Inlandsbanan; Bengt Sandhammar; 2021
endast ny

Inlandsbanan Upplaga 1

av Bengt Sandhammar
Den ursprungliga Inlandsbanan sträcker sig från Kristinehamn vid Vänern till Gällivare i Malmfälten - det är nästan 1300 km genom hela Sveriges inland. Ifrågasatt av centrala myndigheter har banan varit under större delen av sin drygt sekellånga tillvaro som så mycket annat i glesbefolkade delar av Sverige. inlandsbanan fick en andra chans när staten tog sin hand ifrån den för drygt trettio år sedan. inlandsbanan AB bildades med kommuner som ägare från Mora till Gällivare, senare utökat ända ner till Kristinehamn. Idag är mångfalden i det avreglerade järnvägs-Sverige en självklarhet - då 1991 var det något helt nytt och Inlandsbanan kom att höra till pionjärerna. Inlandsbanan AB strävar efter att modernisera sin järnväg med högre bärighet och modern trafikledning som ger möjlighet att köra fler tåg. Projekt Inlandslänken syftar till ett järnvägssystem med Inlandsbanan som stam och samtliga fyra tvärbanor öppna för trafik. Inlandsbanan är också en kulturhistorisk guldgruva. Ur ett europeiskt perspektiv är både Sveriges inland och dess järnväg något helt unikt!
Den ursprungliga Inlandsbanan sträcker sig från Kristinehamn vid Vänern till Gällivare i Malmfälten - det är nästan 1300 km genom hela Sveriges inland. Ifrågasatt av centrala myndigheter har banan varit under större delen av sin drygt sekellånga tillvaro som så mycket annat i glesbefolkade delar av Sverige. inlandsbanan fick en andra chans när staten tog sin hand ifrån den för drygt trettio år sedan. inlandsbanan AB bildades med kommuner som ägare från Mora till Gällivare, senare utökat ända ner till Kristinehamn. Idag är mångfalden i det avreglerade järnvägs-Sverige en självklarhet - då 1991 var det något helt nytt och Inlandsbanan kom att höra till pionjärerna. Inlandsbanan AB strävar efter att modernisera sin järnväg med högre bärighet och modern trafikledning som ger möjlighet att köra fler tåg. Projekt Inlandslänken syftar till ett järnvägssystem med Inlandsbanan som stam och samtliga fyra tvärbanor öppna för trafik. Inlandsbanan är också en kulturhistorisk guldgruva. Ur ett europeiskt perspektiv är både Sveriges inland och dess järnväg något helt unikt!
Upplaga: 1a upplagan
Utgiven: 2021
ISBN: 9789151928722
Förlag: Erikatorpet
Format: Inbunden
Språk: Svenska
Sidor: 320 st
Den ursprungliga Inlandsbanan sträcker sig från Kristinehamn vid Vänern till Gällivare i Malmfälten - det är nästan 1300 km genom hela Sveriges inland. Ifrågasatt av centrala myndigheter har banan varit under större delen av sin drygt sekellånga tillvaro som så mycket annat i glesbefolkade delar av Sverige. inlandsbanan fick en andra chans när staten tog sin hand ifrån den för drygt trettio år sedan. inlandsbanan AB bildades med kommuner som ägare från Mora till Gällivare, senare utökat ända ner till Kristinehamn. Idag är mångfalden i det avreglerade järnvägs-Sverige en självklarhet - då 1991 var det något helt nytt och Inlandsbanan kom att höra till pionjärerna. Inlandsbanan AB strävar efter att modernisera sin järnväg med högre bärighet och modern trafikledning som ger möjlighet att köra fler tåg. Projekt Inlandslänken syftar till ett järnvägssystem med Inlandsbanan som stam och samtliga fyra tvärbanor öppna för trafik. Inlandsbanan är också en kulturhistorisk guldgruva. Ur ett europeiskt perspektiv är både Sveriges inland och dess järnväg något helt unikt!
Den ursprungliga Inlandsbanan sträcker sig från Kristinehamn vid Vänern till Gällivare i Malmfälten - det är nästan 1300 km genom hela Sveriges inland. Ifrågasatt av centrala myndigheter har banan varit under större delen av sin drygt sekellånga tillvaro som så mycket annat i glesbefolkade delar av Sverige. inlandsbanan fick en andra chans när staten tog sin hand ifrån den för drygt trettio år sedan. inlandsbanan AB bildades med kommuner som ägare från Mora till Gällivare, senare utökat ända ner till Kristinehamn. Idag är mångfalden i det avreglerade järnvägs-Sverige en självklarhet - då 1991 var det något helt nytt och Inlandsbanan kom att höra till pionjärerna. Inlandsbanan AB strävar efter att modernisera sin järnväg med högre bärighet och modern trafikledning som ger möjlighet att köra fler tåg. Projekt Inlandslänken syftar till ett järnvägssystem med Inlandsbanan som stam och samtliga fyra tvärbanor öppna för trafik. Inlandsbanan är också en kulturhistorisk guldgruva. Ur ett europeiskt perspektiv är både Sveriges inland och dess järnväg något helt unikt!
Ny bok
279 kr293 kr
5% studentrabatt med Studentapan
Begagnad bok (0 st)
Ny bok
279 kr293 kr
5% studentrabatt med Studentapan
Begagnad bok (0 st)