Politik och kritik - En feministisk guide till statsvetenskap; Lenita Freidenvall, Maria Jansson, Christina Alnevall, Drude Dahlerup, Maud Eduards, Diane Sainsbury, Eleonora Stolt, Helena Tinnerholm Ljungberg, Maria Wendt, Cecilia Åse; 2011
5+ säljare

Politik och kritik - En feministisk guide till statsvetenskap Upplaga 1

av Lenita Freidenvall, Maria Jansson, Christina Alnevall, Drude Dahlerup, Maud Eduards
m.fl.
Politik och kritik är en ovärderlig guide till den forskning som belyser statsvetenskapliga frågor ur ett könsproblematiserande perspektiv. Boken ställer frågor om hur könsmakt skapas i och av politiken likväl som hur könsstrukturer påverkar politikens villkor. Boken presenterar de statsvetenskapliga subdisciplinerna och den feministiska kritik som riktats mot den gängse forskning som bedrivs inom dem genom att peka ut de (köns)blindskär som är så vanliga inom statsvetenskap. Förutom introduktioner till politisk teori, svensk politik, jämförande politik och utländska politiska system samt internationell politik utgörs bokens kapitel av vetenskapliga texter som presenterar ny könsproblematiserande statsvetenskaplig forskning. Dessa bidrag berör bland annat frågor om den könade medierapporteringen kring partiledare, den myndighetsinitierade kampanjen okejsex.nu, valberedningarnas betydelse för kvinnorepresentationen i riksdagen, hur olika sätt att organisera välfärdsstaten påverkar kvinnors deltagande på arbetsmarknaden samt hur försvarsmakten kämpar med att skapa den nya soldat som ska representera världens mest jämställda land på utlandsuppdrag. Boken vänder sig i första hand till studenter i statsvetenskap och genusvetenskap, men även till andra som är intresserade av hur politik såväl präglas av som skapar kön och makt.
Upplaga: 1a upplagan
Utgiven: 2011
ISBN: 9789144067858