Människa-datorinteraktion - Ett psykologiskt perspektiv; Carl Martin Allwood; 2010

Människa-datorinteraktion - Ett psykologiskt perspektiv Upplaga 2

av Carl Martin Allwood
Denna bok ger en introduktion till människa-datorinteraktion sett ur ett psykologiskt perspektiv. Användbarhetsperspektivet på människa–datorinteraktion är centralt i boken. I den nya upplagan av boken har nya forskningsresultat och ansatser inom området integrerats i texten. Användbarhet är en interaktiv egenskap och ses som bestående av anpassning till uppgiften, användarvänlighet, användaracceptans och användarkompetens. Boken gör det möjligt att ta ställning till frågor kring effektiv produktivitet och användbarhet genom att ge en introduktion till forskningsresultat kring människans psykologiska egenskaper, främst vad gäller minnesprocesser och tänkande. Dessutom visar boken hur användarens interaktion med datorn kan underlättas genom att program och olika stöd- och hjälpsystem, t ex manualer och programmets hjälpfunktion, utformas på sätt som är anpassade till människans psykologiska egenskaper. Vidare diskuteras hur utbildning kan organiseras och utformas så att den effektivt leder till att användarna får den nödvändiga kompetensen att hantera programmet. En genomgång av systemutvecklingsprocessen ur ett användbarhetsperspektiv visar hur framgångsrika datorprogram kan produceras och introduceras i organisationer. Här behandlas bl a betydelsen av att bygga upp ordentlig användaracceptans för programmet, användbarhetsmål samt effektiva metoder för användartestning och andra former för utvärdering.
Denna bok ger en introduktion till människa-datorinteraktion sett ur ett psykologiskt perspektiv. Användbarhetsperspektivet på människa–datorinteraktion är centralt i boken. I den nya upplagan av boken har nya forskningsresultat och ansatser inom området integrerats i texten. Användbarhet är en interaktiv egenskap och ses som bestående av anpassning till uppgiften, användarvänlighet, användaracceptans och användarkompetens. Boken gör det möjligt att ta ställning till frågor kring effektiv produktivitet och användbarhet genom att ge en introduktion till forskningsresultat kring människans psykologiska egenskaper, främst vad gäller minnesprocesser och tänkande. Dessutom visar boken hur användarens interaktion med datorn kan underlättas genom att program och olika stöd- och hjälpsystem, t ex manualer och programmets hjälpfunktion, utformas på sätt som är anpassade till människans psykologiska egenskaper. Vidare diskuteras hur utbildning kan organiseras och utformas så att den effektivt leder till att användarna får den nödvändiga kompetensen att hantera programmet. En genomgång av systemutvecklingsprocessen ur ett användbarhetsperspektiv visar hur framgångsrika datorprogram kan produceras och introduceras i organisationer. Här behandlas bl a betydelsen av att bygga upp ordentlig användaracceptans för programmet, användbarhetsmål samt effektiva metoder för användartestning och andra former för utvärdering.
Upplaga: 2a upplagan
Utgiven: 2010
ISBN: 9789144061924
Förlag: Studentlitteratur AB
Format: E-bok
Språk: Svenska
Sidor: 152 st
Denna bok ger en introduktion till människa-datorinteraktion sett ur ett psykologiskt perspektiv. Användbarhetsperspektivet på människa–datorinteraktion är centralt i boken. I den nya upplagan av boken har nya forskningsresultat och ansatser inom området integrerats i texten. Användbarhet är en interaktiv egenskap och ses som bestående av anpassning till uppgiften, användarvänlighet, användaracceptans och användarkompetens. Boken gör det möjligt att ta ställning till frågor kring effektiv produktivitet och användbarhet genom att ge en introduktion till forskningsresultat kring människans psykologiska egenskaper, främst vad gäller minnesprocesser och tänkande. Dessutom visar boken hur användarens interaktion med datorn kan underlättas genom att program och olika stöd- och hjälpsystem, t ex manualer och programmets hjälpfunktion, utformas på sätt som är anpassade till människans psykologiska egenskaper. Vidare diskuteras hur utbildning kan organiseras och utformas så att den effektivt leder till att användarna får den nödvändiga kompetensen att hantera programmet. En genomgång av systemutvecklingsprocessen ur ett användbarhetsperspektiv visar hur framgångsrika datorprogram kan produceras och introduceras i organisationer. Här behandlas bl a betydelsen av att bygga upp ordentlig användaracceptans för programmet, användbarhetsmål samt effektiva metoder för användartestning och andra former för utvärdering.
Denna bok ger en introduktion till människa-datorinteraktion sett ur ett psykologiskt perspektiv. Användbarhetsperspektivet på människa–datorinteraktion är centralt i boken. I den nya upplagan av boken har nya forskningsresultat och ansatser inom området integrerats i texten. Användbarhet är en interaktiv egenskap och ses som bestående av anpassning till uppgiften, användarvänlighet, användaracceptans och användarkompetens. Boken gör det möjligt att ta ställning till frågor kring effektiv produktivitet och användbarhet genom att ge en introduktion till forskningsresultat kring människans psykologiska egenskaper, främst vad gäller minnesprocesser och tänkande. Dessutom visar boken hur användarens interaktion med datorn kan underlättas genom att program och olika stöd- och hjälpsystem, t ex manualer och programmets hjälpfunktion, utformas på sätt som är anpassade till människans psykologiska egenskaper. Vidare diskuteras hur utbildning kan organiseras och utformas så att den effektivt leder till att användarna får den nödvändiga kompetensen att hantera programmet. En genomgång av systemutvecklingsprocessen ur ett användbarhetsperspektiv visar hur framgångsrika datorprogram kan produceras och introduceras i organisationer. Här behandlas bl a betydelsen av att bygga upp ordentlig användaracceptans för programmet, användbarhetsmål samt effektiva metoder för användartestning och andra former för utvärdering.
Begagnad bok (0 st)
Begagnad bok (0 st)