Bordel de mode : kläder som kultur och personligt uttryck - kvinnligt nytänkande : Coco Chanel, Vivienne Westwood, Donna Karan, Isabel Marant, Madeleine Vionnet …; Cay Bond; 2015
Helt ny
Bordel de mode : kläder som kultur och personligt uttryck - kvinnligt nytänkande : Coco Chanel, Vivienne Westwood, Donna Karan, Isabel Marant, Madeleine Vionnet …; Cay Bond; 2015
Helt ny

Bordel de mode : kläder som kultur och personligt uttryck - kvinnligt nytänkande : Coco Chanel, Vivienne Westwood, Donna Karan, Isabel Marant, Madeleine Vionnet …

av Cay Bond

  • Utgiven: 2015
  • ISBN: 9789176570333
  • Sidor: 25 st
  • Förlag: Telegram Förlag
  • Format: Häftad
  • Språk: Svenska

Om boken

Den här texten publicerades ursprungligen i boken Bordel de mode 2002 »Visserligen har många fantastiska män skapat vackra kläder för kvinnor, skapelser som vi kvinnor skulle kunna se som mäns fantasier. Alla är vi dock inte benägna att iklä oss männens föreställningar om oss, som kommer till uttryck i deras skapelser. När kvinnor skapar kläder för kvinnor tänker de trots allt annorlunda än män. Coco Chanel tittade på en klänningsmodell, och ställde sig alltid frågan ›skulle jag bära denna?‹ Blev svaret nej lät hon aldrig sy upp plagget. Jag inbillar mig att hon skulle sagt nej flera gånger under Karl Lagerfelds designledarskap i huset Chanel.« Cay Bond som ursprungligen är journalist (CLIC, DV, Form, TV4) och länge rapporterat från den internationella mode och designscenen. 1978 blev hon rekryterad till den första trendbyrån Promostyl i Paris. Där utvecklade hon sin kunskap med trend och omvärldsanalys som kommunikatör och analytiker. Cay skriver, föreläser och presenterar sina analyser ur ett sociokulturellt perspektiv, idag med tonvikt på utvecklingen inom mode och design marknaden med hänsyn till miljö, ekonomi, etik och nya marknadsvärderingar. Cay har skrivit flera böcker och några används som studielitteratur på universitet. Telegram Journalistik ger ut god journalistik som publicerats genom tiderna – i bokform. Krönikor, essäer, reportage, artiklar, spännande features, djuplodande intervjuer, grävande reportage – journalister från den så omsusade magasinsboomen under 80-, 90- och 00-talet öppnar sina digra arkiv, och det har skrivits fantastiska texter även innan dess som nu kan tillgängliggöras igen. Det skrivs dessutom nya texter, som nu kan läsas direkt – i en e-bok eller en tryckt bok, läsaren väljer.

Åtkomstkoder och digitalt tilläggsmaterial garanteras inte med begagnade böcker

Mer om Bordel de mode : kläder som kultur och personligt uttryck - kvinnligt nytänkande : Coco Chanel, Vivienne Westwood, Donna Karan, Isabel Marant, Madeleine Vionnet … (2015)

I februari 2015 släpptes boken Bordel de mode : kläder som kultur och personligt uttryck - kvinnligt nytänkande : Coco Chanel, Vivienne Westwood, Donna Karan, Isabel Marant, Madeleine Vionnet … skriven av Cay Bond. Den är skriven på svenska och består av 25 sidor djupgående information om konstens värld. Förlaget bakom boken är Telegram Förlag.

Köp boken Bordel de mode : kläder som kultur och personligt uttryck - kvinnligt nytänkande : Coco Chanel, Vivienne Westwood, Donna Karan, Isabel Marant, Madeleine Vionnet … på Studentapan och spara pengar.

Tillhör kategorierna

Referera till Bordel de mode : kläder som kultur och personligt uttryck - kvinnligt nytänkande : Coco Chanel, Vivienne Westwood, Donna Karan, Isabel Marant, Madeleine Vionnet …

Harvard

Bond, C. (2015). Bordel de mode : kläder som kultur och personligt uttryck - kvinnligt nytänkande : Coco Chanel, Vivienne Westwood, Donna Karan, Isabel Marant, Madeleine Vionnet …. Telegram Förlag.

Oxford

Bond, Cay, Bordel de mode : kläder som kultur och personligt uttryck - kvinnligt nytänkande : Coco Chanel, Vivienne Westwood, Donna Karan, Isabel Marant, Madeleine Vionnet … (Telegram Förlag, 2015).

APA

Bond, C. (2015). Bordel de mode : kläder som kultur och personligt uttryck - kvinnligt nytänkande : Coco Chanel, Vivienne Westwood, Donna Karan, Isabel Marant, Madeleine Vionnet …. Telegram Förlag.

Vancouver

Bond C. Bordel de mode : kläder som kultur och personligt uttryck - kvinnligt nytänkande : Coco Chanel, Vivienne Westwood, Donna Karan, Isabel Marant, Madeleine Vionnet …. Telegram Förlag; 2015.