Upplevelseindustrins turistmiljöer : Visuella berättarstrategier i svenska turistanlägganingar 1985-2005; Per Strömberg; 2007
1 säljare

Upplevelseindustrins turistmiljöer : Visuella berättarstrategier i svenska turistanlägganingar 1985-2005 Upplaga 1

av Per Strömberg
Sedan 1990-talet har upplevelseindustri varit ett flitigt använt begrepp inom den svenska turistnäringen. Detta kan ses som symptom på att ordet upple-velse har fått en tilltagande attraktionskraft. Begreppet signalerar också en växande tilltro till de ekonomiska effekterna av kreativa, sinnliga och mark-nadsestetiska lösningar för företag och samhällsinstitutioner. Men vad skiljer egentligen dagens turistnäring från gårdagens i fråga om visuella aspekter och förmedling? Denna konstvetenskapliga avhandling från Uppsala universi-tet behandlar turistanläggningar i upplevelseindustrins, postmodernismens och varumärkenas tidevarv, parallellt med historiska tillbakablickar. Den diskuterar hur termer som theming, storytelling, design program, branding och place marketing tagit sig in i turistnäringens vokabulär och hur de konkreti-serats i visuell form i hotellanläggningar, stugbyar, skidorter och köpcentra inriktade mot turism. Avhandlingen är upplagd som ett antal fallstudier, där de flesta exemplen är svenska. Dessa analyseras och problematiseras mot bakgrund av internationella jämförelseobjekt med tvärvetenskapliga ut-gångspunkter. Boken är Per Strömbergs avhandling i konstvetenskap.
Sedan 1990-talet har upplevelseindustri varit ett flitigt använt begrepp inom den svenska turistnäringen. Detta kan ses som symptom på att ordet upple-velse har fått en tilltagande attraktionskraft. Begreppet signalerar också en växande tilltro till de ekonomiska effekterna av kreativa, sinnliga och mark-nadsestetiska lösningar för företag och samhällsinstitutioner. Men vad skiljer egentligen dagens turistnäring från gårdagens i fråga om visuella aspekter och förmedling? Denna konstvetenskapliga avhandling från Uppsala universi-tet behandlar turistanläggningar i upplevelseindustrins, postmodernismens och varumärkenas tidevarv, parallellt med historiska tillbakablickar. Den diskuterar hur termer som theming, storytelling, design program, branding och place marketing tagit sig in i turistnäringens vokabulär och hur de konkreti-serats i visuell form i hotellanläggningar, stugbyar, skidorter och köpcentra inriktade mot turism. Avhandlingen är upplagd som ett antal fallstudier, där de flesta exemplen är svenska. Dessa analyseras och problematiseras mot bakgrund av internationella jämförelseobjekt med tvärvetenskapliga ut-gångspunkter. Boken är Per Strömbergs avhandling i konstvetenskap.
Upplaga: 1a upplagan
Utgiven: 2007
ISBN: 9789162869748
Förlag: Fronton förlag
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 362 st
Sedan 1990-talet har upplevelseindustri varit ett flitigt använt begrepp inom den svenska turistnäringen. Detta kan ses som symptom på att ordet upple-velse har fått en tilltagande attraktionskraft. Begreppet signalerar också en växande tilltro till de ekonomiska effekterna av kreativa, sinnliga och mark-nadsestetiska lösningar för företag och samhällsinstitutioner. Men vad skiljer egentligen dagens turistnäring från gårdagens i fråga om visuella aspekter och förmedling? Denna konstvetenskapliga avhandling från Uppsala universi-tet behandlar turistanläggningar i upplevelseindustrins, postmodernismens och varumärkenas tidevarv, parallellt med historiska tillbakablickar. Den diskuterar hur termer som theming, storytelling, design program, branding och place marketing tagit sig in i turistnäringens vokabulär och hur de konkreti-serats i visuell form i hotellanläggningar, stugbyar, skidorter och köpcentra inriktade mot turism. Avhandlingen är upplagd som ett antal fallstudier, där de flesta exemplen är svenska. Dessa analyseras och problematiseras mot bakgrund av internationella jämförelseobjekt med tvärvetenskapliga ut-gångspunkter. Boken är Per Strömbergs avhandling i konstvetenskap.
Sedan 1990-talet har upplevelseindustri varit ett flitigt använt begrepp inom den svenska turistnäringen. Detta kan ses som symptom på att ordet upple-velse har fått en tilltagande attraktionskraft. Begreppet signalerar också en växande tilltro till de ekonomiska effekterna av kreativa, sinnliga och mark-nadsestetiska lösningar för företag och samhällsinstitutioner. Men vad skiljer egentligen dagens turistnäring från gårdagens i fråga om visuella aspekter och förmedling? Denna konstvetenskapliga avhandling från Uppsala universi-tet behandlar turistanläggningar i upplevelseindustrins, postmodernismens och varumärkenas tidevarv, parallellt med historiska tillbakablickar. Den diskuterar hur termer som theming, storytelling, design program, branding och place marketing tagit sig in i turistnäringens vokabulär och hur de konkreti-serats i visuell form i hotellanläggningar, stugbyar, skidorter och köpcentra inriktade mot turism. Avhandlingen är upplagd som ett antal fallstudier, där de flesta exemplen är svenska. Dessa analyseras och problematiseras mot bakgrund av internationella jämförelseobjekt med tvärvetenskapliga ut-gångspunkter. Boken är Per Strömbergs avhandling i konstvetenskap.
Begagnad bok
126 kr
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar
Köpskydd med Studentapan
Varje köp täcks av Studentapans köpskydd som säkerställer att boken kommer fram, att du får rätt bok och att skicket stämmer överens med beskrivning.
126 kr
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar