De små mästarna; Birgitta Knutsdotter Olofsson; 2013
5+ säljare

De små mästarna Upplaga 1

av Birgitta Knutsdotter Olofsson
Barnen är små mästare. De är specialister på lek, fullfjädrade kreatörer av Guds nåde. I den fria lekens pedagogik kan barnen göra en höna av en fjäder. De lever sig in i sina vänners tankar och känslor. De lär sig lekens spelregler; ömsesidighet, förståelse och turtagande.
Birgitta Knutsdotter Olofsson och personalen på daghemmet Berget i Stockholm prövade att släppa den fria leken fri och att inte förpassa den till korta stunder mellan olika aktiviteter. De små mästarna – om den fria lekens pedagogik är en hyllning till den lekande människan – stor som liten. För på Gröna avdelningen på daghemmet Berget leker alla med varandra.

Läs mer
Leken förändrade arbetet för personalen som bestämde sig för att leva utan planeringskalender, schemalagda aktiviteter och den sortens rutiner som splittrar dagen. Tre grundprinciper fick istället styra arbetet; tid för lek, att inte störa leken och att ofta delta i barnens lek. De formade en pedagogisk miljö som präglas av samvaro, ömsesidighet och feedback.
De små mästarna – om den fria lekens pedagogik beskriver också arbetet med att övervinna de hinder som ligger i vägen för leken, personalens rädsla för kaos och oro för vad barnen lär sig. Här finns även barnens svårigheter att förstå leksignalen ”detta är på låtsas”, den lekförstörande maktkampen och rädslan att behöva prestera. Men i leken är det ingen som vinner – den är sin egen belöning. När leken tar fart ”är man salig”, som en förskollärare uttrycker det.
De små mästarna – om den fria lekens pedagogik är en inspirationskälla att ösa ur för alla som inser lekens fundamentala betydelse för barns utveckling. Birgitta Knutsdotter Olofsson låter personalen berätta med egna ord om sina erfarenheter av lekprojektet och ger en mångfald exempel på barnens fantasifulla och intensiva lekar. Hon tecknar dessutom en bakgrund och ger såväl de teoretiska som praktiska ramarna för projektet.

Om författarna
Birgitta Knutsdotter Olofsson är biträdande professor em. och har tidigare givit ut bla Lek för livet och Varför leker inte barnen?
Barnen är små mästare. De är specialister på lek, fullfjädrade kreatörer av Guds nåde. I den fria lekens pedagogik kan barnen göra en höna av en fjäder. De lever sig in i sina vänners tankar och känslor. De lär sig lekens spelregler; ömsesidighet, förståelse och turtagande.
Birgitta Knutsdotter Olofsson och personalen på daghemmet Berget i Stockholm prövade att släppa den fria leken fri och att inte förpassa den till korta stunder mellan olika aktiviteter. De små mästarna – om den fria lekens pedagogik är en hyllning till den lekande människan – stor som liten. För på Gröna avdelningen på daghemmet Berget leker alla med varandra.

Läs mer
Leken förändrade arbetet för personalen som bestämde sig för att leva utan planeringskalender, schemalagda aktiviteter och den sortens rutiner som splittrar dagen. Tre grundprinciper fick istället styra arbetet; tid för lek, att inte störa leken och att ofta delta i barnens lek. De formade en pedagogisk miljö som präglas av samvaro, ömsesidighet och feedback.
De små mästarna – om den fria lekens pedagogik beskriver också arbetet med att övervinna de hinder som ligger i vägen för leken, personalens rädsla för kaos och oro för vad barnen lär sig. Här finns även barnens svårigheter att förstå leksignalen ”detta är på låtsas”, den lekförstörande maktkampen och rädslan att behöva prestera. Men i leken är det ingen som vinner – den är sin egen belöning. När leken tar fart ”är man salig”, som en förskollärare uttrycker det.
De små mästarna – om den fria lekens pedagogik är en inspirationskälla att ösa ur för alla som inser lekens fundamentala betydelse för barns utveckling. Birgitta Knutsdotter Olofsson låter personalen berätta med egna ord om sina erfarenheter av lekprojektet och ger en mångfald exempel på barnens fantasifulla och intensiva lekar. Hon tecknar dessutom en bakgrund och ger såväl de teoretiska som praktiska ramarna för projektet.

Om författarna
Birgitta Knutsdotter Olofsson är biträdande professor em. och har tidigare givit ut bla Lek för livet och Varför leker inte barnen?
Upplaga: 1a upplagan
Utgiven: 2013
ISBN: 9789176563984
Förlag: Liber
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 248 st
Barnen är små mästare. De är specialister på lek, fullfjädrade kreatörer av Guds nåde. I den fria lekens pedagogik kan barnen göra en höna av en fjäder. De lever sig in i sina vänners tankar och känslor. De lär sig lekens spelregler; ömsesidighet, förståelse och turtagande.
Birgitta Knutsdotter Olofsson och personalen på daghemmet Berget i Stockholm prövade att släppa den fria leken fri och att inte förpassa den till korta stunder mellan olika aktiviteter. De små mästarna – om den fria lekens pedagogik är en hyllning till den lekande människan – stor som liten. För på Gröna avdelningen på daghemmet Berget leker alla med varandra.

Läs mer
Leken förändrade arbetet för personalen som bestämde sig för att leva utan planeringskalender, schemalagda aktiviteter och den sortens rutiner som splittrar dagen. Tre grundprinciper fick istället styra arbetet; tid för lek, att inte störa leken och att ofta delta i barnens lek. De formade en pedagogisk miljö som präglas av samvaro, ömsesidighet och feedback.
De små mästarna – om den fria lekens pedagogik beskriver också arbetet med att övervinna de hinder som ligger i vägen för leken, personalens rädsla för kaos och oro för vad barnen lär sig. Här finns även barnens svårigheter att förstå leksignalen ”detta är på låtsas”, den lekförstörande maktkampen och rädslan att behöva prestera. Men i leken är det ingen som vinner – den är sin egen belöning. När leken tar fart ”är man salig”, som en förskollärare uttrycker det.
De små mästarna – om den fria lekens pedagogik är en inspirationskälla att ösa ur för alla som inser lekens fundamentala betydelse för barns utveckling. Birgitta Knutsdotter Olofsson låter personalen berätta med egna ord om sina erfarenheter av lekprojektet och ger en mångfald exempel på barnens fantasifulla och intensiva lekar. Hon tecknar dessutom en bakgrund och ger såväl de teoretiska som praktiska ramarna för projektet.

Om författarna
Birgitta Knutsdotter Olofsson är biträdande professor em. och har tidigare givit ut bla Lek för livet och Varför leker inte barnen?
Barnen är små mästare. De är specialister på lek, fullfjädrade kreatörer av Guds nåde. I den fria lekens pedagogik kan barnen göra en höna av en fjäder. De lever sig in i sina vänners tankar och känslor. De lär sig lekens spelregler; ömsesidighet, förståelse och turtagande.
Birgitta Knutsdotter Olofsson och personalen på daghemmet Berget i Stockholm prövade att släppa den fria leken fri och att inte förpassa den till korta stunder mellan olika aktiviteter. De små mästarna – om den fria lekens pedagogik är en hyllning till den lekande människan – stor som liten. För på Gröna avdelningen på daghemmet Berget leker alla med varandra.

Läs mer
Leken förändrade arbetet för personalen som bestämde sig för att leva utan planeringskalender, schemalagda aktiviteter och den sortens rutiner som splittrar dagen. Tre grundprinciper fick istället styra arbetet; tid för lek, att inte störa leken och att ofta delta i barnens lek. De formade en pedagogisk miljö som präglas av samvaro, ömsesidighet och feedback.
De små mästarna – om den fria lekens pedagogik beskriver också arbetet med att övervinna de hinder som ligger i vägen för leken, personalens rädsla för kaos och oro för vad barnen lär sig. Här finns även barnens svårigheter att förstå leksignalen ”detta är på låtsas”, den lekförstörande maktkampen och rädslan att behöva prestera. Men i leken är det ingen som vinner – den är sin egen belöning. När leken tar fart ”är man salig”, som en förskollärare uttrycker det.
De små mästarna – om den fria lekens pedagogik är en inspirationskälla att ösa ur för alla som inser lekens fundamentala betydelse för barns utveckling. Birgitta Knutsdotter Olofsson låter personalen berätta med egna ord om sina erfarenheter av lekprojektet och ger en mångfald exempel på barnens fantasifulla och intensiva lekar. Hon tecknar dessutom en bakgrund och ger såväl de teoretiska som praktiska ramarna för projektet.

Om författarna
Birgitta Knutsdotter Olofsson är biträdande professor em. och har tidigare givit ut bla Lek för livet och Varför leker inte barnen?
Begagnad bok
85 kr
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar
Köpskydd med Studentapan
Varje köp täcks av Studentapans köpskydd som säkerställer att boken kommer fram, att du får rätt bok och att skicket stämmer överens med beskrivning.
85 kr
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar