Adriaen de Vries 1556-1626; Frits Scholten, Rosemarie Mulcahy, Lars Olof Larsson, Görel Cavalli-Björkman, Francesca G. Bewer, Uwe Heithorn, Thomas DaCosta Kaufmann, Arjan de Koomen; 1999

Adriaen de Vries 1556-1626 Upplaga 2

av Frits Scholten, Rosemarie Mulcahy, Lars Olof Larsson, Görel Cavalli-Björkman, Francesca G. Bewer
m.fl.
Adriaen de Vires' stora betydelse som konstnär har blivit allt tydligare under de senaste årtiodena. Hans ryktbarhet har vunnit på det ökade intresset för 1500- och 1600-tals skulpturer, i synnerhet bronser. Trots att Adriaen de Vries lämnade sitt hemland i tidig ålder för att fortsätta sin yrkesbana utomlands förnekade han aldrig sina nederländska rötter. Han lade orden 'Hagiensis Batavus' (från Haag) till sin signatur på de flesta av sina skulpturer och han sökte ständigt sina landsmäns sällskap. Inte heller konstnärligt skiljer han sig från den nederländska traditionen men han har hittills erhållit föga uppmärksamhet från nederländska konsthistoriker. Han har däremot uppmärksammats av tyska och svenska konsthistoriker. Vi är övertygade om att Adriaen de Vries 1556-1626, är en passande hyllning till en av konsthistoriens mest bländande och virtuosa skulptörer.
Adriaen de Vires' stora betydelse som konstnär har blivit allt tydligare under de senaste årtiodena. Hans ryktbarhet har vunnit på det ökade intresset för 1500- och 1600-tals skulpturer, i synnerhet bronser. Trots att Adriaen de Vries lämnade sitt hemland i tidig ålder för att fortsätta sin yrkesbana utomlands förnekade han aldrig sina nederländska rötter. Han lade orden 'Hagiensis Batavus' (från Haag) till sin signatur på de flesta av sina skulpturer och han sökte ständigt sina landsmäns sällskap. Inte heller konstnärligt skiljer han sig från den nederländska traditionen men han har hittills erhållit föga uppmärksamhet från nederländska konsthistoriker. Han har däremot uppmärksammats av tyska och svenska konsthistoriker. Vi är övertygade om att Adriaen de Vries 1556-1626, är en passande hyllning till en av konsthistoriens mest bländande och virtuosa skulptörer.
Upplaga: 2a upplagan
Utgiven: 1999
ISBN: 9789171005847
Förlag: Nationalmuseum, Rijksmuseum, The J. Paul Getty Museum, Waanders
Format: Inbunden
Språk: Svenska
Sidor: 311 st
Adriaen de Vires' stora betydelse som konstnär har blivit allt tydligare under de senaste årtiodena. Hans ryktbarhet har vunnit på det ökade intresset för 1500- och 1600-tals skulpturer, i synnerhet bronser. Trots att Adriaen de Vries lämnade sitt hemland i tidig ålder för att fortsätta sin yrkesbana utomlands förnekade han aldrig sina nederländska rötter. Han lade orden 'Hagiensis Batavus' (från Haag) till sin signatur på de flesta av sina skulpturer och han sökte ständigt sina landsmäns sällskap. Inte heller konstnärligt skiljer han sig från den nederländska traditionen men han har hittills erhållit föga uppmärksamhet från nederländska konsthistoriker. Han har däremot uppmärksammats av tyska och svenska konsthistoriker. Vi är övertygade om att Adriaen de Vries 1556-1626, är en passande hyllning till en av konsthistoriens mest bländande och virtuosa skulptörer.
Adriaen de Vires' stora betydelse som konstnär har blivit allt tydligare under de senaste årtiodena. Hans ryktbarhet har vunnit på det ökade intresset för 1500- och 1600-tals skulpturer, i synnerhet bronser. Trots att Adriaen de Vries lämnade sitt hemland i tidig ålder för att fortsätta sin yrkesbana utomlands förnekade han aldrig sina nederländska rötter. Han lade orden 'Hagiensis Batavus' (från Haag) till sin signatur på de flesta av sina skulpturer och han sökte ständigt sina landsmäns sällskap. Inte heller konstnärligt skiljer han sig från den nederländska traditionen men han har hittills erhållit föga uppmärksamhet från nederländska konsthistoriker. Han har däremot uppmärksammats av tyska och svenska konsthistoriker. Vi är övertygade om att Adriaen de Vries 1556-1626, är en passande hyllning till en av konsthistoriens mest bländande och virtuosa skulptörer.
Begagnad bok (0 st)
Begagnad bok (0 st)