Det händer i hallen : trygga övergångar i förskolan; Gunilla Niss; 2018
spara 28%
1 säljare

Det händer i hallen : trygga övergångar i förskolan Upplaga 1

av Gunilla Niss
Förskolans hall är en plats där många övergångar sker. Den här boken sätter ljuset på dessa mellanrum, ibland stressande och konfliktfyllda, och visar hur de kan bli till spännande och roliga lärprocesser.

Det mesta som sker i verksamheten är planerat men det ingenmansland som uppstår när barnen ska gå från en aktivitet till en annan får sällan ett eget och tydligt syfte. Det kan vara när barnen kommer på morgonen, går hem på kvällen, när det är dags att gå in från gården eller på utflykt.

Boken ger många exempel på hur pedagogen konkret kan underlätta för barnen i övergången genom att skapa tydliga rutiner eller låta den präglas av lekfullhet. Smidiga övergångar kräver en hel del av barnen. För att underlätta kan de planeras och anpassas utifrån barnens förmågor. En annan viktig del för att skapa trygghet i mellanrummen är ett relationsskapande arbete mellan barn, pedagoger och vårdnadshavare.

Författaren Gunilla Niss är legitimerad psykolog med lång erfarenhet som förskole- och skolpsykolog. Hon arbetar som konsult och erbjuder utbildning, handledning och föreläsningar.

Gunilla brinner för de yngsta barnen i förskolan och föräldrasamarbetet och har skrivit ett antal böcker om detta.
Förskolans hall är en plats där många övergångar sker. Den här boken sätter ljuset på dessa mellanrum, ibland stressande och konfliktfyllda, och visar hur de kan bli till spännande och roliga lärprocesser.

Det mesta som sker i verksamheten är planerat men det ingenmansland som uppstår när barnen ska gå från en aktivitet till en annan får sällan ett eget och tydligt syfte. Det kan vara när barnen kommer på morgonen, går hem på kvällen, när det är dags att gå in från gården eller på utflykt.

Boken ger många exempel på hur pedagogen konkret kan underlätta för barnen i övergången genom att skapa tydliga rutiner eller låta den präglas av lekfullhet. Smidiga övergångar kräver en hel del av barnen. För att underlätta kan de planeras och anpassas utifrån barnens förmågor. En annan viktig del för att skapa trygghet i mellanrummen är ett relationsskapande arbete mellan barn, pedagoger och vårdnadshavare.

Författaren Gunilla Niss är legitimerad psykolog med lång erfarenhet som förskole- och skolpsykolog. Hon arbetar som konsult och erbjuder utbildning, handledning och föreläsningar.

Gunilla brinner för de yngsta barnen i förskolan och föräldrasamarbetet och har skrivit ett antal böcker om detta.
Upplaga: 1a upplagan
Utgiven: 2018
ISBN: 9789177410669
Förlag: Gothia Kompetens
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 101 st
Förskolans hall är en plats där många övergångar sker. Den här boken sätter ljuset på dessa mellanrum, ibland stressande och konfliktfyllda, och visar hur de kan bli till spännande och roliga lärprocesser.

Det mesta som sker i verksamheten är planerat men det ingenmansland som uppstår när barnen ska gå från en aktivitet till en annan får sällan ett eget och tydligt syfte. Det kan vara när barnen kommer på morgonen, går hem på kvällen, när det är dags att gå in från gården eller på utflykt.

Boken ger många exempel på hur pedagogen konkret kan underlätta för barnen i övergången genom att skapa tydliga rutiner eller låta den präglas av lekfullhet. Smidiga övergångar kräver en hel del av barnen. För att underlätta kan de planeras och anpassas utifrån barnens förmågor. En annan viktig del för att skapa trygghet i mellanrummen är ett relationsskapande arbete mellan barn, pedagoger och vårdnadshavare.

Författaren Gunilla Niss är legitimerad psykolog med lång erfarenhet som förskole- och skolpsykolog. Hon arbetar som konsult och erbjuder utbildning, handledning och föreläsningar.

Gunilla brinner för de yngsta barnen i förskolan och föräldrasamarbetet och har skrivit ett antal böcker om detta.
Förskolans hall är en plats där många övergångar sker. Den här boken sätter ljuset på dessa mellanrum, ibland stressande och konfliktfyllda, och visar hur de kan bli till spännande och roliga lärprocesser.

Det mesta som sker i verksamheten är planerat men det ingenmansland som uppstår när barnen ska gå från en aktivitet till en annan får sällan ett eget och tydligt syfte. Det kan vara när barnen kommer på morgonen, går hem på kvällen, när det är dags att gå in från gården eller på utflykt.

Boken ger många exempel på hur pedagogen konkret kan underlätta för barnen i övergången genom att skapa tydliga rutiner eller låta den präglas av lekfullhet. Smidiga övergångar kräver en hel del av barnen. För att underlätta kan de planeras och anpassas utifrån barnens förmågor. En annan viktig del för att skapa trygghet i mellanrummen är ett relationsskapande arbete mellan barn, pedagoger och vårdnadshavare.

Författaren Gunilla Niss är legitimerad psykolog med lång erfarenhet som förskole- och skolpsykolog. Hon arbetar som konsult och erbjuder utbildning, handledning och föreläsningar.

Gunilla brinner för de yngsta barnen i förskolan och föräldrasamarbetet och har skrivit ett antal böcker om detta.
Begagnad bok
275 kr379 krSpara 104 kr (28%) mot nypris
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar
Köpskydd med Studentapan
Varje köp täcks av Studentapans köpskydd som säkerställer att boken kommer fram, att du får rätt bok och att skicket stämmer överens med beskrivning.
275 kr379 krSpara 104 kr (28%) mot nypris
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar