Att skriva bättre i jobbet : en basbok om brukstexter; Barbro Ehrenberg-Sundin, Kerstin Lundin, Åsa Wedin, Margareta Westman; 2014

Att skriva bättre i jobbet : en basbok om brukstexter Upplaga 5

av Barbro Ehrenberg-Sundin, Kerstin Lundin, Åsa Wedin, Margareta Westman
När vi skriver i arbetet – på myndigheten, på företaget eller i organisationen – är det ofta för att förmedla ett viktigt budskap. Då måste vi försöka hitta den rätta tonen, formulera oss tydligt och presentera innehållet rakt på sak, allt för att budskapet verkligen ska nå fram.

Att skriva bättre i jobbet ger råd och tips om hur man väljer ton och perspektiv, hur man planerar, disponerar och gör texten överskådlig. Boken behandlar också sådant som styckeindelning, meningsbyggnad och ordval. Många praktiska exempel visar hur en text kan göras läs och läsarvänlig.

Vissa mycket vanliga typer av texter i arbetslivet behandlas i egna avsnitt, till exempel protokoll, rapporter, pressmeddelanden, beslutsunderlag och beslut. Här finns också råd om vad man bör tänka på när man skriver för webben eller i sociala medier.

Dessutom tas några språkriktighetsfrågor upp, sådana som ofta väcker heta känslor. Ska man skriva var eller vart? De eller dem? Innan eller före? Och får man använda ordet hen?
När vi skriver i arbetet – på myndigheten, på företaget eller i organisationen – är det ofta för att förmedla ett viktigt budskap. Då måste vi försöka hitta den rätta tonen, formulera oss tydligt och presentera innehållet rakt på sak, allt för att budskapet verkligen ska nå fram.

Att skriva bättre i jobbet ger råd och tips om hur man väljer ton och perspektiv, hur man planerar, disponerar och gör texten överskådlig. Boken behandlar också sådant som styckeindelning, meningsbyggnad och ordval. Många praktiska exempel visar hur en text kan göras läs och läsarvänlig.

Vissa mycket vanliga typer av texter i arbetslivet behandlas i egna avsnitt, till exempel protokoll, rapporter, pressmeddelanden, beslutsunderlag och beslut. Här finns också råd om vad man bör tänka på när man skriver för webben eller i sociala medier.

Dessutom tas några språkriktighetsfrågor upp, sådana som ofta väcker heta känslor. Ska man skriva var eller vart? De eller dem? Innan eller före? Och får man använda ordet hen?
Upplaga: 5e upplagan
Utgiven: 2014
ISBN: 9789139113683
Förlag: Norstedts Juridik AB
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 191 st
7 upplagor
Upplaga 7 (2022)
från 345 kr
Upplaga 6 (2017)
från 339 kr
Upplaga 4 (2008)
Tillfälligt slut
Upplaga 3 (2003)
Tillfälligt slut
Visa alla upplagor
När vi skriver i arbetet – på myndigheten, på företaget eller i organisationen – är det ofta för att förmedla ett viktigt budskap. Då måste vi försöka hitta den rätta tonen, formulera oss tydligt och presentera innehållet rakt på sak, allt för att budskapet verkligen ska nå fram.

Att skriva bättre i jobbet ger råd och tips om hur man väljer ton och perspektiv, hur man planerar, disponerar och gör texten överskådlig. Boken behandlar också sådant som styckeindelning, meningsbyggnad och ordval. Många praktiska exempel visar hur en text kan göras läs och läsarvänlig.

Vissa mycket vanliga typer av texter i arbetslivet behandlas i egna avsnitt, till exempel protokoll, rapporter, pressmeddelanden, beslutsunderlag och beslut. Här finns också råd om vad man bör tänka på när man skriver för webben eller i sociala medier.

Dessutom tas några språkriktighetsfrågor upp, sådana som ofta väcker heta känslor. Ska man skriva var eller vart? De eller dem? Innan eller före? Och får man använda ordet hen?
När vi skriver i arbetet – på myndigheten, på företaget eller i organisationen – är det ofta för att förmedla ett viktigt budskap. Då måste vi försöka hitta den rätta tonen, formulera oss tydligt och presentera innehållet rakt på sak, allt för att budskapet verkligen ska nå fram.

Att skriva bättre i jobbet ger råd och tips om hur man väljer ton och perspektiv, hur man planerar, disponerar och gör texten överskådlig. Boken behandlar också sådant som styckeindelning, meningsbyggnad och ordval. Många praktiska exempel visar hur en text kan göras läs och läsarvänlig.

Vissa mycket vanliga typer av texter i arbetslivet behandlas i egna avsnitt, till exempel protokoll, rapporter, pressmeddelanden, beslutsunderlag och beslut. Här finns också råd om vad man bör tänka på när man skriver för webben eller i sociala medier.

Dessutom tas några språkriktighetsfrågor upp, sådana som ofta väcker heta känslor. Ska man skriva var eller vart? De eller dem? Innan eller före? Och får man använda ordet hen?
Begagnad bok (0 st)
Begagnad bok (0 st)