Motiverande samtal : praktisk handbok för äldreomsorgen; Barbro Holm Ivarsson, Liria Ortiz; 2013
spara 24%
5+ säljare

Motiverande samtal : praktisk handbok för äldreomsorgen Upplaga 1

av Barbro Holm Ivarsson, Liria Ortiz
MI har många användningsområden inom äldreomsorgen, inte minst i det praktiska vardagsarbetet. MI engagerar den äldre i lösningen av svårigheterna i sitt eget liv genom att locka fram motivation och resurser. Bokens exempel är hämtade från verkliga situationer i äldreomsorgen och den fungerar i olika typer av samtal, exempelvis:

- biståndsbedömning
- genomförandeplanering
- livsstilssamtal
- samtal med personer med demens
- anhörigsamtal.

Vem vänder sig boken till
Alla som kommer i kontakt med äldre har nytta av MI-metoden: biståndshandläggare, omsorgspersonal, sjuksköterskor, sjukgymnaster och arbetsterapeuter, dietister, hälsocoacher, vård- och omsorgschefer, tandvårdspersonal, diakoner, präster, ledsagare, gode män, volontärer och anhörigvårdare.

Vad är MI (Motiverande samtal)
Motiverande samtal, MI, är en metod som passar i alla sammanhang när man vill få god kontakt, förstå och samarbeta med en person och att motivera någon att ändra sitt beteende.

Om författarna
Barbro Holm Ivarsson, leg. psykolog, är konsult och efterfrågad utbildare i MI samt tobaksprevention. Liria Ortiz är leg. psykolog, leg. psykoterapeut med KBT-inriktning samt verksam som handledare och utbildare i MI och KBT. Båda är även författare till många böcker inom området.

Sagt om boken
MI är bra och jag önskar att vårdpersonal fick lära sig metoden. Förhoppningsvis kan vi då uppnå ett bättre vårdklimat.
Lena Ekmark, distriktssköterska med lång erfarenhet av arbete i äldreomsorg, Sunne kommun.

Boken är lättläst och har en röd tråd som gör att man lotsas framåt i metoden. Exemplen känns konkreta och tydliga och man kan enkelt dra paralleller till liknade situationer. Den här boken kommer att tillföra mycket i den praktiska vardagen!
Malin Duckert, socialt ansvarig samordnare, vård och omsorg, Örebro kommun.

MI är en metod som hjälper och visar på ett konkret sätt hur personalen kan förstärka det som fungerar för den äldre och som man kan påverka i positiv riktning. 
Lena Byléhn, enhetschef ordinärt boende, vård-och omsorgsförvaltningen, Hedemora kommun.
MI har många användningsområden inom äldreomsorgen, inte minst i det praktiska vardagsarbetet. MI engagerar den äldre i lösningen av svårigheterna i sitt eget liv genom att locka fram motivation och resurser. Bokens exempel är hämtade från verkliga situationer i äldreomsorgen och den fungerar i olika typer av samtal, exempelvis:

- biståndsbedömning
- genomförandeplanering
- livsstilssamtal
- samtal med personer med demens
- anhörigsamtal.

Vem vänder sig boken till
Alla som kommer i kontakt med äldre har nytta av MI-metoden: biståndshandläggare, omsorgspersonal, sjuksköterskor, sjukgymnaster och arbetsterapeuter, dietister, hälsocoacher, vård- och omsorgschefer, tandvårdspersonal, diakoner, präster, ledsagare, gode män, volontärer och anhörigvårdare.

Vad är MI (Motiverande samtal)
Motiverande samtal, MI, är en metod som passar i alla sammanhang när man vill få god kontakt, förstå och samarbeta med en person och att motivera någon att ändra sitt beteende.

Om författarna
Barbro Holm Ivarsson, leg. psykolog, är konsult och efterfrågad utbildare i MI samt tobaksprevention. Liria Ortiz är leg. psykolog, leg. psykoterapeut med KBT-inriktning samt verksam som handledare och utbildare i MI och KBT. Båda är även författare till många böcker inom området.

Sagt om boken
MI är bra och jag önskar att vårdpersonal fick lära sig metoden. Förhoppningsvis kan vi då uppnå ett bättre vårdklimat.
Lena Ekmark, distriktssköterska med lång erfarenhet av arbete i äldreomsorg, Sunne kommun.

Boken är lättläst och har en röd tråd som gör att man lotsas framåt i metoden. Exemplen känns konkreta och tydliga och man kan enkelt dra paralleller till liknade situationer. Den här boken kommer att tillföra mycket i den praktiska vardagen!
Malin Duckert, socialt ansvarig samordnare, vård och omsorg, Örebro kommun.

MI är en metod som hjälper och visar på ett konkret sätt hur personalen kan förstärka det som fungerar för den äldre och som man kan påverka i positiv riktning. 
Lena Byléhn, enhetschef ordinärt boende, vård-och omsorgsförvaltningen, Hedemora kommun.
Upplaga: 1a upplagan
Utgiven: 2013
ISBN: 9789172059160
Förlag: Gothia Kompetens AB
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 112 st
MI har många användningsområden inom äldreomsorgen, inte minst i det praktiska vardagsarbetet. MI engagerar den äldre i lösningen av svårigheterna i sitt eget liv genom att locka fram motivation och resurser. Bokens exempel är hämtade från verkliga situationer i äldreomsorgen och den fungerar i olika typer av samtal, exempelvis:

- biståndsbedömning
- genomförandeplanering
- livsstilssamtal
- samtal med personer med demens
- anhörigsamtal.

Vem vänder sig boken till
Alla som kommer i kontakt med äldre har nytta av MI-metoden: biståndshandläggare, omsorgspersonal, sjuksköterskor, sjukgymnaster och arbetsterapeuter, dietister, hälsocoacher, vård- och omsorgschefer, tandvårdspersonal, diakoner, präster, ledsagare, gode män, volontärer och anhörigvårdare.

Vad är MI (Motiverande samtal)
Motiverande samtal, MI, är en metod som passar i alla sammanhang när man vill få god kontakt, förstå och samarbeta med en person och att motivera någon att ändra sitt beteende.

Om författarna
Barbro Holm Ivarsson, leg. psykolog, är konsult och efterfrågad utbildare i MI samt tobaksprevention. Liria Ortiz är leg. psykolog, leg. psykoterapeut med KBT-inriktning samt verksam som handledare och utbildare i MI och KBT. Båda är även författare till många böcker inom området.

Sagt om boken
MI är bra och jag önskar att vårdpersonal fick lära sig metoden. Förhoppningsvis kan vi då uppnå ett bättre vårdklimat.
Lena Ekmark, distriktssköterska med lång erfarenhet av arbete i äldreomsorg, Sunne kommun.

Boken är lättläst och har en röd tråd som gör att man lotsas framåt i metoden. Exemplen känns konkreta och tydliga och man kan enkelt dra paralleller till liknade situationer. Den här boken kommer att tillföra mycket i den praktiska vardagen!
Malin Duckert, socialt ansvarig samordnare, vård och omsorg, Örebro kommun.

MI är en metod som hjälper och visar på ett konkret sätt hur personalen kan förstärka det som fungerar för den äldre och som man kan påverka i positiv riktning. 
Lena Byléhn, enhetschef ordinärt boende, vård-och omsorgsförvaltningen, Hedemora kommun.
MI har många användningsområden inom äldreomsorgen, inte minst i det praktiska vardagsarbetet. MI engagerar den äldre i lösningen av svårigheterna i sitt eget liv genom att locka fram motivation och resurser. Bokens exempel är hämtade från verkliga situationer i äldreomsorgen och den fungerar i olika typer av samtal, exempelvis:

- biståndsbedömning
- genomförandeplanering
- livsstilssamtal
- samtal med personer med demens
- anhörigsamtal.

Vem vänder sig boken till
Alla som kommer i kontakt med äldre har nytta av MI-metoden: biståndshandläggare, omsorgspersonal, sjuksköterskor, sjukgymnaster och arbetsterapeuter, dietister, hälsocoacher, vård- och omsorgschefer, tandvårdspersonal, diakoner, präster, ledsagare, gode män, volontärer och anhörigvårdare.

Vad är MI (Motiverande samtal)
Motiverande samtal, MI, är en metod som passar i alla sammanhang när man vill få god kontakt, förstå och samarbeta med en person och att motivera någon att ändra sitt beteende.

Om författarna
Barbro Holm Ivarsson, leg. psykolog, är konsult och efterfrågad utbildare i MI samt tobaksprevention. Liria Ortiz är leg. psykolog, leg. psykoterapeut med KBT-inriktning samt verksam som handledare och utbildare i MI och KBT. Båda är även författare till många böcker inom området.

Sagt om boken
MI är bra och jag önskar att vårdpersonal fick lära sig metoden. Förhoppningsvis kan vi då uppnå ett bättre vårdklimat.
Lena Ekmark, distriktssköterska med lång erfarenhet av arbete i äldreomsorg, Sunne kommun.

Boken är lättläst och har en röd tråd som gör att man lotsas framåt i metoden. Exemplen känns konkreta och tydliga och man kan enkelt dra paralleller till liknade situationer. Den här boken kommer att tillföra mycket i den praktiska vardagen!
Malin Duckert, socialt ansvarig samordnare, vård och omsorg, Örebro kommun.

MI är en metod som hjälper och visar på ett konkret sätt hur personalen kan förstärka det som fungerar för den äldre och som man kan påverka i positiv riktning. 
Lena Byléhn, enhetschef ordinärt boende, vård-och omsorgsförvaltningen, Hedemora kommun.
Begagnad bok
185 kr241 krSpara 56 kr (24%) mot nypris
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar
Köpskydd med Studentapan
Varje köp täcks av Studentapans köpskydd som säkerställer att boken kommer fram, att du får rätt bok och att skicket stämmer överens med beskrivning.
185 kr241 krSpara 56 kr (24%) mot nypris
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar