Att se och synas : filmutbud, kön och modernitet; Ingrid Lindell; 2004
spara 46%
1 säljare

Att se och synas : filmutbud, kön och modernitet

av Ingrid Lindell
Att se kvinnor på film innebär ofta att se schabloner och stereotyper, att synas som kvinna på film innebär ofta att ikläda sig en roll som offer eller bihang. Film görs fortfarande i mycket hög grad av män, om män. Detta bevisar Ingrid Lindell, kulturforskare vid Göteborgs universitet, med hårda fakta i denna avhandling. Siffrorna talar sitt tydliga språk. I vår tids berättelse, som hon kallar filmmediet, får vi tydliga signaler om vad som bör visas och vad inte, och kvinnliga bilder att identifiera sig med är fåtaliga och snäva: kvinnan är vacker, våldtäktsoffer eller prostituerad. Det gäller inte bara de kommersiella filmerna -- även i alternativ film är tendensen densamma. Lindell visar att diskussionen, trots att den varit på tapeten i 40 år, på intet sätt är över.
Att se kvinnor på film innebär ofta att se schabloner och stereotyper, att synas som kvinna på film innebär ofta att ikläda sig en roll som offer eller bihang. Film görs fortfarande i mycket hög grad av män, om män. Detta bevisar Ingrid Lindell, kulturforskare vid Göteborgs universitet, med hårda fakta i denna avhandling. Siffrorna talar sitt tydliga språk. I vår tids berättelse, som hon kallar filmmediet, får vi tydliga signaler om vad som bör visas och vad inte, och kvinnliga bilder att identifiera sig med är fåtaliga och snäva: kvinnan är vacker, våldtäktsoffer eller prostituerad. Det gäller inte bara de kommersiella filmerna -- även i alternativ film är tendensen densamma. Lindell visar att diskussionen, trots att den varit på tapeten i 40 år, på intet sätt är över.
Utgiven: 2004
ISBN: 9789170610042
Förlag: Makadam förlag
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 264 st
Att se kvinnor på film innebär ofta att se schabloner och stereotyper, att synas som kvinna på film innebär ofta att ikläda sig en roll som offer eller bihang. Film görs fortfarande i mycket hög grad av män, om män. Detta bevisar Ingrid Lindell, kulturforskare vid Göteborgs universitet, med hårda fakta i denna avhandling. Siffrorna talar sitt tydliga språk. I vår tids berättelse, som hon kallar filmmediet, får vi tydliga signaler om vad som bör visas och vad inte, och kvinnliga bilder att identifiera sig med är fåtaliga och snäva: kvinnan är vacker, våldtäktsoffer eller prostituerad. Det gäller inte bara de kommersiella filmerna -- även i alternativ film är tendensen densamma. Lindell visar att diskussionen, trots att den varit på tapeten i 40 år, på intet sätt är över.
Att se kvinnor på film innebär ofta att se schabloner och stereotyper, att synas som kvinna på film innebär ofta att ikläda sig en roll som offer eller bihang. Film görs fortfarande i mycket hög grad av män, om män. Detta bevisar Ingrid Lindell, kulturforskare vid Göteborgs universitet, med hårda fakta i denna avhandling. Siffrorna talar sitt tydliga språk. I vår tids berättelse, som hon kallar filmmediet, får vi tydliga signaler om vad som bör visas och vad inte, och kvinnliga bilder att identifiera sig med är fåtaliga och snäva: kvinnan är vacker, våldtäktsoffer eller prostituerad. Det gäller inte bara de kommersiella filmerna -- även i alternativ film är tendensen densamma. Lindell visar att diskussionen, trots att den varit på tapeten i 40 år, på intet sätt är över.
Begagnad bok
99 kr182 krSpara 83 kr (46%) mot nypris
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar
Köpskydd med Studentapan
Varje köp täcks av Studentapans köpskydd som säkerställer att boken kommer fram, att du får rätt bok och att skicket stämmer överens med beskrivning.
99 kr182 krSpara 83 kr (46%) mot nypris
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar