Klimatmål på villovägar? ESO-rapport 2019:5 : En ESO-rapport om politiken för utsläppsminskningar i vägtrafiken; Finansdepartementet,; 2019

Klimatmål på villovägar? ESO-rapport 2019:5 : En ESO-rapport om politiken för utsläppsminskningar i vägtrafiken

av Finansdepartementet,
Är det möjligt att minska vägtrafikens utsläpp av växthusgaser med 70 procent från 2010 till 2030? Rapportförfattaren fil dr. i energi- och miljösystemanalys Per Kågesons beräkningar visar att målet inte är möjligt att nå med nuvarande styrmedel. Även i ett scenario med mycket goda förutsättningar, dvs. under antaganden om snabb elektrifiering, transport- och bränsleeffektiviseringar och ökad användning av biodrivmedel, kommer det vara svårt att nå längre än till, som mest, en knapp halvering av utsläppen. Ett mer realistiskt, men fortfarande ambitiöst, mål skulle vara att minska utsläppen med 45 procent till 2030. För att kompensera för ambitionssänkningen föreslår Kågeson att staten köper in och annullerar utsläppsrätter i en omfattning som motsvarar mellanskillnaden.
Är det möjligt att minska vägtrafikens utsläpp av växthusgaser med 70 procent från 2010 till 2030? Rapportförfattaren fil dr. i energi- och miljösystemanalys Per Kågesons beräkningar visar att målet inte är möjligt att nå med nuvarande styrmedel. Även i ett scenario med mycket goda förutsättningar, dvs. under antaganden om snabb elektrifiering, transport- och bränsleeffektiviseringar och ökad användning av biodrivmedel, kommer det vara svårt att nå längre än till, som mest, en knapp halvering av utsläppen. Ett mer realistiskt, men fortfarande ambitiöst, mål skulle vara att minska utsläppen med 45 procent till 2030. För att kompensera för ambitionssänkningen föreslår Kågeson att staten köper in och annullerar utsläppsrätter i en omfattning som motsvarar mellanskillnaden.
Utgiven: 2019
ISBN: 9789138249437
Förlag: Norstedts Juridik AB
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 182 st
Är det möjligt att minska vägtrafikens utsläpp av växthusgaser med 70 procent från 2010 till 2030? Rapportförfattaren fil dr. i energi- och miljösystemanalys Per Kågesons beräkningar visar att målet inte är möjligt att nå med nuvarande styrmedel. Även i ett scenario med mycket goda förutsättningar, dvs. under antaganden om snabb elektrifiering, transport- och bränsleeffektiviseringar och ökad användning av biodrivmedel, kommer det vara svårt att nå längre än till, som mest, en knapp halvering av utsläppen. Ett mer realistiskt, men fortfarande ambitiöst, mål skulle vara att minska utsläppen med 45 procent till 2030. För att kompensera för ambitionssänkningen föreslår Kågeson att staten köper in och annullerar utsläppsrätter i en omfattning som motsvarar mellanskillnaden.
Är det möjligt att minska vägtrafikens utsläpp av växthusgaser med 70 procent från 2010 till 2030? Rapportförfattaren fil dr. i energi- och miljösystemanalys Per Kågesons beräkningar visar att målet inte är möjligt att nå med nuvarande styrmedel. Även i ett scenario med mycket goda förutsättningar, dvs. under antaganden om snabb elektrifiering, transport- och bränsleeffektiviseringar och ökad användning av biodrivmedel, kommer det vara svårt att nå längre än till, som mest, en knapp halvering av utsläppen. Ett mer realistiskt, men fortfarande ambitiöst, mål skulle vara att minska utsläppen med 45 procent till 2030. För att kompensera för ambitionssänkningen föreslår Kågeson att staten köper in och annullerar utsläppsrätter i en omfattning som motsvarar mellanskillnaden.
Begagnad bok (0 st)
Begagnad bok (0 st)