Barnsamtal : den framgångsrika samvaron och samtalets betydelse för barn med samspelssvårigheter; Emelie Kinge; 2008

Barnsamtal : den framgångsrika samvaron och samtalets betydelse för barn med samspelssvårigheter Upplaga 1

av Emelie Kinge
Hur blir vi bättre på att tala med och inte bara till barn? Många barn och ungdomar kämpar med svåra tankar och föreställningar kring det som händer i familjen, förskolan eller skolan. Några reagerar med rädsla och otrygghet och kompenserar sina känslor genom ett beteende som andra upplever som krävande och problematiskt. Dessa barn och ungdomar bråkar, protesterar, argumenterar och överträder gränser. Gemensamt för dem är att de behöver vuxna som ser dem och samtalar med dem. Vuxna som har förmåga att hjälpa barn och ungdomar att förstå sig själva och att uttrycka sina tankar och känslor.

Hur kan vi då tillsammans med barnet finna nyckeln till resurser och samarbetsvilja? I boken visar författaren hur man praktiskt och metodiskt kan sätta igång och genomföra barnsamtal. Hon argumenterar starkt för betydelsen av att hjälpa barnen så tidigt som möjligt för att förhindra att de utvecklar ännu större problem. Boken innehåller många intressanta skildringar av barns tankar och upplevelser av sin situation.

Boken vänder sig till studenter inom grundläggande utbildningar till lärare, specialpedagog/speciallärare och psykolog. För yrkesverksamma är den utmärkt som kompetensutveckling.
Hur blir vi bättre på att tala med och inte bara till barn? Många barn och ungdomar kämpar med svåra tankar och föreställningar kring det som händer i familjen, förskolan eller skolan. Några reagerar med rädsla och otrygghet och kompenserar sina känslor genom ett beteende som andra upplever som krävande och problematiskt. Dessa barn och ungdomar bråkar, protesterar, argumenterar och överträder gränser. Gemensamt för dem är att de behöver vuxna som ser dem och samtalar med dem. Vuxna som har förmåga att hjälpa barn och ungdomar att förstå sig själva och att uttrycka sina tankar och känslor.

Hur kan vi då tillsammans med barnet finna nyckeln till resurser och samarbetsvilja? I boken visar författaren hur man praktiskt och metodiskt kan sätta igång och genomföra barnsamtal. Hon argumenterar starkt för betydelsen av att hjälpa barnen så tidigt som möjligt för att förhindra att de utvecklar ännu större problem. Boken innehåller många intressanta skildringar av barns tankar och upplevelser av sin situation.

Boken vänder sig till studenter inom grundläggande utbildningar till lärare, specialpedagog/speciallärare och psykolog. För yrkesverksamma är den utmärkt som kompetensutveckling.
Upplaga: 1a upplagan
Utgiven: 2008
ISBN: 9789144042985
Förlag: Studentlitteratur AB
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 208 st
Hur blir vi bättre på att tala med och inte bara till barn? Många barn och ungdomar kämpar med svåra tankar och föreställningar kring det som händer i familjen, förskolan eller skolan. Några reagerar med rädsla och otrygghet och kompenserar sina känslor genom ett beteende som andra upplever som krävande och problematiskt. Dessa barn och ungdomar bråkar, protesterar, argumenterar och överträder gränser. Gemensamt för dem är att de behöver vuxna som ser dem och samtalar med dem. Vuxna som har förmåga att hjälpa barn och ungdomar att förstå sig själva och att uttrycka sina tankar och känslor.

Hur kan vi då tillsammans med barnet finna nyckeln till resurser och samarbetsvilja? I boken visar författaren hur man praktiskt och metodiskt kan sätta igång och genomföra barnsamtal. Hon argumenterar starkt för betydelsen av att hjälpa barnen så tidigt som möjligt för att förhindra att de utvecklar ännu större problem. Boken innehåller många intressanta skildringar av barns tankar och upplevelser av sin situation.

Boken vänder sig till studenter inom grundläggande utbildningar till lärare, specialpedagog/speciallärare och psykolog. För yrkesverksamma är den utmärkt som kompetensutveckling.
Hur blir vi bättre på att tala med och inte bara till barn? Många barn och ungdomar kämpar med svåra tankar och föreställningar kring det som händer i familjen, förskolan eller skolan. Några reagerar med rädsla och otrygghet och kompenserar sina känslor genom ett beteende som andra upplever som krävande och problematiskt. Dessa barn och ungdomar bråkar, protesterar, argumenterar och överträder gränser. Gemensamt för dem är att de behöver vuxna som ser dem och samtalar med dem. Vuxna som har förmåga att hjälpa barn och ungdomar att förstå sig själva och att uttrycka sina tankar och känslor.

Hur kan vi då tillsammans med barnet finna nyckeln till resurser och samarbetsvilja? I boken visar författaren hur man praktiskt och metodiskt kan sätta igång och genomföra barnsamtal. Hon argumenterar starkt för betydelsen av att hjälpa barnen så tidigt som möjligt för att förhindra att de utvecklar ännu större problem. Boken innehåller många intressanta skildringar av barns tankar och upplevelser av sin situation.

Boken vänder sig till studenter inom grundläggande utbildningar till lärare, specialpedagog/speciallärare och psykolog. För yrkesverksamma är den utmärkt som kompetensutveckling.
Begagnad bok (0 st)
Begagnad bok (0 st)