Läroplansteori och didaktik; Ninni Wahlström; 2016
spara 68%
5+ säljare

Läroplansteori och didaktik Upplaga 2

av Ninni Wahlström

Läroplansteori och didaktik utgör två fundamentala komponenter av det vetenskapliga studiet inom pedagogik. Läroplansteorin ställer den grundläggande frågan "Vilken typ av information anses vara kunskap?", en fråga som ständigt omprövas, debatteras och väcker starka reaktioner, utan något slutgiltigt svar i sikte. På samma sätt, diskuteras intensivt didaktikens centrala fråga om organiseringen av kunskap, värderingar och erfarenheter inom specifika lärande och undervisningssituationer.

Denna bok lyfter fram dessa två viktiga frågor genom en mängd olika perspektiv. En genomgående insikt är att våra uppfattningar om utbildning och lärande skiftar historiskt och geografiskt, påverkade av historiska, sociala och kulturella traditioner.

I den senaste utgåvan av boken finns ett nytt kapitel som fokuserar på framväxten av förskolans läroplan som en del av en transnationell utbildningspolicy. Med början i 1970-talets barnstugeutredning, presenteras de tankar och begrepp som har format riktlinjedokumenten från Pedagogiskt program för förskolan till de två första läroplanerna för förskolan.

Boken avslutas med ett segment som belyser hur varje läroplan baseras, mer eller mindre medvetet, på antaganden om ett särskilt ideal för medborgarskap. En bilaga erbjuder praktiska exempel på hur lärare själva kan genomföra en didaktisk läroplansanalys.

Läroplansteori och didaktik utgör två fundamentala komponenter av det vetenskapliga studiet inom pedagogik. Läroplansteorin ställer den grundläggande frågan "Vilken typ av information anses vara kunskap?", en fråga som ständigt omprövas, debatteras och väcker starka reaktioner, utan något slutgiltigt svar i sikte. På samma sätt, diskuteras intensivt didaktikens centrala fråga om organiseringen av kunskap, värderingar och erfarenheter inom specifika lärande och undervisningssituationer.

Denna bok lyfter fram dessa två viktiga frågor genom en mängd olika perspektiv. En genomgående insikt är att våra uppfattningar om utbildning och lärande skiftar historiskt och geografiskt, påverkade av historiska, sociala och kulturella traditioner.

I den senaste utgåvan av boken finns ett nytt kapitel som fokuserar på framväxten av förskolans läroplan som en del av en transnationell utbildningspolicy. Med början i 1970-talets barnstugeutredning, presenteras de tankar och begrepp som har format riktlinjedokumenten från Pedagogiskt program för förskolan till de två första läroplanerna för förskolan.

Boken avslutas med ett segment som belyser hur varje läroplan baseras, mer eller mindre medvetet, på antaganden om ett särskilt ideal för medborgarskap. En bilaga erbjuder praktiska exempel på hur lärare själva kan genomföra en didaktisk läroplansanalys.

Upplaga: 2a upplagan
Utgiven: 2016
ISBN: 9789140694768
Förlag: Gleerups Utbildning AB
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 216 st
3 upplagor
Upplaga 3 (2023)
388 kr (endast ny)
Upplaga 1 (2015)
från 129 kr
Upplaga 2 (2016)
från 129 kr

Läroplansteori och didaktik utgör två fundamentala komponenter av det vetenskapliga studiet inom pedagogik. Läroplansteorin ställer den grundläggande frågan "Vilken typ av information anses vara kunskap?", en fråga som ständigt omprövas, debatteras och väcker starka reaktioner, utan något slutgiltigt svar i sikte. På samma sätt, diskuteras intensivt didaktikens centrala fråga om organiseringen av kunskap, värderingar och erfarenheter inom specifika lärande och undervisningssituationer.

Denna bok lyfter fram dessa två viktiga frågor genom en mängd olika perspektiv. En genomgående insikt är att våra uppfattningar om utbildning och lärande skiftar historiskt och geografiskt, påverkade av historiska, sociala och kulturella traditioner.

I den senaste utgåvan av boken finns ett nytt kapitel som fokuserar på framväxten av förskolans läroplan som en del av en transnationell utbildningspolicy. Med början i 1970-talets barnstugeutredning, presenteras de tankar och begrepp som har format riktlinjedokumenten från Pedagogiskt program för förskolan till de två första läroplanerna för förskolan.

Boken avslutas med ett segment som belyser hur varje läroplan baseras, mer eller mindre medvetet, på antaganden om ett särskilt ideal för medborgarskap. En bilaga erbjuder praktiska exempel på hur lärare själva kan genomföra en didaktisk läroplansanalys.

Läroplansteori och didaktik utgör två fundamentala komponenter av det vetenskapliga studiet inom pedagogik. Läroplansteorin ställer den grundläggande frågan "Vilken typ av information anses vara kunskap?", en fråga som ständigt omprövas, debatteras och väcker starka reaktioner, utan något slutgiltigt svar i sikte. På samma sätt, diskuteras intensivt didaktikens centrala fråga om organiseringen av kunskap, värderingar och erfarenheter inom specifika lärande och undervisningssituationer.

Denna bok lyfter fram dessa två viktiga frågor genom en mängd olika perspektiv. En genomgående insikt är att våra uppfattningar om utbildning och lärande skiftar historiskt och geografiskt, påverkade av historiska, sociala och kulturella traditioner.

I den senaste utgåvan av boken finns ett nytt kapitel som fokuserar på framväxten av förskolans läroplan som en del av en transnationell utbildningspolicy. Med början i 1970-talets barnstugeutredning, presenteras de tankar och begrepp som har format riktlinjedokumenten från Pedagogiskt program för förskolan till de två första läroplanerna för förskolan.

Boken avslutas med ett segment som belyser hur varje läroplan baseras, mer eller mindre medvetet, på antaganden om ett särskilt ideal för medborgarskap. En bilaga erbjuder praktiska exempel på hur lärare själva kan genomföra en didaktisk läroplansanalys.

Begagnad bok
129 kr398 krSpara 269 kr (68%) mot nypris
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar
Köpskydd med Studentapan
Varje köp täcks av Studentapans köpskydd som säkerställer att boken kommer fram, att du får rätt bok och att skicket stämmer överens med beskrivning.
129 kr398 krSpara 269 kr (68%) mot nypris
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar