Konflikthantering i professionellt lärarskap; Birgitta Friberg, Ilse Hakvoort; 2020
spara 28%
5+ säljare

Konflikthantering i professionellt lärarskap Upplaga 4

av Birgitta Friberg, Ilse Hakvoort

Konflikter är en oundviklig del av vardagen på skolor och förskolor – att bemöta och lösa dessa konflikter kräver dock specifika färdigheter och utbildning. Om det sociala samspel som uppstår i en konflikt hanteras på ett effektivt sätt kan konflikten bli en möjlighet att öva på att uttrycka personliga åsikter, diskutera olika perspektiv och tolkningar, reflektera över egen och andras delaktighet samt att granska interaktionens progression.

Forskning indikerar att lärare och förskollärare, utrustade med kunskaper om konflikthantering, inte behöver spendera lika mycket tid på att hantera konflikter och disciplinproblematik. Detta resulterar i sin tur i mer tid tillgänglig för lärande. Hur ska då en lärare adressera de konflikter som uppstår i skolan på ett sådant sätt att de kan förvandlas till givande inlärningstillfällen?

"Konflikthantering i professionellt lärarskap" omfattar både teoretiska och erfarenhetsbaserade insikter och kan betraktas som en guide inom kunskapsområdet. Författarna ansluter till en inställning som överensstämmer väl med den dialektiska kunskapssynen och de värderingar som är inbäddade i skolans och förskolans uppdrag.

Den fjärde upplagan av boken har reviderats och utökats med ett avsnitt om drama-pedagogiskt förhållningssätt i relation till ledarskap och preventiv konflikthantering

Samtliga medverkande författare arbetar dagligen med konflikthantering, teoretiskt och/eller praktiskt. Bokens redaktörer är Ilse Hakvoort, docent i pedagogik, verksam vid Göteborgs universitet, och Birgitta Friberg, konsult och författare. Övriga författare är Torgeir Alvestad, Tone Försund, Marianne Göthlin, Arja Kostiainen, Pat Patfoort, Anneline Sander och Towe Widstrand.

Konflikter är en oundviklig del av vardagen på skolor och förskolor – att bemöta och lösa dessa konflikter kräver dock specifika färdigheter och utbildning. Om det sociala samspel som uppstår i en konflikt hanteras på ett effektivt sätt kan konflikten bli en möjlighet att öva på att uttrycka personliga åsikter, diskutera olika perspektiv och tolkningar, reflektera över egen och andras delaktighet samt att granska interaktionens progression.

Forskning indikerar att lärare och förskollärare, utrustade med kunskaper om konflikthantering, inte behöver spendera lika mycket tid på att hantera konflikter och disciplinproblematik. Detta resulterar i sin tur i mer tid tillgänglig för lärande. Hur ska då en lärare adressera de konflikter som uppstår i skolan på ett sådant sätt att de kan förvandlas till givande inlärningstillfällen?

"Konflikthantering i professionellt lärarskap" omfattar både teoretiska och erfarenhetsbaserade insikter och kan betraktas som en guide inom kunskapsområdet. Författarna ansluter till en inställning som överensstämmer väl med den dialektiska kunskapssynen och de värderingar som är inbäddade i skolans och förskolans uppdrag.

Den fjärde upplagan av boken har reviderats och utökats med ett avsnitt om drama-pedagogiskt förhållningssätt i relation till ledarskap och preventiv konflikthantering

Samtliga medverkande författare arbetar dagligen med konflikthantering, teoretiskt och/eller praktiskt. Bokens redaktörer är Ilse Hakvoort, docent i pedagogik, verksam vid Göteborgs universitet, och Birgitta Friberg, konsult och författare. Övriga författare är Torgeir Alvestad, Tone Försund, Marianne Göthlin, Arja Kostiainen, Pat Patfoort, Anneline Sander och Towe Widstrand.

Upplaga: 4e upplagan
Utgiven: 2020
ISBN: 9789151102771
Förlag: Gleerups Utbildning AB
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 296 st
4 upplagor
Upplaga 3 (2015)
från 189 kr
Upplaga 2 (2012)
från 119 kr
Upplaga 1 (2011)
från 149 kr
Upplaga 4 (2020)
från 389 kr

Konflikter är en oundviklig del av vardagen på skolor och förskolor – att bemöta och lösa dessa konflikter kräver dock specifika färdigheter och utbildning. Om det sociala samspel som uppstår i en konflikt hanteras på ett effektivt sätt kan konflikten bli en möjlighet att öva på att uttrycka personliga åsikter, diskutera olika perspektiv och tolkningar, reflektera över egen och andras delaktighet samt att granska interaktionens progression.

Forskning indikerar att lärare och förskollärare, utrustade med kunskaper om konflikthantering, inte behöver spendera lika mycket tid på att hantera konflikter och disciplinproblematik. Detta resulterar i sin tur i mer tid tillgänglig för lärande. Hur ska då en lärare adressera de konflikter som uppstår i skolan på ett sådant sätt att de kan förvandlas till givande inlärningstillfällen?

"Konflikthantering i professionellt lärarskap" omfattar både teoretiska och erfarenhetsbaserade insikter och kan betraktas som en guide inom kunskapsområdet. Författarna ansluter till en inställning som överensstämmer väl med den dialektiska kunskapssynen och de värderingar som är inbäddade i skolans och förskolans uppdrag.

Den fjärde upplagan av boken har reviderats och utökats med ett avsnitt om drama-pedagogiskt förhållningssätt i relation till ledarskap och preventiv konflikthantering

Samtliga medverkande författare arbetar dagligen med konflikthantering, teoretiskt och/eller praktiskt. Bokens redaktörer är Ilse Hakvoort, docent i pedagogik, verksam vid Göteborgs universitet, och Birgitta Friberg, konsult och författare. Övriga författare är Torgeir Alvestad, Tone Försund, Marianne Göthlin, Arja Kostiainen, Pat Patfoort, Anneline Sander och Towe Widstrand.

Konflikter är en oundviklig del av vardagen på skolor och förskolor – att bemöta och lösa dessa konflikter kräver dock specifika färdigheter och utbildning. Om det sociala samspel som uppstår i en konflikt hanteras på ett effektivt sätt kan konflikten bli en möjlighet att öva på att uttrycka personliga åsikter, diskutera olika perspektiv och tolkningar, reflektera över egen och andras delaktighet samt att granska interaktionens progression.

Forskning indikerar att lärare och förskollärare, utrustade med kunskaper om konflikthantering, inte behöver spendera lika mycket tid på att hantera konflikter och disciplinproblematik. Detta resulterar i sin tur i mer tid tillgänglig för lärande. Hur ska då en lärare adressera de konflikter som uppstår i skolan på ett sådant sätt att de kan förvandlas till givande inlärningstillfällen?

"Konflikthantering i professionellt lärarskap" omfattar både teoretiska och erfarenhetsbaserade insikter och kan betraktas som en guide inom kunskapsområdet. Författarna ansluter till en inställning som överensstämmer väl med den dialektiska kunskapssynen och de värderingar som är inbäddade i skolans och förskolans uppdrag.

Den fjärde upplagan av boken har reviderats och utökats med ett avsnitt om drama-pedagogiskt förhållningssätt i relation till ledarskap och preventiv konflikthantering

Samtliga medverkande författare arbetar dagligen med konflikthantering, teoretiskt och/eller praktiskt. Bokens redaktörer är Ilse Hakvoort, docent i pedagogik, verksam vid Göteborgs universitet, och Birgitta Friberg, konsult och författare. Övriga författare är Torgeir Alvestad, Tone Försund, Marianne Göthlin, Arja Kostiainen, Pat Patfoort, Anneline Sander och Towe Widstrand.

Begagnad bok
389 kr535 krSpara 146 kr (28%) mot nypris
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar
Köpskydd med Studentapan
Varje köp täcks av Studentapans köpskydd som säkerställer att boken kommer fram, att du får rätt bok och att skicket stämmer överens med beskrivning.
389 kr535 krSpara 146 kr (28%) mot nypris
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar