Professionella samtal med barn : förhållningssätt, metoder och övningar; Magnus Nilsson Tapper; 2021
endast ny

Professionella samtal med barn : förhållningssätt, metoder och övningar Upplaga 1

av Magnus Nilsson Tapper
Att samtala med barn kan vara stimulerande och roligt men också utmanande. Som samtalsledare måste man ta hänsyn till barnets kognitiva, språkliga och känslomässiga utvecklingsnivå, och anpassa samtalet därefter.

I Professionella samtal med barn - förhållningssätt, metoder och övningar ges en översikt över vad man som samtalsledare bör ta hänsyn till avseende barnets utvecklingsnivåer, men också hur detta kan göras konkret i samtalet. Boken presenterar samtalets olika faser och hur samtalsledaren kan förhålla sig i varje fas. Stor vikt läggs vid konkreta metoder som kan användas i samtalet. Författaren presenterar tillvägagångssätt för att skapa kontakt och göra barnet delaktigt. Barn i sorg och barn med trauma behandlas i egna kapitel.

Författaren visar också hur barn kan utvecklas genom samtal och på vikten av att det finns vuxna som möter barn i samtal. Detta gäller såväl inom skola och socialtjänst som inom barn- och ungdomspsykiatri. Fokus ligger på terapeutiska samtal men också samtal med föräldrar samt barnintervjuer tas upp. Mycket av det som beskrivs kan användas i alla verksamheter där barn finns. Målgruppen är således alla som möter barn i professionella samtal samt studerande till yrken där barnsamtal förekommer.
Att samtala med barn kan vara stimulerande och roligt men också utmanande. Som samtalsledare måste man ta hänsyn till barnets kognitiva, språkliga och känslomässiga utvecklingsnivå, och anpassa samtalet därefter.

I Professionella samtal med barn - förhållningssätt, metoder och övningar ges en översikt över vad man som samtalsledare bör ta hänsyn till avseende barnets utvecklingsnivåer, men också hur detta kan göras konkret i samtalet. Boken presenterar samtalets olika faser och hur samtalsledaren kan förhålla sig i varje fas. Stor vikt läggs vid konkreta metoder som kan användas i samtalet. Författaren presenterar tillvägagångssätt för att skapa kontakt och göra barnet delaktigt. Barn i sorg och barn med trauma behandlas i egna kapitel.

Författaren visar också hur barn kan utvecklas genom samtal och på vikten av att det finns vuxna som möter barn i samtal. Detta gäller såväl inom skola och socialtjänst som inom barn- och ungdomspsykiatri. Fokus ligger på terapeutiska samtal men också samtal med föräldrar samt barnintervjuer tas upp. Mycket av det som beskrivs kan användas i alla verksamheter där barn finns. Målgruppen är således alla som möter barn i professionella samtal samt studerande till yrken där barnsamtal förekommer.
Upplaga: 1a upplagan
Utgiven: 2021
ISBN: 9789144128771
Förlag: Studentlitteratur AB
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 225 st
Att samtala med barn kan vara stimulerande och roligt men också utmanande. Som samtalsledare måste man ta hänsyn till barnets kognitiva, språkliga och känslomässiga utvecklingsnivå, och anpassa samtalet därefter.

I Professionella samtal med barn - förhållningssätt, metoder och övningar ges en översikt över vad man som samtalsledare bör ta hänsyn till avseende barnets utvecklingsnivåer, men också hur detta kan göras konkret i samtalet. Boken presenterar samtalets olika faser och hur samtalsledaren kan förhålla sig i varje fas. Stor vikt läggs vid konkreta metoder som kan användas i samtalet. Författaren presenterar tillvägagångssätt för att skapa kontakt och göra barnet delaktigt. Barn i sorg och barn med trauma behandlas i egna kapitel.

Författaren visar också hur barn kan utvecklas genom samtal och på vikten av att det finns vuxna som möter barn i samtal. Detta gäller såväl inom skola och socialtjänst som inom barn- och ungdomspsykiatri. Fokus ligger på terapeutiska samtal men också samtal med föräldrar samt barnintervjuer tas upp. Mycket av det som beskrivs kan användas i alla verksamheter där barn finns. Målgruppen är således alla som möter barn i professionella samtal samt studerande till yrken där barnsamtal förekommer.
Att samtala med barn kan vara stimulerande och roligt men också utmanande. Som samtalsledare måste man ta hänsyn till barnets kognitiva, språkliga och känslomässiga utvecklingsnivå, och anpassa samtalet därefter.

I Professionella samtal med barn - förhållningssätt, metoder och övningar ges en översikt över vad man som samtalsledare bör ta hänsyn till avseende barnets utvecklingsnivåer, men också hur detta kan göras konkret i samtalet. Boken presenterar samtalets olika faser och hur samtalsledaren kan förhålla sig i varje fas. Stor vikt läggs vid konkreta metoder som kan användas i samtalet. Författaren presenterar tillvägagångssätt för att skapa kontakt och göra barnet delaktigt. Barn i sorg och barn med trauma behandlas i egna kapitel.

Författaren visar också hur barn kan utvecklas genom samtal och på vikten av att det finns vuxna som möter barn i samtal. Detta gäller såväl inom skola och socialtjänst som inom barn- och ungdomspsykiatri. Fokus ligger på terapeutiska samtal men också samtal med föräldrar samt barnintervjuer tas upp. Mycket av det som beskrivs kan användas i alla verksamheter där barn finns. Målgruppen är således alla som möter barn i professionella samtal samt studerande till yrken där barnsamtal förekommer.
Ny bok
308 kr324 kr
5% studentrabatt med Studentapan
Begagnad bok (0 st)
Ny bok
308 kr324 kr
5% studentrabatt med Studentapan
Begagnad bok (0 st)