Historia som kunskap : innehåll, mening och värden i möten med historia; Niklas Ammert; 2014
endast ny

Historia som kunskap : innehåll, mening och värden i möten med historia Upplaga 1

av Niklas Ammert
”Beskrivningar av elevers historiesyn och berättelserna om hur de lär sig kan starta intressanta diskussioner i ett kollegium om vad det är för ämne som eleverna möter i dagens historieundervisning. Med en sådan diskussionsöppning ökar möjligheterna att utvidga samtalet och prata om vad historieämnet skulle kunna handla om.”
Katarina Schiöler, Tidskriften Alfa

Vad kan man när man kan något om historia? Vad är viktigt att kunna och hur lär man sig det? Ungdomar möter historia överallt: i skolan, familjen, media och samhället runtom. Men hur uppfattar eleverna mening och värden i relation till historiska förhållanden och händelser?

IHistoria som kunskap belyser historiedidaktikern Niklas Ammert dessa frågor, såväl teoretiskt som empiriskt. Han studerar svenska ungdomar och lärare och de situationer i vilka kunskap om historia kommuniceras och brukas, framför allt i skolsammanhang. Eleverna själva, deras uppfattningar om och möten med historia är hans primära fokus. Boken vänder sig till lärare, lärarstudenter, forskare och alla med intresse för historia och didaktik i kombination. Ammert gör nedslag längs den didaktiska kedjan – från kursplaner via läroböcker till den enskilda elevens värld. Vad är meningsfullt för ungdomar när det gäller historia? Hur arbetar de med historia i skolan och hur kan de bäst tillgodogöra sig kunskapen?
”Beskrivningar av elevers historiesyn och berättelserna om hur de lär sig kan starta intressanta diskussioner i ett kollegium om vad det är för ämne som eleverna möter i dagens historieundervisning. Med en sådan diskussionsöppning ökar möjligheterna att utvidga samtalet och prata om vad historieämnet skulle kunna handla om.”
Katarina Schiöler, Tidskriften Alfa

Vad kan man när man kan något om historia? Vad är viktigt att kunna och hur lär man sig det? Ungdomar möter historia överallt: i skolan, familjen, media och samhället runtom. Men hur uppfattar eleverna mening och värden i relation till historiska förhållanden och händelser?

IHistoria som kunskap belyser historiedidaktikern Niklas Ammert dessa frågor, såväl teoretiskt som empiriskt. Han studerar svenska ungdomar och lärare och de situationer i vilka kunskap om historia kommuniceras och brukas, framför allt i skolsammanhang. Eleverna själva, deras uppfattningar om och möten med historia är hans primära fokus. Boken vänder sig till lärare, lärarstudenter, forskare och alla med intresse för historia och didaktik i kombination. Ammert gör nedslag längs den didaktiska kedjan – från kursplaner via läroböcker till den enskilda elevens värld. Vad är meningsfullt för ungdomar när det gäller historia? Hur arbetar de med historia i skolan och hur kan de bäst tillgodogöra sig kunskapen?
Upplaga: 1a upplagan
Utgiven: 2014
ISBN: 9789187675188
Förlag: Nordic Academic Press
Format: E-bok
Språk: Svenska
Sidor: 173 st
”Beskrivningar av elevers historiesyn och berättelserna om hur de lär sig kan starta intressanta diskussioner i ett kollegium om vad det är för ämne som eleverna möter i dagens historieundervisning. Med en sådan diskussionsöppning ökar möjligheterna att utvidga samtalet och prata om vad historieämnet skulle kunna handla om.”
Katarina Schiöler, Tidskriften Alfa

Vad kan man när man kan något om historia? Vad är viktigt att kunna och hur lär man sig det? Ungdomar möter historia överallt: i skolan, familjen, media och samhället runtom. Men hur uppfattar eleverna mening och värden i relation till historiska förhållanden och händelser?

IHistoria som kunskap belyser historiedidaktikern Niklas Ammert dessa frågor, såväl teoretiskt som empiriskt. Han studerar svenska ungdomar och lärare och de situationer i vilka kunskap om historia kommuniceras och brukas, framför allt i skolsammanhang. Eleverna själva, deras uppfattningar om och möten med historia är hans primära fokus. Boken vänder sig till lärare, lärarstudenter, forskare och alla med intresse för historia och didaktik i kombination. Ammert gör nedslag längs den didaktiska kedjan – från kursplaner via läroböcker till den enskilda elevens värld. Vad är meningsfullt för ungdomar när det gäller historia? Hur arbetar de med historia i skolan och hur kan de bäst tillgodogöra sig kunskapen?
”Beskrivningar av elevers historiesyn och berättelserna om hur de lär sig kan starta intressanta diskussioner i ett kollegium om vad det är för ämne som eleverna möter i dagens historieundervisning. Med en sådan diskussionsöppning ökar möjligheterna att utvidga samtalet och prata om vad historieämnet skulle kunna handla om.”
Katarina Schiöler, Tidskriften Alfa

Vad kan man när man kan något om historia? Vad är viktigt att kunna och hur lär man sig det? Ungdomar möter historia överallt: i skolan, familjen, media och samhället runtom. Men hur uppfattar eleverna mening och värden i relation till historiska förhållanden och händelser?

IHistoria som kunskap belyser historiedidaktikern Niklas Ammert dessa frågor, såväl teoretiskt som empiriskt. Han studerar svenska ungdomar och lärare och de situationer i vilka kunskap om historia kommuniceras och brukas, framför allt i skolsammanhang. Eleverna själva, deras uppfattningar om och möten med historia är hans primära fokus. Boken vänder sig till lärare, lärarstudenter, forskare och alla med intresse för historia och didaktik i kombination. Ammert gör nedslag längs den didaktiska kedjan – från kursplaner via läroböcker till den enskilda elevens värld. Vad är meningsfullt för ungdomar när det gäller historia? Hur arbetar de med historia i skolan och hur kan de bäst tillgodogöra sig kunskapen?
Ny bok
161 kr169 kr
5% studentrabatt med Studentapan
Begagnad bok (0 st)
Ny bok
161 kr169 kr
5% studentrabatt med Studentapan
Begagnad bok (0 st)