Att arbeta mot rasism och främlingsfientlighet; Åsa Olsson, Jennifer Vidmo; 2005

Att arbeta mot rasism och främlingsfientlighet Upplaga 1

av Åsa Olsson, Jennifer Vidmo
Ett konkret och genomtänkt material - fullt av övningar och tips - för den som aktivt vill motverka rasism och fördomar. Föreningen Skolor Mot Rasism har flera års erfarenhet av att arbeta mot rasism och främlingsfientlighet i skolor. Nu har föreningens grundare, Åsa Olsson och Jennifer Vidmo, samlat sina erfarenheter i materialet Att arbeta mot rasism och främlingsfientlighet i skolan. Under utbildningar och studiedagar har de stött på frustration och osäkerhet bland skolpersonal kring vad skolan får och inte får göra när det gäller rasism. Att personalen känner trygghet och vet hur de ska agera i olika situationer är en av de viktigaste delarna i arbetet mot rasism i skolmiljön. Där kan Att arbeta mot rasism och främlingsfientlighet i skolan bidra med en grundlig genomgång av vad lagar och regler säger, vilka scenarior man på skolan bör ha en strategi för att bemöta och så vidare. Utgångspunkten i detta material är att man arbetar med nolltolerans. Nolltolerans innebär att hela skolan, skolpersonal och föräldrar tar ställning mot alla yttranden och handlingar av rasistisk karaktär. Alla typer av rasistiska yttranden får konsekvenser och alla vuxna på skolan reagerar – alltid! Materialet innehåller fyra träffar för skolpersonal, där man får börja skolans arbete med att skärskåda sina egna värderingar, fördomar och tankar kring rasism och främlingsfientlighet. Efter att detta arbete är gjort, kan man sedan gå vidare med de tjugo lektioner som finns föreslagna för eleverna. Lektionerna är indelade i kategorier som värderingar, fördomar och stereotyper, att vara flykting och kultur. Dessutom finns ett avsnitt med tre träffar för föräldrarna, för att kunna informera dem om skolans policy, rusta dem för mötet med egna eller andras barn som hyser rasistiska åsikter och också låta dem fundera över sina egna värderingar....
Ett konkret och genomtänkt material - fullt av övningar och tips - för den som aktivt vill motverka rasism och fördomar. Föreningen Skolor Mot Rasism har flera års erfarenhet av att arbeta mot rasism och främlingsfientlighet i skolor. Nu har föreningens grundare, Åsa Olsson och Jennifer Vidmo, samlat sina erfarenheter i materialet Att arbeta mot rasism och främlingsfientlighet i skolan. Under utbildningar och studiedagar har de stött på frustration och osäkerhet bland skolpersonal kring vad skolan får och inte får göra när det gäller rasism. Att personalen känner trygghet och vet hur de ska agera i olika situationer är en av de viktigaste delarna i arbetet mot rasism i skolmiljön. Där kan Att arbeta mot rasism och främlingsfientlighet i skolan bidra med en grundlig genomgång av vad lagar och regler säger, vilka scenarior man på skolan bör ha en strategi för att bemöta och så vidare. Utgångspunkten i detta material är att man arbetar med nolltolerans. Nolltolerans innebär att hela skolan, skolpersonal och föräldrar tar ställning mot alla yttranden och handlingar av rasistisk karaktär. Alla typer av rasistiska yttranden får konsekvenser och alla vuxna på skolan reagerar – alltid! Materialet innehåller fyra träffar för skolpersonal, där man får börja skolans arbete med att skärskåda sina egna värderingar, fördomar och tankar kring rasism och främlingsfientlighet. Efter att detta arbete är gjort, kan man sedan gå vidare med de tjugo lektioner som finns föreslagna för eleverna. Lektionerna är indelade i kategorier som värderingar, fördomar och stereotyper, att vara flykting och kultur. Dessutom finns ett avsnitt med tre träffar för föräldrarna, för att kunna informera dem om skolans policy, rusta dem för mötet med egna eller andras barn som hyser rasistiska åsikter och också låta dem fundera över sina egna värderingar....
Upplaga: 1a upplagan
Utgiven: 2005
ISBN: 9789173151436
Förlag: Studentlitteratur AB
Format: Inbunden
Språk: Svenska
Sidor: 180 st
Ett konkret och genomtänkt material - fullt av övningar och tips - för den som aktivt vill motverka rasism och fördomar. Föreningen Skolor Mot Rasism har flera års erfarenhet av att arbeta mot rasism och främlingsfientlighet i skolor. Nu har föreningens grundare, Åsa Olsson och Jennifer Vidmo, samlat sina erfarenheter i materialet Att arbeta mot rasism och främlingsfientlighet i skolan. Under utbildningar och studiedagar har de stött på frustration och osäkerhet bland skolpersonal kring vad skolan får och inte får göra när det gäller rasism. Att personalen känner trygghet och vet hur de ska agera i olika situationer är en av de viktigaste delarna i arbetet mot rasism i skolmiljön. Där kan Att arbeta mot rasism och främlingsfientlighet i skolan bidra med en grundlig genomgång av vad lagar och regler säger, vilka scenarior man på skolan bör ha en strategi för att bemöta och så vidare. Utgångspunkten i detta material är att man arbetar med nolltolerans. Nolltolerans innebär att hela skolan, skolpersonal och föräldrar tar ställning mot alla yttranden och handlingar av rasistisk karaktär. Alla typer av rasistiska yttranden får konsekvenser och alla vuxna på skolan reagerar – alltid! Materialet innehåller fyra träffar för skolpersonal, där man får börja skolans arbete med att skärskåda sina egna värderingar, fördomar och tankar kring rasism och främlingsfientlighet. Efter att detta arbete är gjort, kan man sedan gå vidare med de tjugo lektioner som finns föreslagna för eleverna. Lektionerna är indelade i kategorier som värderingar, fördomar och stereotyper, att vara flykting och kultur. Dessutom finns ett avsnitt med tre träffar för föräldrarna, för att kunna informera dem om skolans policy, rusta dem för mötet med egna eller andras barn som hyser rasistiska åsikter och också låta dem fundera över sina egna värderingar....
Ett konkret och genomtänkt material - fullt av övningar och tips - för den som aktivt vill motverka rasism och fördomar. Föreningen Skolor Mot Rasism har flera års erfarenhet av att arbeta mot rasism och främlingsfientlighet i skolor. Nu har föreningens grundare, Åsa Olsson och Jennifer Vidmo, samlat sina erfarenheter i materialet Att arbeta mot rasism och främlingsfientlighet i skolan. Under utbildningar och studiedagar har de stött på frustration och osäkerhet bland skolpersonal kring vad skolan får och inte får göra när det gäller rasism. Att personalen känner trygghet och vet hur de ska agera i olika situationer är en av de viktigaste delarna i arbetet mot rasism i skolmiljön. Där kan Att arbeta mot rasism och främlingsfientlighet i skolan bidra med en grundlig genomgång av vad lagar och regler säger, vilka scenarior man på skolan bör ha en strategi för att bemöta och så vidare. Utgångspunkten i detta material är att man arbetar med nolltolerans. Nolltolerans innebär att hela skolan, skolpersonal och föräldrar tar ställning mot alla yttranden och handlingar av rasistisk karaktär. Alla typer av rasistiska yttranden får konsekvenser och alla vuxna på skolan reagerar – alltid! Materialet innehåller fyra träffar för skolpersonal, där man får börja skolans arbete med att skärskåda sina egna värderingar, fördomar och tankar kring rasism och främlingsfientlighet. Efter att detta arbete är gjort, kan man sedan gå vidare med de tjugo lektioner som finns föreslagna för eleverna. Lektionerna är indelade i kategorier som värderingar, fördomar och stereotyper, att vara flykting och kultur. Dessutom finns ett avsnitt med tre träffar för föräldrarna, för att kunna informera dem om skolans policy, rusta dem för mötet med egna eller andras barn som hyser rasistiska åsikter och också låta dem fundera över sina egna värderingar....
Begagnad bok (0 st)
Begagnad bok (0 st)