Berättande och förnuft : historieteoretiska texter; Jörn Rusen; 2004
endast ny

Berättande och förnuft : historieteoretiska texter

av Jörn Rusen
Historievetenskapens uppgift är att på ett systematiskt sätt forma och underbygga sanna och meningsfulla berättelser som människor behöver f ör att kunna förstå sig själva och orientera sitt handlande inför fram tiden på ett förnuftigt sätt. Så skulle man kortfattat kunna sammanfat ta huvudtanken i Jörn Rüsens perspektiv på historievetenskap. Det är e tt perspektiv som kombinerar aspekter av historiskt tänkande som vanli gen uppfattas stå i motsättning till varandra. Historia som menings- o ch identitetsbildande berättelser sätts ofta i motsättning till vetens kap och ett rationellt förhållningssätt till historia. Det intresselös a sökandet efter sanningen ställs ofta mot ett kunskapssökande som väg leds av bestämda syften. Historiker tenderar av naturliga skäl att se historisk forskning som det egentliga sättet att syssla med historia o ch att sätta forskningen i motsättning till de sätt på vilka historia produceras och används i samhället i övrigt. I synnerhet sätts vetensk ap gärna i motsättning till offentlighetens politisering och estetiser ing av historia. Men om man vidgar perspektivet och frågar sig vad det innebär för ett samhälle att umgås med historia på ett förnuftigt sät t och utifrån det perspektivet frågar sig vilken uppgift historieveten skapen har, förvandlas motsättningarna ovan till öppna frågor. Är det förnuftigt att bortse från frågor om kunskapens användning när man for mulerar frågor och perspektiv inom forskningen? Är det förnuftigt för ett samhälle att försöka isolera forskningen från aktuella politiska f rågor och samhällsproblem? Är det förnuftigt för ett samhälle att inte forma sig en uppfattning om sin egen identitet och att historiskt bel ysa denna? Är det möjligt att låta forskning och historieförmedling vä gledas av syften utan att de instrumentaliseras? Jörn Rüsen är profess or i historia och ledare för det kulturvetenskapliga forskningsinstitu tet i Essen. (Seelig)
Historievetenskapens uppgift är att på ett systematiskt sätt forma och underbygga sanna och meningsfulla berättelser som människor behöver f ör att kunna förstå sig själva och orientera sitt handlande inför fram tiden på ett förnuftigt sätt. Så skulle man kortfattat kunna sammanfat ta huvudtanken i Jörn Rüsens perspektiv på historievetenskap. Det är e tt perspektiv som kombinerar aspekter av historiskt tänkande som vanli gen uppfattas stå i motsättning till varandra. Historia som menings- o ch identitetsbildande berättelser sätts ofta i motsättning till vetens kap och ett rationellt förhållningssätt till historia. Det intresselös a sökandet efter sanningen ställs ofta mot ett kunskapssökande som väg leds av bestämda syften. Historiker tenderar av naturliga skäl att se historisk forskning som det egentliga sättet att syssla med historia o ch att sätta forskningen i motsättning till de sätt på vilka historia produceras och används i samhället i övrigt. I synnerhet sätts vetensk ap gärna i motsättning till offentlighetens politisering och estetiser ing av historia. Men om man vidgar perspektivet och frågar sig vad det innebär för ett samhälle att umgås med historia på ett förnuftigt sät t och utifrån det perspektivet frågar sig vilken uppgift historieveten skapen har, förvandlas motsättningarna ovan till öppna frågor. Är det förnuftigt att bortse från frågor om kunskapens användning när man for mulerar frågor och perspektiv inom forskningen? Är det förnuftigt för ett samhälle att försöka isolera forskningen från aktuella politiska f rågor och samhällsproblem? Är det förnuftigt för ett samhälle att inte forma sig en uppfattning om sin egen identitet och att historiskt bel ysa denna? Är det möjligt att låta forskning och historieförmedling vä gledas av syften utan att de instrumentaliseras? Jörn Rüsen är profess or i historia och ledare för det kulturvetenskapliga forskningsinstitu tet i Essen. (Seelig)
Utgiven: 2004
ISBN: 9789171732026
Förlag: Bokförlaget Daidalos
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 272 st
Historievetenskapens uppgift är att på ett systematiskt sätt forma och underbygga sanna och meningsfulla berättelser som människor behöver f ör att kunna förstå sig själva och orientera sitt handlande inför fram tiden på ett förnuftigt sätt. Så skulle man kortfattat kunna sammanfat ta huvudtanken i Jörn Rüsens perspektiv på historievetenskap. Det är e tt perspektiv som kombinerar aspekter av historiskt tänkande som vanli gen uppfattas stå i motsättning till varandra. Historia som menings- o ch identitetsbildande berättelser sätts ofta i motsättning till vetens kap och ett rationellt förhållningssätt till historia. Det intresselös a sökandet efter sanningen ställs ofta mot ett kunskapssökande som väg leds av bestämda syften. Historiker tenderar av naturliga skäl att se historisk forskning som det egentliga sättet att syssla med historia o ch att sätta forskningen i motsättning till de sätt på vilka historia produceras och används i samhället i övrigt. I synnerhet sätts vetensk ap gärna i motsättning till offentlighetens politisering och estetiser ing av historia. Men om man vidgar perspektivet och frågar sig vad det innebär för ett samhälle att umgås med historia på ett förnuftigt sät t och utifrån det perspektivet frågar sig vilken uppgift historieveten skapen har, förvandlas motsättningarna ovan till öppna frågor. Är det förnuftigt att bortse från frågor om kunskapens användning när man for mulerar frågor och perspektiv inom forskningen? Är det förnuftigt för ett samhälle att försöka isolera forskningen från aktuella politiska f rågor och samhällsproblem? Är det förnuftigt för ett samhälle att inte forma sig en uppfattning om sin egen identitet och att historiskt bel ysa denna? Är det möjligt att låta forskning och historieförmedling vä gledas av syften utan att de instrumentaliseras? Jörn Rüsen är profess or i historia och ledare för det kulturvetenskapliga forskningsinstitu tet i Essen. (Seelig)
Historievetenskapens uppgift är att på ett systematiskt sätt forma och underbygga sanna och meningsfulla berättelser som människor behöver f ör att kunna förstå sig själva och orientera sitt handlande inför fram tiden på ett förnuftigt sätt. Så skulle man kortfattat kunna sammanfat ta huvudtanken i Jörn Rüsens perspektiv på historievetenskap. Det är e tt perspektiv som kombinerar aspekter av historiskt tänkande som vanli gen uppfattas stå i motsättning till varandra. Historia som menings- o ch identitetsbildande berättelser sätts ofta i motsättning till vetens kap och ett rationellt förhållningssätt till historia. Det intresselös a sökandet efter sanningen ställs ofta mot ett kunskapssökande som väg leds av bestämda syften. Historiker tenderar av naturliga skäl att se historisk forskning som det egentliga sättet att syssla med historia o ch att sätta forskningen i motsättning till de sätt på vilka historia produceras och används i samhället i övrigt. I synnerhet sätts vetensk ap gärna i motsättning till offentlighetens politisering och estetiser ing av historia. Men om man vidgar perspektivet och frågar sig vad det innebär för ett samhälle att umgås med historia på ett förnuftigt sät t och utifrån det perspektivet frågar sig vilken uppgift historieveten skapen har, förvandlas motsättningarna ovan till öppna frågor. Är det förnuftigt att bortse från frågor om kunskapens användning när man for mulerar frågor och perspektiv inom forskningen? Är det förnuftigt för ett samhälle att försöka isolera forskningen från aktuella politiska f rågor och samhällsproblem? Är det förnuftigt för ett samhälle att inte forma sig en uppfattning om sin egen identitet och att historiskt bel ysa denna? Är det möjligt att låta forskning och historieförmedling vä gledas av syften utan att de instrumentaliseras? Jörn Rüsen är profess or i historia och ledare för det kulturvetenskapliga forskningsinstitu tet i Essen. (Seelig)
Ny bok
206 kr216 kr
5% studentrabatt med Studentapan
Begagnad bok (0 st)
Ny bok
206 kr216 kr
5% studentrabatt med Studentapan
Begagnad bok (0 st)