Design : en introduktion; John Heskett; 2006
spara 26%
2 säljare

Design : en introduktion Upplaga 1

av John Heskett
Bok nummer två i vår serie med introduktioner till estetiska ämnen är John Hesketts grundläggande bok om design och designprocessen. John Heskett anser att nästan inget i vår miljö är helt och hållet naturligt. Gräsmattan är klippt, träden planterade och beskurna, vatten leds genom komplicerade rörledningssystem. Vi lever i en värld som genomsyras av former; effektiva, ergonomiska och estetiskt tilltalande. Design och mänsklig erfarenhet är oskiljaktliga och i boken definieras design som människans förmåga att forma och skapa sin miljö även utan naturlig förebild för att tillfredsställa sina behov och ge mening åt sitt liv. Detta är en röd tråd, illustrerad med samband mellan föremål, miljö, system, identiteter med mera och kulturella och mänskliga beteenden och värderingar. Designprocessen beskrivs som interaktiv. Inte som en summering eller ackumulering av handlanden vid olika tidpunkter utan som en dynamisk process där olika handlanden påverkar varandra. Boken belyser också viktiga delar av själva designprocessen och hur designen blivit en del av det urbana blodsystemet med exempel och bilder bland annat från TBWA, British Airways, IKEA, Braun och Motorola. Läsaren färdas genom 2-dimensionellt material, datoriserade typsnitt, olika miljöer, varumärken, problem och utmaningar med design för globala marknader och vad som krävs för att man skall uppnå effektiv kommunikation. Design är i boken inte bara idéer utan också något som måste kunna genomföras och utvärderas. John Heskett fångar designbegreppet på ett fascinerande sätt och ger oss förståelse för designens betydelse i vardagslivet. Han förmedlar insikten att design inte är en konstform eller en aktivitet endast för tekniker utan en process som kommit att genomsyra all mänsklig erfarenhet. Avslutningsvis diskuterar Heskett designens framtida roll och ställning. Kommer det som produceras att styras av kommersiella företags värdesystem (tolkade av designers) eller av konsumentens behov? Enligt Heskett vore idealet ett samspel mellan designerns avsikter och konsumentens behov och upplevelser. John Hesketts bok gavs ursprungligen ut under titeln »Toothpicks& Logos. Design in Everyday Life« (Oxford University Press) och blev en stor framgång. Bland annat skrev Terence Conran att den var »the best book I have read about the design process«. 2005 nytrycktes den på engelska med titeln »Design a very short Introduction«. Översättningen har fackgranskats och försetts med en introduktion av Christina Zetterlund (som disputerade 2003 med avhandlingen »Design i informationsåldern. Om strategisk design, historia och praktik«, Raster Förlag). Utgivna titlar i introduktionsserien:
Design - en introduktion av John Heskett.
Design för hållbar utveckling - en introduktion av Ann Thorpe.
Design och postmodernitet - en introduktion av Penny Sparke.
Designhistoria - en introduktion av Susann Vihma.
Film och andra rörliga bilder - en introduktion, red. Anu Koivunen.
Fotografi - en introduktion av Steve Edwards.
Konstteori - en introduktion av Cynthia Freeland.
Konstvetenskap - en introduktion av Dana Arnold.
Mode - en introduktion. En tvärvetenskaplig betraktelse, red. Dirk Gindt& Louise Wallenberg.
Svensk designhistoria av Lasse Brunnström. Kommande introduktionsböcker 2011:
Swedish Design History av Lasse Brunnström.
Bok nummer två i vår serie med introduktioner till estetiska ämnen är John Hesketts grundläggande bok om design och designprocessen. John Heskett anser att nästan inget i vår miljö är helt och hållet naturligt. Gräsmattan är klippt, träden planterade och beskurna, vatten leds genom komplicerade rörledningssystem. Vi lever i en värld som genomsyras av former; effektiva, ergonomiska och estetiskt tilltalande. Design och mänsklig erfarenhet är oskiljaktliga och i boken definieras design som människans förmåga att forma och skapa sin miljö även utan naturlig förebild för att tillfredsställa sina behov och ge mening åt sitt liv. Detta är en röd tråd, illustrerad med samband mellan föremål, miljö, system, identiteter med mera och kulturella och mänskliga beteenden och värderingar. Designprocessen beskrivs som interaktiv. Inte som en summering eller ackumulering av handlanden vid olika tidpunkter utan som en dynamisk process där olika handlanden påverkar varandra. Boken belyser också viktiga delar av själva designprocessen och hur designen blivit en del av det urbana blodsystemet med exempel och bilder bland annat från TBWA, British Airways, IKEA, Braun och Motorola. Läsaren färdas genom 2-dimensionellt material, datoriserade typsnitt, olika miljöer, varumärken, problem och utmaningar med design för globala marknader och vad som krävs för att man skall uppnå effektiv kommunikation. Design är i boken inte bara idéer utan också något som måste kunna genomföras och utvärderas. John Heskett fångar designbegreppet på ett fascinerande sätt och ger oss förståelse för designens betydelse i vardagslivet. Han förmedlar insikten att design inte är en konstform eller en aktivitet endast för tekniker utan en process som kommit att genomsyra all mänsklig erfarenhet. Avslutningsvis diskuterar Heskett designens framtida roll och ställning. Kommer det som produceras att styras av kommersiella företags värdesystem (tolkade av designers) eller av konsumentens behov? Enligt Heskett vore idealet ett samspel mellan designerns avsikter och konsumentens behov och upplevelser. John Hesketts bok gavs ursprungligen ut under titeln »Toothpicks& Logos. Design in Everyday Life« (Oxford University Press) och blev en stor framgång. Bland annat skrev Terence Conran att den var »the best book I have read about the design process«. 2005 nytrycktes den på engelska med titeln »Design a very short Introduction«. Översättningen har fackgranskats och försetts med en introduktion av Christina Zetterlund (som disputerade 2003 med avhandlingen »Design i informationsåldern. Om strategisk design, historia och praktik«, Raster Förlag). Utgivna titlar i introduktionsserien:
Design - en introduktion av John Heskett.
Design för hållbar utveckling - en introduktion av Ann Thorpe.
Design och postmodernitet - en introduktion av Penny Sparke.
Designhistoria - en introduktion av Susann Vihma.
Film och andra rörliga bilder - en introduktion, red. Anu Koivunen.
Fotografi - en introduktion av Steve Edwards.
Konstteori - en introduktion av Cynthia Freeland.
Konstvetenskap - en introduktion av Dana Arnold.
Mode - en introduktion. En tvärvetenskaplig betraktelse, red. Dirk Gindt& Louise Wallenberg.
Svensk designhistoria av Lasse Brunnström. Kommande introduktionsböcker 2011:
Swedish Design History av Lasse Brunnström.
Upplaga: 1a upplagan
Utgiven: 2006
ISBN: 9789187215728
Förlag: Raster förlag
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 219 st
Bok nummer två i vår serie med introduktioner till estetiska ämnen är John Hesketts grundläggande bok om design och designprocessen. John Heskett anser att nästan inget i vår miljö är helt och hållet naturligt. Gräsmattan är klippt, träden planterade och beskurna, vatten leds genom komplicerade rörledningssystem. Vi lever i en värld som genomsyras av former; effektiva, ergonomiska och estetiskt tilltalande. Design och mänsklig erfarenhet är oskiljaktliga och i boken definieras design som människans förmåga att forma och skapa sin miljö även utan naturlig förebild för att tillfredsställa sina behov och ge mening åt sitt liv. Detta är en röd tråd, illustrerad med samband mellan föremål, miljö, system, identiteter med mera och kulturella och mänskliga beteenden och värderingar. Designprocessen beskrivs som interaktiv. Inte som en summering eller ackumulering av handlanden vid olika tidpunkter utan som en dynamisk process där olika handlanden påverkar varandra. Boken belyser också viktiga delar av själva designprocessen och hur designen blivit en del av det urbana blodsystemet med exempel och bilder bland annat från TBWA, British Airways, IKEA, Braun och Motorola. Läsaren färdas genom 2-dimensionellt material, datoriserade typsnitt, olika miljöer, varumärken, problem och utmaningar med design för globala marknader och vad som krävs för att man skall uppnå effektiv kommunikation. Design är i boken inte bara idéer utan också något som måste kunna genomföras och utvärderas. John Heskett fångar designbegreppet på ett fascinerande sätt och ger oss förståelse för designens betydelse i vardagslivet. Han förmedlar insikten att design inte är en konstform eller en aktivitet endast för tekniker utan en process som kommit att genomsyra all mänsklig erfarenhet. Avslutningsvis diskuterar Heskett designens framtida roll och ställning. Kommer det som produceras att styras av kommersiella företags värdesystem (tolkade av designers) eller av konsumentens behov? Enligt Heskett vore idealet ett samspel mellan designerns avsikter och konsumentens behov och upplevelser. John Hesketts bok gavs ursprungligen ut under titeln »Toothpicks& Logos. Design in Everyday Life« (Oxford University Press) och blev en stor framgång. Bland annat skrev Terence Conran att den var »the best book I have read about the design process«. 2005 nytrycktes den på engelska med titeln »Design a very short Introduction«. Översättningen har fackgranskats och försetts med en introduktion av Christina Zetterlund (som disputerade 2003 med avhandlingen »Design i informationsåldern. Om strategisk design, historia och praktik«, Raster Förlag). Utgivna titlar i introduktionsserien:
Design - en introduktion av John Heskett.
Design för hållbar utveckling - en introduktion av Ann Thorpe.
Design och postmodernitet - en introduktion av Penny Sparke.
Designhistoria - en introduktion av Susann Vihma.
Film och andra rörliga bilder - en introduktion, red. Anu Koivunen.
Fotografi - en introduktion av Steve Edwards.
Konstteori - en introduktion av Cynthia Freeland.
Konstvetenskap - en introduktion av Dana Arnold.
Mode - en introduktion. En tvärvetenskaplig betraktelse, red. Dirk Gindt& Louise Wallenberg.
Svensk designhistoria av Lasse Brunnström. Kommande introduktionsböcker 2011:
Swedish Design History av Lasse Brunnström.
Bok nummer två i vår serie med introduktioner till estetiska ämnen är John Hesketts grundläggande bok om design och designprocessen. John Heskett anser att nästan inget i vår miljö är helt och hållet naturligt. Gräsmattan är klippt, träden planterade och beskurna, vatten leds genom komplicerade rörledningssystem. Vi lever i en värld som genomsyras av former; effektiva, ergonomiska och estetiskt tilltalande. Design och mänsklig erfarenhet är oskiljaktliga och i boken definieras design som människans förmåga att forma och skapa sin miljö även utan naturlig förebild för att tillfredsställa sina behov och ge mening åt sitt liv. Detta är en röd tråd, illustrerad med samband mellan föremål, miljö, system, identiteter med mera och kulturella och mänskliga beteenden och värderingar. Designprocessen beskrivs som interaktiv. Inte som en summering eller ackumulering av handlanden vid olika tidpunkter utan som en dynamisk process där olika handlanden påverkar varandra. Boken belyser också viktiga delar av själva designprocessen och hur designen blivit en del av det urbana blodsystemet med exempel och bilder bland annat från TBWA, British Airways, IKEA, Braun och Motorola. Läsaren färdas genom 2-dimensionellt material, datoriserade typsnitt, olika miljöer, varumärken, problem och utmaningar med design för globala marknader och vad som krävs för att man skall uppnå effektiv kommunikation. Design är i boken inte bara idéer utan också något som måste kunna genomföras och utvärderas. John Heskett fångar designbegreppet på ett fascinerande sätt och ger oss förståelse för designens betydelse i vardagslivet. Han förmedlar insikten att design inte är en konstform eller en aktivitet endast för tekniker utan en process som kommit att genomsyra all mänsklig erfarenhet. Avslutningsvis diskuterar Heskett designens framtida roll och ställning. Kommer det som produceras att styras av kommersiella företags värdesystem (tolkade av designers) eller av konsumentens behov? Enligt Heskett vore idealet ett samspel mellan designerns avsikter och konsumentens behov och upplevelser. John Hesketts bok gavs ursprungligen ut under titeln »Toothpicks& Logos. Design in Everyday Life« (Oxford University Press) och blev en stor framgång. Bland annat skrev Terence Conran att den var »the best book I have read about the design process«. 2005 nytrycktes den på engelska med titeln »Design a very short Introduction«. Översättningen har fackgranskats och försetts med en introduktion av Christina Zetterlund (som disputerade 2003 med avhandlingen »Design i informationsåldern. Om strategisk design, historia och praktik«, Raster Förlag). Utgivna titlar i introduktionsserien:
Design - en introduktion av John Heskett.
Design för hållbar utveckling - en introduktion av Ann Thorpe.
Design och postmodernitet - en introduktion av Penny Sparke.
Designhistoria - en introduktion av Susann Vihma.
Film och andra rörliga bilder - en introduktion, red. Anu Koivunen.
Fotografi - en introduktion av Steve Edwards.
Konstteori - en introduktion av Cynthia Freeland.
Konstvetenskap - en introduktion av Dana Arnold.
Mode - en introduktion. En tvärvetenskaplig betraktelse, red. Dirk Gindt& Louise Wallenberg.
Svensk designhistoria av Lasse Brunnström. Kommande introduktionsböcker 2011:
Swedish Design History av Lasse Brunnström.
Begagnad bok
149 kr199 krSpara 50 kr (26%) mot nypris
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar
Köpskydd med Studentapan
Varje köp täcks av Studentapans köpskydd som säkerställer att boken kommer fram, att du får rätt bok och att skicket stämmer överens med beskrivning.
149 kr199 krSpara 50 kr (26%) mot nypris
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar