Goda rutinsituationer i förskolan; May-Britt Drugli, Ole Hansen, Thomas Nordahl; 2018

Goda rutinsituationer i förskolan Upplaga 1

av May-Britt Drugli, Ole Hansen, Thomas Nordahl
Rutinsituationer i förskolan, till exempel måltider, på- och avklädning, blöjbyte, middagsvila samt lämning och hämtning, är situationer där personalen ska utföra en viss praktisk uppgift, men där det samtidigt finns plats för kontakt och samspel, både mellan barn och vuxna och mellan barnen. Genom att i rutinsituationerna även ha fokus på samspel kan personalen stödja barnens känslomässiga, sociala, relationella och språkliga utveckling. Kvaliteten på samspelet i rutinsituationer är dock inte alltid så god som man skulle önska. Därför kan det vara värt att rikta större uppmärksamhet mot det som sker i rutinsituationerna och reflektera över om samspelskvaliteten är tillräckligt god eller om den kan förbättras. Den här boken är tänkt att inspirera till en närmare titt på de rutinsituationer som förekommer under en dag i förskolan för att bedöma om det finns utrymme för mer och kanske bättre samspel.

Det vet vi om – förskolan är en serie praxisnära och praxisorienterade böcker som ger inblick i aktuella utmaningar i förskolans pedagogiska praxis. Böckerna i serien presenterar aktuella teman med syftet att göra forskningsbaserad kunskap om förbättringar av kvaliteten på det pedagogiska arbetet mer lättillgänglig för pedagoger och förskole­ledning. Målet är att denna kunskap i större utsträckning ska kunna tillämpas i den pedagogiska verksamheten.
Rutinsituationer i förskolan, till exempel måltider, på- och avklädning, blöjbyte, middagsvila samt lämning och hämtning, är situationer där personalen ska utföra en viss praktisk uppgift, men där det samtidigt finns plats för kontakt och samspel, både mellan barn och vuxna och mellan barnen. Genom att i rutinsituationerna även ha fokus på samspel kan personalen stödja barnens känslomässiga, sociala, relationella och språkliga utveckling. Kvaliteten på samspelet i rutinsituationer är dock inte alltid så god som man skulle önska. Därför kan det vara värt att rikta större uppmärksamhet mot det som sker i rutinsituationerna och reflektera över om samspelskvaliteten är tillräckligt god eller om den kan förbättras. Den här boken är tänkt att inspirera till en närmare titt på de rutinsituationer som förekommer under en dag i förskolan för att bedöma om det finns utrymme för mer och kanske bättre samspel.

Det vet vi om – förskolan är en serie praxisnära och praxisorienterade böcker som ger inblick i aktuella utmaningar i förskolans pedagogiska praxis. Böckerna i serien presenterar aktuella teman med syftet att göra forskningsbaserad kunskap om förbättringar av kvaliteten på det pedagogiska arbetet mer lättillgänglig för pedagoger och förskole­ledning. Målet är att denna kunskap i större utsträckning ska kunna tillämpas i den pedagogiska verksamheten.
Upplaga: 1a upplagan
Utgiven: 2018
ISBN: 9789144123226
Förlag: Studentlitteratur AB
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 97 st
Rutinsituationer i förskolan, till exempel måltider, på- och avklädning, blöjbyte, middagsvila samt lämning och hämtning, är situationer där personalen ska utföra en viss praktisk uppgift, men där det samtidigt finns plats för kontakt och samspel, både mellan barn och vuxna och mellan barnen. Genom att i rutinsituationerna även ha fokus på samspel kan personalen stödja barnens känslomässiga, sociala, relationella och språkliga utveckling. Kvaliteten på samspelet i rutinsituationer är dock inte alltid så god som man skulle önska. Därför kan det vara värt att rikta större uppmärksamhet mot det som sker i rutinsituationerna och reflektera över om samspelskvaliteten är tillräckligt god eller om den kan förbättras. Den här boken är tänkt att inspirera till en närmare titt på de rutinsituationer som förekommer under en dag i förskolan för att bedöma om det finns utrymme för mer och kanske bättre samspel.

Det vet vi om – förskolan är en serie praxisnära och praxisorienterade böcker som ger inblick i aktuella utmaningar i förskolans pedagogiska praxis. Böckerna i serien presenterar aktuella teman med syftet att göra forskningsbaserad kunskap om förbättringar av kvaliteten på det pedagogiska arbetet mer lättillgänglig för pedagoger och förskole­ledning. Målet är att denna kunskap i större utsträckning ska kunna tillämpas i den pedagogiska verksamheten.
Rutinsituationer i förskolan, till exempel måltider, på- och avklädning, blöjbyte, middagsvila samt lämning och hämtning, är situationer där personalen ska utföra en viss praktisk uppgift, men där det samtidigt finns plats för kontakt och samspel, både mellan barn och vuxna och mellan barnen. Genom att i rutinsituationerna även ha fokus på samspel kan personalen stödja barnens känslomässiga, sociala, relationella och språkliga utveckling. Kvaliteten på samspelet i rutinsituationer är dock inte alltid så god som man skulle önska. Därför kan det vara värt att rikta större uppmärksamhet mot det som sker i rutinsituationerna och reflektera över om samspelskvaliteten är tillräckligt god eller om den kan förbättras. Den här boken är tänkt att inspirera till en närmare titt på de rutinsituationer som förekommer under en dag i förskolan för att bedöma om det finns utrymme för mer och kanske bättre samspel.

Det vet vi om – förskolan är en serie praxisnära och praxisorienterade böcker som ger inblick i aktuella utmaningar i förskolans pedagogiska praxis. Böckerna i serien presenterar aktuella teman med syftet att göra forskningsbaserad kunskap om förbättringar av kvaliteten på det pedagogiska arbetet mer lättillgänglig för pedagoger och förskole­ledning. Målet är att denna kunskap i större utsträckning ska kunna tillämpas i den pedagogiska verksamheten.
Begagnad bok (0 st)
Begagnad bok (0 st)