Att arbeta med delaktighet inom habilitering; Kristofer Hansson, Eva Nordmark; 2015
5+ säljare

Att arbeta med delaktighet inom habilitering Upplaga 1

av Kristofer Hansson, Eva Nordmark
Delaktighet har kommit att bli ett samlingsbegrepp för hur samhället ska kunna möta alla människors röster och perspektiv. Inte minst inom habiliteringens olika verksamheter är det idag ett centralt begrepp. Denna antologi tar sin utgångspunkt i ett mångfacetterat habiliteringsperspektiv och presenterar nya synsätt på hur delaktighet kan förstås, hur det praktiskt används, men också hur det kan problematiseras utifrån ett flervetenskapligt och tvärprofessionellt perspektiv. Kapitlen har ett praktiknära perspektiv och presenterar forskning gjord i nära samarbete med verksamhetsområden inom habilitering. För både yrkesverksamma, studerande och forskare reser antologin ett antal centrala frågor: Vad menas med delaktighet och på vilket sätt kan jag skapa delaktighet för andra människor? Är jag beredd att dela mitt inflytande och ansvar? Men också frågor om vem det är som ska bestämma vad som är en tillräcklig delaktighet, när den inte är tillräcklig och för vem denna delaktighet är tänkt? Med andra ord, hur kan delaktighet bli på riktigt? Detta är frågor som inte alltid har ett självklart svar men som är viktiga att diskutera. Det är också frågor som synliggör den spännvidd det finns i begreppet delaktighet och som gör det både lockande och spännande att arbeta med.

Att arbeta med delaktighet inom habilitering vänder sig till universitets- och högskolestudenter som fokuserar på habilitering och delaktighet i olika typer av utbildningar. Även yrkesverksamma inom exempelvis habilitering och rehabilitering liksom samhällsaktörer inom området får en värdefull introduktion till tvärprofessionella och flervetenskapliga perspektiv på delaktighet.
Delaktighet har kommit att bli ett samlingsbegrepp för hur samhället ska kunna möta alla människors röster och perspektiv. Inte minst inom habiliteringens olika verksamheter är det idag ett centralt begrepp. Denna antologi tar sin utgångspunkt i ett mångfacetterat habiliteringsperspektiv och presenterar nya synsätt på hur delaktighet kan förstås, hur det praktiskt används, men också hur det kan problematiseras utifrån ett flervetenskapligt och tvärprofessionellt perspektiv. Kapitlen har ett praktiknära perspektiv och presenterar forskning gjord i nära samarbete med verksamhetsområden inom habilitering. För både yrkesverksamma, studerande och forskare reser antologin ett antal centrala frågor: Vad menas med delaktighet och på vilket sätt kan jag skapa delaktighet för andra människor? Är jag beredd att dela mitt inflytande och ansvar? Men också frågor om vem det är som ska bestämma vad som är en tillräcklig delaktighet, när den inte är tillräcklig och för vem denna delaktighet är tänkt? Med andra ord, hur kan delaktighet bli på riktigt? Detta är frågor som inte alltid har ett självklart svar men som är viktiga att diskutera. Det är också frågor som synliggör den spännvidd det finns i begreppet delaktighet och som gör det både lockande och spännande att arbeta med.

Att arbeta med delaktighet inom habilitering vänder sig till universitets- och högskolestudenter som fokuserar på habilitering och delaktighet i olika typer av utbildningar. Även yrkesverksamma inom exempelvis habilitering och rehabilitering liksom samhällsaktörer inom området får en värdefull introduktion till tvärprofessionella och flervetenskapliga perspektiv på delaktighet.
Upplaga: 1a upplagan
Utgiven: 2015
ISBN: 9789144107547
Förlag: Studentlitteratur AB
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 188 st
Delaktighet har kommit att bli ett samlingsbegrepp för hur samhället ska kunna möta alla människors röster och perspektiv. Inte minst inom habiliteringens olika verksamheter är det idag ett centralt begrepp. Denna antologi tar sin utgångspunkt i ett mångfacetterat habiliteringsperspektiv och presenterar nya synsätt på hur delaktighet kan förstås, hur det praktiskt används, men också hur det kan problematiseras utifrån ett flervetenskapligt och tvärprofessionellt perspektiv. Kapitlen har ett praktiknära perspektiv och presenterar forskning gjord i nära samarbete med verksamhetsområden inom habilitering. För både yrkesverksamma, studerande och forskare reser antologin ett antal centrala frågor: Vad menas med delaktighet och på vilket sätt kan jag skapa delaktighet för andra människor? Är jag beredd att dela mitt inflytande och ansvar? Men också frågor om vem det är som ska bestämma vad som är en tillräcklig delaktighet, när den inte är tillräcklig och för vem denna delaktighet är tänkt? Med andra ord, hur kan delaktighet bli på riktigt? Detta är frågor som inte alltid har ett självklart svar men som är viktiga att diskutera. Det är också frågor som synliggör den spännvidd det finns i begreppet delaktighet och som gör det både lockande och spännande att arbeta med.

Att arbeta med delaktighet inom habilitering vänder sig till universitets- och högskolestudenter som fokuserar på habilitering och delaktighet i olika typer av utbildningar. Även yrkesverksamma inom exempelvis habilitering och rehabilitering liksom samhällsaktörer inom området får en värdefull introduktion till tvärprofessionella och flervetenskapliga perspektiv på delaktighet.
Delaktighet har kommit att bli ett samlingsbegrepp för hur samhället ska kunna möta alla människors röster och perspektiv. Inte minst inom habiliteringens olika verksamheter är det idag ett centralt begrepp. Denna antologi tar sin utgångspunkt i ett mångfacetterat habiliteringsperspektiv och presenterar nya synsätt på hur delaktighet kan förstås, hur det praktiskt används, men också hur det kan problematiseras utifrån ett flervetenskapligt och tvärprofessionellt perspektiv. Kapitlen har ett praktiknära perspektiv och presenterar forskning gjord i nära samarbete med verksamhetsområden inom habilitering. För både yrkesverksamma, studerande och forskare reser antologin ett antal centrala frågor: Vad menas med delaktighet och på vilket sätt kan jag skapa delaktighet för andra människor? Är jag beredd att dela mitt inflytande och ansvar? Men också frågor om vem det är som ska bestämma vad som är en tillräcklig delaktighet, när den inte är tillräcklig och för vem denna delaktighet är tänkt? Med andra ord, hur kan delaktighet bli på riktigt? Detta är frågor som inte alltid har ett självklart svar men som är viktiga att diskutera. Det är också frågor som synliggör den spännvidd det finns i begreppet delaktighet och som gör det både lockande och spännande att arbeta med.

Att arbeta med delaktighet inom habilitering vänder sig till universitets- och högskolestudenter som fokuserar på habilitering och delaktighet i olika typer av utbildningar. Även yrkesverksamma inom exempelvis habilitering och rehabilitering liksom samhällsaktörer inom området får en värdefull introduktion till tvärprofessionella och flervetenskapliga perspektiv på delaktighet.
Begagnad bok
239 kr
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar
Köpskydd med Studentapan
Varje köp täcks av Studentapans köpskydd som säkerställer att boken kommer fram, att du får rätt bok och att skicket stämmer överens med beskrivning.
239 kr
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar