Katedralen mitt i staden; Mattias Martinson; 2010
1 säljare

Katedralen mitt i staden Upplaga 1

av Mattias Martinson
Vad driver en gudsförnekare som en gång utträtt ur Svenska kyrkan att med bibehållen ateism återinträda? Hur kan man förklara att en luthersk präst offentligt tillkännager att han är ateist? Vad har några av kristendomens argaste kritiker, som Richard Dawkins, Ingemar Hedenius och Friedrich Nietzsche, gemensamt med profilerade kristna företrädare som Karl Barth och KG Hammar? I den här boken söker Mattias Martinson nya perspektiv på debatten mellan ateism och gudstro. Utgångspunkten är inte argument för och emot Guds existens eller för och emot den religiösa trons värde. Tesen är istället att kulturens uttryck och språkets ramar bildar en viktig plattform för en tolkning av hur gudsförnekelse och gudstro är beroende av varandra. Med hjälp av en grupp kulturkritiskt orienterade filosofer, inte minst Nietzsche, närmar sig Martinson från olika håll den nutida ateism som fortfarande bokstavligen befinner sig i skuggan av kristendomens stora byggnadsverk och tankekonstruktioner. Resultatet blir något som liknar en teologisk ateism. Mattias Martinson är professor i systematisk teologi med livsåskådningsforskning vid Uppsala universitet. Han har arbetat mycket med socialfilosofen Theodor W. Adornos tänkande och publicerat ett antal böcker i gränslandet mellan teologi och filosofi.
Vad driver en gudsförnekare som en gång utträtt ur Svenska kyrkan att med bibehållen ateism återinträda? Hur kan man förklara att en luthersk präst offentligt tillkännager att han är ateist? Vad har några av kristendomens argaste kritiker, som Richard Dawkins, Ingemar Hedenius och Friedrich Nietzsche, gemensamt med profilerade kristna företrädare som Karl Barth och KG Hammar? I den här boken söker Mattias Martinson nya perspektiv på debatten mellan ateism och gudstro. Utgångspunkten är inte argument för och emot Guds existens eller för och emot den religiösa trons värde. Tesen är istället att kulturens uttryck och språkets ramar bildar en viktig plattform för en tolkning av hur gudsförnekelse och gudstro är beroende av varandra. Med hjälp av en grupp kulturkritiskt orienterade filosofer, inte minst Nietzsche, närmar sig Martinson från olika håll den nutida ateism som fortfarande bokstavligen befinner sig i skuggan av kristendomens stora byggnadsverk och tankekonstruktioner. Resultatet blir något som liknar en teologisk ateism. Mattias Martinson är professor i systematisk teologi med livsåskådningsforskning vid Uppsala universitet. Han har arbetat mycket med socialfilosofen Theodor W. Adornos tänkande och publicerat ett antal böcker i gränslandet mellan teologi och filosofi.
Upplaga: 1a upplagan
Utgiven: 2010
ISBN: 9789188552891
Förlag: Arcus Förlag
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 304 st
Vad driver en gudsförnekare som en gång utträtt ur Svenska kyrkan att med bibehållen ateism återinträda? Hur kan man förklara att en luthersk präst offentligt tillkännager att han är ateist? Vad har några av kristendomens argaste kritiker, som Richard Dawkins, Ingemar Hedenius och Friedrich Nietzsche, gemensamt med profilerade kristna företrädare som Karl Barth och KG Hammar? I den här boken söker Mattias Martinson nya perspektiv på debatten mellan ateism och gudstro. Utgångspunkten är inte argument för och emot Guds existens eller för och emot den religiösa trons värde. Tesen är istället att kulturens uttryck och språkets ramar bildar en viktig plattform för en tolkning av hur gudsförnekelse och gudstro är beroende av varandra. Med hjälp av en grupp kulturkritiskt orienterade filosofer, inte minst Nietzsche, närmar sig Martinson från olika håll den nutida ateism som fortfarande bokstavligen befinner sig i skuggan av kristendomens stora byggnadsverk och tankekonstruktioner. Resultatet blir något som liknar en teologisk ateism. Mattias Martinson är professor i systematisk teologi med livsåskådningsforskning vid Uppsala universitet. Han har arbetat mycket med socialfilosofen Theodor W. Adornos tänkande och publicerat ett antal böcker i gränslandet mellan teologi och filosofi.
Vad driver en gudsförnekare som en gång utträtt ur Svenska kyrkan att med bibehållen ateism återinträda? Hur kan man förklara att en luthersk präst offentligt tillkännager att han är ateist? Vad har några av kristendomens argaste kritiker, som Richard Dawkins, Ingemar Hedenius och Friedrich Nietzsche, gemensamt med profilerade kristna företrädare som Karl Barth och KG Hammar? I den här boken söker Mattias Martinson nya perspektiv på debatten mellan ateism och gudstro. Utgångspunkten är inte argument för och emot Guds existens eller för och emot den religiösa trons värde. Tesen är istället att kulturens uttryck och språkets ramar bildar en viktig plattform för en tolkning av hur gudsförnekelse och gudstro är beroende av varandra. Med hjälp av en grupp kulturkritiskt orienterade filosofer, inte minst Nietzsche, närmar sig Martinson från olika håll den nutida ateism som fortfarande bokstavligen befinner sig i skuggan av kristendomens stora byggnadsverk och tankekonstruktioner. Resultatet blir något som liknar en teologisk ateism. Mattias Martinson är professor i systematisk teologi med livsåskådningsforskning vid Uppsala universitet. Han har arbetat mycket med socialfilosofen Theodor W. Adornos tänkande och publicerat ett antal böcker i gränslandet mellan teologi och filosofi.
Begagnad bok
149 kr
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar
Köpskydd med Studentapan
Varje köp täcks av Studentapans köpskydd som säkerställer att boken kommer fram, att du får rätt bok och att skicket stämmer överens med beskrivning.
149 kr
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar