Framtidsskaparna : vetenskapens ungdomskultur vid svenska läroverk 1930-197; Staffan Wennerholm; 2005
spara 45%
1 säljare

Framtidsskaparna : vetenskapens ungdomskultur vid svenska läroverk 1930-197

av Staffan Wennerholm
Vad är naturvetenskap och teknik? Vilken roll och betydelse har de för samhället? Är vetenskapsmannen en hjälte, och i så fall på vilket sätt? Staffan Wennerholms undersökning handlar om hur eleverna vid de tekniska och allmänna läroverken under perioden 1930--1970 debatterade sådana frågor och vilka krav de ställde på kommande naturvetare och tekniker. Ett genomgående tema i diskussionerna var att de unga naturvetarna beskrev en rad skillnader eller gränser, särskilt gränsen mellan läroverkselever och ungdomar som inte gick i skolan. Läroverkseleven skulle inta en allvarlig hållning till samhället och inte hänge sig åt enkla nöjen. En annan gräns löpte mellan den moderna naturvetenskapen och tekniken och den föråldrade religionen och humanioran. Unga naturvetare och tekniker på läroverken skulle vara framtidsskapare - framåtblickande, objektiva och handlingskraftiga. Mellan "manligt" och "kvinnligt" drogs en annan viktig gräns. Naturvetenskap och teknik antogs framförallt passa pojkar, och naturvetarrollen var samtidigt en könsroll. De hårda kraven innebar att inte alla var lämpade för uppgiften. Kulturbygget innebar en sållningsmekanism som med all säkerhet är levande och aktuell än idag.
Vad är naturvetenskap och teknik? Vilken roll och betydelse har de för samhället? Är vetenskapsmannen en hjälte, och i så fall på vilket sätt? Staffan Wennerholms undersökning handlar om hur eleverna vid de tekniska och allmänna läroverken under perioden 1930--1970 debatterade sådana frågor och vilka krav de ställde på kommande naturvetare och tekniker. Ett genomgående tema i diskussionerna var att de unga naturvetarna beskrev en rad skillnader eller gränser, särskilt gränsen mellan läroverkselever och ungdomar som inte gick i skolan. Läroverkseleven skulle inta en allvarlig hållning till samhället och inte hänge sig åt enkla nöjen. En annan gräns löpte mellan den moderna naturvetenskapen och tekniken och den föråldrade religionen och humanioran. Unga naturvetare och tekniker på läroverken skulle vara framtidsskapare - framåtblickande, objektiva och handlingskraftiga. Mellan "manligt" och "kvinnligt" drogs en annan viktig gräns. Naturvetenskap och teknik antogs framförallt passa pojkar, och naturvetarrollen var samtidigt en könsroll. De hårda kraven innebar att inte alla var lämpade för uppgiften. Kulturbygget innebar en sållningsmekanism som med all säkerhet är levande och aktuell än idag.
Utgiven: 2005
ISBN: 9789179241858
Förlag: Arkiv förlag/A-Z förlag
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 318 st
Vad är naturvetenskap och teknik? Vilken roll och betydelse har de för samhället? Är vetenskapsmannen en hjälte, och i så fall på vilket sätt? Staffan Wennerholms undersökning handlar om hur eleverna vid de tekniska och allmänna läroverken under perioden 1930--1970 debatterade sådana frågor och vilka krav de ställde på kommande naturvetare och tekniker. Ett genomgående tema i diskussionerna var att de unga naturvetarna beskrev en rad skillnader eller gränser, särskilt gränsen mellan läroverkselever och ungdomar som inte gick i skolan. Läroverkseleven skulle inta en allvarlig hållning till samhället och inte hänge sig åt enkla nöjen. En annan gräns löpte mellan den moderna naturvetenskapen och tekniken och den föråldrade religionen och humanioran. Unga naturvetare och tekniker på läroverken skulle vara framtidsskapare - framåtblickande, objektiva och handlingskraftiga. Mellan "manligt" och "kvinnligt" drogs en annan viktig gräns. Naturvetenskap och teknik antogs framförallt passa pojkar, och naturvetarrollen var samtidigt en könsroll. De hårda kraven innebar att inte alla var lämpade för uppgiften. Kulturbygget innebar en sållningsmekanism som med all säkerhet är levande och aktuell än idag.
Vad är naturvetenskap och teknik? Vilken roll och betydelse har de för samhället? Är vetenskapsmannen en hjälte, och i så fall på vilket sätt? Staffan Wennerholms undersökning handlar om hur eleverna vid de tekniska och allmänna läroverken under perioden 1930--1970 debatterade sådana frågor och vilka krav de ställde på kommande naturvetare och tekniker. Ett genomgående tema i diskussionerna var att de unga naturvetarna beskrev en rad skillnader eller gränser, särskilt gränsen mellan läroverkselever och ungdomar som inte gick i skolan. Läroverkseleven skulle inta en allvarlig hållning till samhället och inte hänge sig åt enkla nöjen. En annan gräns löpte mellan den moderna naturvetenskapen och tekniken och den föråldrade religionen och humanioran. Unga naturvetare och tekniker på läroverken skulle vara framtidsskapare - framåtblickande, objektiva och handlingskraftiga. Mellan "manligt" och "kvinnligt" drogs en annan viktig gräns. Naturvetenskap och teknik antogs framförallt passa pojkar, och naturvetarrollen var samtidigt en könsroll. De hårda kraven innebar att inte alla var lämpade för uppgiften. Kulturbygget innebar en sållningsmekanism som med all säkerhet är levande och aktuell än idag.
Begagnad bok
136 kr244 krSpara 108 kr (45%) mot nypris
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar
Köpskydd med Studentapan
Varje köp täcks av Studentapans köpskydd som säkerställer att boken kommer fram, att du får rätt bok och att skicket stämmer överens med beskrivning.
136 kr244 krSpara 108 kr (45%) mot nypris
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar