Böckernas tid: svenska förlägareföreningen och svensk bokmarknad sedan 1943; Johan Svedjedal, Peter Karlsson; 2018
endast ny

Böckernas tid: svenska förlägareföreningen och svensk bokmarknad sedan 1943 Upplaga 1

av Johan Svedjedal, Peter Karlsson
Böckernas tid är en antologi om en spännande epok i den svenska bokmarknadens historia, där forskare och branschröster ger sina bilder av händelserna och debatterna. Den utges i anslutning till Svenska Förläggareföreningens 175-årsjubileum.

Efterkrigstiden har inneburit stora och omdebatterade förändringar i litteraturens villkor. Olika slags billigböcker har gått ut i stora upplagor: folkboksserier, kvalitetspocket, populärpocket och bokklubbarna har haft en storhetstid. När bokpriserna släpptes fria 1970 upplöstes kommissionssystemet inom bokhandeln och handeln med böcker tog nya vägar – via bokhandelskedjor, varuhus och nätbokhandel. Staten har bedrivit en aktiv kulturpolitik inom litteraturområdet, samtidigt som olika kommersiella krafter har fått friare spelrum. Hela medielandskapet har förändrats, först genom tv:s genombrott under 1950-talet och några decennier senare genom den digitalisering av samhället som även har givit upphov till e-böcker och strömmade ljudböcker.

Genom alla dessa förändringar har den tryckta boken fortsatt att vara en viktig kraft för bildning, fantasi och underhållning. Böckernas tid fångar dess villkor och förändringar genom ett tjugotal bidrag av forskare och branschföreträdare. Boken riktar sig till alla som är intresserade av den svenska bokmarknaden – av författarna, förlagen, utgivningen, återförsäljarna och alla de särskilda händelser och företeelser som format och fortfarande formar den svenska bokbranschen.

Författare:
Kristina Ahlinder
Gunnel Furuland
Jerry Määttä
Leif Olsson
Jan-Erik Pettersson
Erik Peurell
Ann Steiner
Johan Svedjedal (huvudförfattare)
Petra Söderlund
Åsa Warnqvist

 
Böckernas tid är en antologi om en spännande epok i den svenska bokmarknadens historia, där forskare och branschröster ger sina bilder av händelserna och debatterna. Den utges i anslutning till Svenska Förläggareföreningens 175-årsjubileum.

Efterkrigstiden har inneburit stora och omdebatterade förändringar i litteraturens villkor. Olika slags billigböcker har gått ut i stora upplagor: folkboksserier, kvalitetspocket, populärpocket och bokklubbarna har haft en storhetstid. När bokpriserna släpptes fria 1970 upplöstes kommissionssystemet inom bokhandeln och handeln med böcker tog nya vägar – via bokhandelskedjor, varuhus och nätbokhandel. Staten har bedrivit en aktiv kulturpolitik inom litteraturområdet, samtidigt som olika kommersiella krafter har fått friare spelrum. Hela medielandskapet har förändrats, först genom tv:s genombrott under 1950-talet och några decennier senare genom den digitalisering av samhället som även har givit upphov till e-böcker och strömmade ljudböcker.

Genom alla dessa förändringar har den tryckta boken fortsatt att vara en viktig kraft för bildning, fantasi och underhållning. Böckernas tid fångar dess villkor och förändringar genom ett tjugotal bidrag av forskare och branschföreträdare. Boken riktar sig till alla som är intresserade av den svenska bokmarknaden – av författarna, förlagen, utgivningen, återförsäljarna och alla de särskilda händelser och företeelser som format och fortfarande formar den svenska bokbranschen.

Författare:
Kristina Ahlinder
Gunnel Furuland
Jerry Määttä
Leif Olsson
Jan-Erik Pettersson
Erik Peurell
Ann Steiner
Johan Svedjedal (huvudförfattare)
Petra Söderlund
Åsa Warnqvist

 
Upplaga: 1a upplagan
Utgiven: 2018
ISBN: 9789127161443
Förlag: Natur & Kultur Allmänlitteratur
Format: Inbunden
Språk: Svenska
Sidor: 799 st
Böckernas tid är en antologi om en spännande epok i den svenska bokmarknadens historia, där forskare och branschröster ger sina bilder av händelserna och debatterna. Den utges i anslutning till Svenska Förläggareföreningens 175-årsjubileum.

Efterkrigstiden har inneburit stora och omdebatterade förändringar i litteraturens villkor. Olika slags billigböcker har gått ut i stora upplagor: folkboksserier, kvalitetspocket, populärpocket och bokklubbarna har haft en storhetstid. När bokpriserna släpptes fria 1970 upplöstes kommissionssystemet inom bokhandeln och handeln med böcker tog nya vägar – via bokhandelskedjor, varuhus och nätbokhandel. Staten har bedrivit en aktiv kulturpolitik inom litteraturområdet, samtidigt som olika kommersiella krafter har fått friare spelrum. Hela medielandskapet har förändrats, först genom tv:s genombrott under 1950-talet och några decennier senare genom den digitalisering av samhället som även har givit upphov till e-böcker och strömmade ljudböcker.

Genom alla dessa förändringar har den tryckta boken fortsatt att vara en viktig kraft för bildning, fantasi och underhållning. Böckernas tid fångar dess villkor och förändringar genom ett tjugotal bidrag av forskare och branschföreträdare. Boken riktar sig till alla som är intresserade av den svenska bokmarknaden – av författarna, förlagen, utgivningen, återförsäljarna och alla de särskilda händelser och företeelser som format och fortfarande formar den svenska bokbranschen.

Författare:
Kristina Ahlinder
Gunnel Furuland
Jerry Määttä
Leif Olsson
Jan-Erik Pettersson
Erik Peurell
Ann Steiner
Johan Svedjedal (huvudförfattare)
Petra Söderlund
Åsa Warnqvist

 
Böckernas tid är en antologi om en spännande epok i den svenska bokmarknadens historia, där forskare och branschröster ger sina bilder av händelserna och debatterna. Den utges i anslutning till Svenska Förläggareföreningens 175-årsjubileum.

Efterkrigstiden har inneburit stora och omdebatterade förändringar i litteraturens villkor. Olika slags billigböcker har gått ut i stora upplagor: folkboksserier, kvalitetspocket, populärpocket och bokklubbarna har haft en storhetstid. När bokpriserna släpptes fria 1970 upplöstes kommissionssystemet inom bokhandeln och handeln med böcker tog nya vägar – via bokhandelskedjor, varuhus och nätbokhandel. Staten har bedrivit en aktiv kulturpolitik inom litteraturområdet, samtidigt som olika kommersiella krafter har fått friare spelrum. Hela medielandskapet har förändrats, först genom tv:s genombrott under 1950-talet och några decennier senare genom den digitalisering av samhället som även har givit upphov till e-böcker och strömmade ljudböcker.

Genom alla dessa förändringar har den tryckta boken fortsatt att vara en viktig kraft för bildning, fantasi och underhållning. Böckernas tid fångar dess villkor och förändringar genom ett tjugotal bidrag av forskare och branschföreträdare. Boken riktar sig till alla som är intresserade av den svenska bokmarknaden – av författarna, förlagen, utgivningen, återförsäljarna och alla de särskilda händelser och företeelser som format och fortfarande formar den svenska bokbranschen.

Författare:
Kristina Ahlinder
Gunnel Furuland
Jerry Määttä
Leif Olsson
Jan-Erik Pettersson
Erik Peurell
Ann Steiner
Johan Svedjedal (huvudförfattare)
Petra Söderlund
Åsa Warnqvist

 
Ny bok
323 kr339 kr
5% studentrabatt med Studentapan
Begagnad bok (0 st)
Ny bok
323 kr339 kr
5% studentrabatt med Studentapan
Begagnad bok (0 st)