

Du godkänner våra villkor när du använder Studentapan och skapar ett konto hos oss. Vi kommer även att skicka nyhetsbrev med studietips och information om Studentapan. Du kan enkelt avregistrera dig från dessa nyhetsbrev senare.
Studentapan Academy är en del av Studentapan för att göra dig till en bättre student. Här hittar du värdefulla studietips och råd som hjälper dig att plugga smartare och få mer frihet. Studentapan - Upplev ett bättre liv som student.

Hårda studentfester? 25 tips för att skippa bakfyllan

 

Hur kan vi bli mindre bakfulla efter vi har druckit?

Jag läste någonstans att statistiken för alkoholism i Holland bortser från studenter eftersom om de räknas in skulle statistiken skjuta i höjden.

Många svenska tidningar har också skrivit om hur studenter riskerar att bli alkoholister och hur alkoholkulturen inom studentvärlden bidrar till ökade alkoholvanor.

Men alla som studerar vet hur alkohol och festande är en del av upplevelsen och nöjet med att vara student.

Så istället för att pracka ned på hur mycket det dricks och hur alla bör dricka mindre ska jag istället skriva om vad du kan göra för att bli mindre bakfull.

För en produktivitetsnörd som mig har bakfyllan alltid varit extra tung eftersom en hel dag oftast går till spillo åt att tycka synd om sig själv.

Det här inlägget kommer förklara mer eller mindre bevisade tips för att njuta av festandet utan att vara totalt förstörd dagen efter.

Obs! Risken med att börja använda dessa tips är att man kompenserar med att dricka ännu mer vilket gör det till ett nollsummespel.

Så drick samma mängd som tidigare men börja använd dig av dessa tips för att se resultat.

Del 1 - Innan du börjar dricka

Det finns ett par självklara trick som du kan göra under dagen innan du börjar festa:

Absolut viktigast:

  • Ät en rejäl middag precis innan du börjar dricka. Ja, pizza är ett bra alternativ! Är du proppmätt kommer det vara svårare för dig att beerponga de där 5 ölen på raken. Fettet och näringen i maten kommer också hjälpa din kropp att bryta ned alkoholen.

Bra att tänka på:

  • Ladda upp med vitaminer. Det kommer gå åt mycket vitaminer och mineraler för att bryta ned alkoholen. Utan dessa kommer din kropp ta stryk och du mår piss. Käka därför en hälsosam frukost och lunch. För säkerhetsskull ta gärna någon multivitamin under dagen eller fruktsallad som mellanmål.
  • Drick mycket vätska under dagen innan du börjar dricka (Drick gärna sportdryck. Dricker du för mycket vatten kan du riskera att bli av med mycket mineraler).
  • Undvik hård träning. En hård festkväll kommer vara ansträngande för din kropp. Om kroppen redan har fullt upp med återhämtning från träning kommer effekten av trötthet och bakfylla vara ännu värre dagen efter.

För den ambitiösa:

  • Ät, drick eller på annat valfritt sätt få i dig en matsked olivolja. Oljans fett kommer hjälpa din kropp att bryta ned alkoholen.

Del 2 - Under tiden som du dricker.

Del 2 är den svåraste delen att hålla sig till eftersom det är nu som du börjar bli full. Vi alla vet vad som händer när vi blir fulla, vi tappar det rationella tänkandet. Något som har fungerat avsevärt bra för många är tanken:

”Jag vill ligga ikväll och det kommer inte vara så skoj om jag är för full under sexet, därför ska jag försöka vara på rätt sida av den magiska gränsen”

Absolut viktigast:

  • Drick vatten. Tipset är uttjatat men av en anledning. Försöker du dricka varannan vatten kommer du må bättre. Jag vet att det är svårt och trist att sitta där med vattenglaset. Om det är jobbigt för dig drick åtminstone mycket vatten varje gång du går på toaletten.

Bra att tänka på:

  • Håll dig till en typ av alkohol - Att blanda olika sorter av alkohol under kvällen kommer öka din bakfylla och du kommer må sämre. Välj din sort och håll dig till den, vad som än händer!
  • Val av spritsort – Välj helst ljus sprit (Gin, ljus tequila eller bra vodka är utmärkta val)
  • Val av blannevann (som vi skåningar säger) - Har du starksprit så blanda med juice eller soda vatten, Sprite funkar också bra (Undvik diet varianter). Klassikern Rom & cola är ingen bra drink! Same goes for Redbull. Jag är ett stort fan av Caipirinha (Lime, socker, soda och cachaça).
  • Skippa mousserande - Gott som fasen men ger dig lätt en fruktansvärd bakfylla.
  • Hoppa över cigaretten – Forskning visar att feströkning kan göra bakfyllan värre, hoppa över den för säkerhetsskull.

För den ambitiösa:

  • Drick sportdryck utan kaffein.
  • Dyr ljus sprit – Dyr sprit har med sannolikhet blivit destillerat flera gånger än billig sprit vilket gör spriten ”renare
Tjäna pengar på kursböcker
Luta dig tillbaka medan vi säljer dina gamla kursböcker. Det enda du behöver göra att skicka en såld bok och njuta av pengarna.

Del 3 - Innan du går och lägger dig

Den här delen kan också vara svår att följa men det kommer hjälpa dig!

Absolut viktigast:

  • Drick vatten men inte överdrivet mycket eftersom du driver ut mineraler och vitaminer som du redan har brist på efter ditt drickande.

Bra att tänka på:

  • Mat – Vad som, spelar inte så stor roll.
  • Somna inte förrän du har hunnit smälta maten lite och börjat nyktra till något åtminstone.
  • Knappra något vitamin- eller mineralpiller

För den ambitiösa:

  • Sportdryck utan koffein.
Få tillbaka 3250 kronor för kursböcker
Genom ett litteraturstipendium kan du få tillbaka 3250 kr för kursböcker. Det finns ingen gräns för hur många stipendier som delas ut. Alla kan ansöka och alla kan få ersättning.

Del 4 - Dagen efter

Du vaknar upp och märker att du ändå mår dåligt och känner för att bara ligga inne hela dagen.

  • Drick vätska – En studie i Kina visade på att sprite (deras motsvarighet) var en bra dryck för bakfyllan.
  • Ät ägg och bacon till frukost… hjälper med ämnesomsättningen – “Eggs are an awesome source of cysteine, which helps break down a headache-causing toxin that's produced when your body digests alcohol. Go with a plain poached egg or dry omelet, which won't upset your stomach as much as greasy bacon or heavy breakfast meats.”
  • Iskall dusch. Gör dig alert och väcker dig. Kylan får dig att ta djupa andetag så att du syresätter din kropp.
  • Ta en ipren.
  • Drick kaffe.
  • Frukt och salad om möjligt.
  • Skippa träningen – beror såklart på hur hårt det var dagen efter. Men kroppen behöver återhämta sig och träningen ger ändå inte så mycket när du är bakfull.
"Din bok har blivit såld!"
Så enkelt är det att få betalt för dina gamla kursböcker via Studentapan. Det enda du behöver göra är att skicka boken. Vi sköter resten.

Sammanfattning

Det finns en hel del tips som kan hjälpa dig att skippa bakfyllan men de som är absolut viktigast enligt mig:

  1. Ät en rejäl måltid innan du börjar dricka.
  2. Drick varannan vatten.
  3. Drick en sort av alkohol.
  4. Iskall dusch dagen efter. Det iskalla vattnet får min kropp och hjärna att verkligen vakna till liv, just love it!

Lycka till så ses vi kanske i dimman!

"Du tjänade precis 387 kr"
Ingen krånglig kontakt med potentiella köpare. Inget tjafs med betalning. Det finns en anledning till att vi är Sveriges största marknadsplats för begagnad kurslitteratur.

Tycker du det här var en bra artikel?

Ifall du tycker att det här är en värdefull artikel så får du gärna sprida det vidare. Vi lägger mycket tid på att skapa värdefullt innehåll för dig, all hjälp att sprida det vi gör är högt uppskattat!

 

Att skapa bättre liv för studenter

För dig är kanske Studentapan bara är en hemsida men för oss är det ett livsuppdrag att skapa bättre liv för studenter.

Du som student är morgondagens chef, politiker, företagare, ekonom, kändis, författare, journalist, vårdgivare, lärare, forskare, jurist, terapeut, marknadsförare och därtill. Du är morgondagens samhällsbärare, beslutsfattare och elit. Du är framtiden.

Ifall ditt liv på något sätt kan förbättras eller förenklas kan det leda till att påverka samhället för det bättre. Det behövs i tider som dessa.

Det kan vara något så enkelt som att du kan köpa/sälja begagnade kursböcker på ett tryggt sätt.

Eller att du kan dela med dig av sammanfattningar, anteckningar och annat digitalt studiematerial, medan du tjänar en extra slant.

Det kan också vara att du sparar pengar med schyssta studentrabatter

Hur det än må vara så är vår framgång beroende av dig. Tillsammans kan vi skapa en bättre värld. Hur töntigt det än kan låta.

 

 

Studentapan Academy är en del av Studentapan för att göra dig till en bättre student. Här hittar du värdefulla studietips och råd som hjälper dig att plugga smartare och få mer frihet. Studentapan - Upplev ett bättre liv som student.
Rekommenderad läsning för dig