Det offentliga mötet: Om etik, tilltro och bemötande på försäkringskassan; Stina Hall; 2001
spara 64%
5+ säljare

Det offentliga mötet: Om etik, tilltro och bemötande på försäkringskassan Upplaga 2

av Stina Hall
Vad innebär egentligen ett bra bemötande i det offentliga mötet, dvs i mötet mellan medborgare och tjänsteman? Kan det goda bemötandet öka allmänhetens tilltro gentemot förvaltningen? Kan ett gott bemötande ses som en form av etisk dygd? I Det offentliga mötet behandlas dessa frågor med försäkringskassans aktörer, handläggare och försäkrade, i fokus. Flera olika handläggare och försäkrade har fått berätta om sina upplevelser och känslor efter ett möte. Handläggarnas egna resonemang kring hur man som offentlig tjänsteman bör bete sig - deras etiska normer - åskådliggörs och problematiseras. För analysen av relationen mellan tilltro och bemötande används teorier om legitimitet och närbyråkrater.

Stina Hall är doktorand i statsvetenskap vid Lunds universitet och har tidigare arbetat som handläggare på försäkringskassan.
Vad innebär egentligen ett bra bemötande i det offentliga mötet, dvs i mötet mellan medborgare och tjänsteman? Kan det goda bemötandet öka allmänhetens tilltro gentemot förvaltningen? Kan ett gott bemötande ses som en form av etisk dygd? I Det offentliga mötet behandlas dessa frågor med försäkringskassans aktörer, handläggare och försäkrade, i fokus. Flera olika handläggare och försäkrade har fått berätta om sina upplevelser och känslor efter ett möte. Handläggarnas egna resonemang kring hur man som offentlig tjänsteman bör bete sig - deras etiska normer - åskådliggörs och problematiseras. För analysen av relationen mellan tilltro och bemötande används teorier om legitimitet och närbyråkrater.

Stina Hall är doktorand i statsvetenskap vid Lunds universitet och har tidigare arbetat som handläggare på försäkringskassan.
Upplaga: 2a upplagan
Utgiven: 2001
ISBN: 9789186980269
Förlag: Bokbox Förlag
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 124 st
Vad innebär egentligen ett bra bemötande i det offentliga mötet, dvs i mötet mellan medborgare och tjänsteman? Kan det goda bemötandet öka allmänhetens tilltro gentemot förvaltningen? Kan ett gott bemötande ses som en form av etisk dygd? I Det offentliga mötet behandlas dessa frågor med försäkringskassans aktörer, handläggare och försäkrade, i fokus. Flera olika handläggare och försäkrade har fått berätta om sina upplevelser och känslor efter ett möte. Handläggarnas egna resonemang kring hur man som offentlig tjänsteman bör bete sig - deras etiska normer - åskådliggörs och problematiseras. För analysen av relationen mellan tilltro och bemötande används teorier om legitimitet och närbyråkrater.

Stina Hall är doktorand i statsvetenskap vid Lunds universitet och har tidigare arbetat som handläggare på försäkringskassan.
Vad innebär egentligen ett bra bemötande i det offentliga mötet, dvs i mötet mellan medborgare och tjänsteman? Kan det goda bemötandet öka allmänhetens tilltro gentemot förvaltningen? Kan ett gott bemötande ses som en form av etisk dygd? I Det offentliga mötet behandlas dessa frågor med försäkringskassans aktörer, handläggare och försäkrade, i fokus. Flera olika handläggare och försäkrade har fått berätta om sina upplevelser och känslor efter ett möte. Handläggarnas egna resonemang kring hur man som offentlig tjänsteman bör bete sig - deras etiska normer - åskådliggörs och problematiseras. För analysen av relationen mellan tilltro och bemötande används teorier om legitimitet och närbyråkrater.

Stina Hall är doktorand i statsvetenskap vid Lunds universitet och har tidigare arbetat som handläggare på försäkringskassan.
Begagnad bok
109 kr300 krSpara 191 kr (64%) mot nypris
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar
Köpskydd med Studentapan
Varje köp täcks av Studentapans köpskydd som säkerställer att boken kommer fram, att du får rätt bok och att skicket stämmer överens med beskrivning.
109 kr300 krSpara 191 kr (64%) mot nypris
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar