Det räcker inte att vara snäll : förhållningssätt, empati och psykologiska strategier hos läkare och andra professionella hjälpare; Ulla Holm; 2009
spara 22%
5 säljare

Det räcker inte att vara snäll : förhållningssätt, empati och psykologiska strategier hos läkare och andra professionella hjälpare Upplaga 2

av Ulla Holm
Att visa empati, stötta och motivera är viktiga uppgifter för läkare, sjuksköterskor, socionomer och andra professionella hjälpare. Men ett professionellt bemötande kräver så mycket mer än att bara vara snäll i ordets gängse mening. Att sympatisera med en patient och klient utan att tillämpa de etiska principer som ingår i ett professionellt förhållningssätt kan till och med få negativa konsekvenser, t.ex. när en behandlare inleder ett förhållande med en klient eller en kriminalvårdare hjälper en intern att fly.

I Det räcker inte att vara snäll belyser Ulla Holm det specifika i ett professionellt bemötande, vad som skiljer professionella hjälpare från amatörer. Utifrån teori och en mängd exempel från hjälpares vardag redogör hon för hur man hanterar de psykiska påfrestningarna och utmaningarna i arbetet och beskriver såväl destruktiva  som goda psykologiska strategier hos de professionella. Hon visar också på vilka behov och psykiska försvar som kan styra bemötandet av patienter och klienter.
 
Boken utkom första gången 1995 och baserades på en studie av läkares vardag. I denna andra utgåva har den studien kompletterats med en undersökning av personal som arbetar med en helt annan kategori av människor än kroppsligt sjuka patienter som frivilligt söker hjälp – institutionsplacerade drogmissbrukare. Författaren diskuterar bland annat vilka faktorer som styr utvecklingen av empati och professionell hållning, om alla kan utveckla sådana förmågor samt konsekvenser för utbildning och antagning till vårdutbildningar.

Boken är tänkt att användas i utbildning och fortbildning av blivande och redan yrkesverksamma professionella hjälpare. Den första utgåvan har använts som kurslitteratur i bland annat läkar-, sjuksköterske-, sjukgymnast-, socionom- och lärarutbildningar.
Att visa empati, stötta och motivera är viktiga uppgifter för läkare, sjuksköterskor, socionomer och andra professionella hjälpare. Men ett professionellt bemötande kräver så mycket mer än att bara vara snäll i ordets gängse mening. Att sympatisera med en patient och klient utan att tillämpa de etiska principer som ingår i ett professionellt förhållningssätt kan till och med få negativa konsekvenser, t.ex. när en behandlare inleder ett förhållande med en klient eller en kriminalvårdare hjälper en intern att fly.

I Det räcker inte att vara snäll belyser Ulla Holm det specifika i ett professionellt bemötande, vad som skiljer professionella hjälpare från amatörer. Utifrån teori och en mängd exempel från hjälpares vardag redogör hon för hur man hanterar de psykiska påfrestningarna och utmaningarna i arbetet och beskriver såväl destruktiva  som goda psykologiska strategier hos de professionella. Hon visar också på vilka behov och psykiska försvar som kan styra bemötandet av patienter och klienter.
 
Boken utkom första gången 1995 och baserades på en studie av läkares vardag. I denna andra utgåva har den studien kompletterats med en undersökning av personal som arbetar med en helt annan kategori av människor än kroppsligt sjuka patienter som frivilligt söker hjälp – institutionsplacerade drogmissbrukare. Författaren diskuterar bland annat vilka faktorer som styr utvecklingen av empati och professionell hållning, om alla kan utveckla sådana förmågor samt konsekvenser för utbildning och antagning till vårdutbildningar.

Boken är tänkt att användas i utbildning och fortbildning av blivande och redan yrkesverksamma professionella hjälpare. Den första utgåvan har använts som kurslitteratur i bland annat läkar-, sjuksköterske-, sjukgymnast-, socionom- och lärarutbildningar.
Upplaga: 2a upplagan
Utgiven: 2009
ISBN: 9789127828568
Förlag: Natur & Kultur Läromedel
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 224 st
3 upplagor
Upplaga 2 (2009)
från 279 kr
Upplaga 1 (1995)
från 119 kr
Upplaga 2 (2009)
från 349 kr
Att visa empati, stötta och motivera är viktiga uppgifter för läkare, sjuksköterskor, socionomer och andra professionella hjälpare. Men ett professionellt bemötande kräver så mycket mer än att bara vara snäll i ordets gängse mening. Att sympatisera med en patient och klient utan att tillämpa de etiska principer som ingår i ett professionellt förhållningssätt kan till och med få negativa konsekvenser, t.ex. när en behandlare inleder ett förhållande med en klient eller en kriminalvårdare hjälper en intern att fly.

I Det räcker inte att vara snäll belyser Ulla Holm det specifika i ett professionellt bemötande, vad som skiljer professionella hjälpare från amatörer. Utifrån teori och en mängd exempel från hjälpares vardag redogör hon för hur man hanterar de psykiska påfrestningarna och utmaningarna i arbetet och beskriver såväl destruktiva  som goda psykologiska strategier hos de professionella. Hon visar också på vilka behov och psykiska försvar som kan styra bemötandet av patienter och klienter.
 
Boken utkom första gången 1995 och baserades på en studie av läkares vardag. I denna andra utgåva har den studien kompletterats med en undersökning av personal som arbetar med en helt annan kategori av människor än kroppsligt sjuka patienter som frivilligt söker hjälp – institutionsplacerade drogmissbrukare. Författaren diskuterar bland annat vilka faktorer som styr utvecklingen av empati och professionell hållning, om alla kan utveckla sådana förmågor samt konsekvenser för utbildning och antagning till vårdutbildningar.

Boken är tänkt att användas i utbildning och fortbildning av blivande och redan yrkesverksamma professionella hjälpare. Den första utgåvan har använts som kurslitteratur i bland annat läkar-, sjuksköterske-, sjukgymnast-, socionom- och lärarutbildningar.
Att visa empati, stötta och motivera är viktiga uppgifter för läkare, sjuksköterskor, socionomer och andra professionella hjälpare. Men ett professionellt bemötande kräver så mycket mer än att bara vara snäll i ordets gängse mening. Att sympatisera med en patient och klient utan att tillämpa de etiska principer som ingår i ett professionellt förhållningssätt kan till och med få negativa konsekvenser, t.ex. när en behandlare inleder ett förhållande med en klient eller en kriminalvårdare hjälper en intern att fly.

I Det räcker inte att vara snäll belyser Ulla Holm det specifika i ett professionellt bemötande, vad som skiljer professionella hjälpare från amatörer. Utifrån teori och en mängd exempel från hjälpares vardag redogör hon för hur man hanterar de psykiska påfrestningarna och utmaningarna i arbetet och beskriver såväl destruktiva  som goda psykologiska strategier hos de professionella. Hon visar också på vilka behov och psykiska försvar som kan styra bemötandet av patienter och klienter.
 
Boken utkom första gången 1995 och baserades på en studie av läkares vardag. I denna andra utgåva har den studien kompletterats med en undersökning av personal som arbetar med en helt annan kategori av människor än kroppsligt sjuka patienter som frivilligt söker hjälp – institutionsplacerade drogmissbrukare. Författaren diskuterar bland annat vilka faktorer som styr utvecklingen av empati och professionell hållning, om alla kan utveckla sådana förmågor samt konsekvenser för utbildning och antagning till vårdutbildningar.

Boken är tänkt att användas i utbildning och fortbildning av blivande och redan yrkesverksamma professionella hjälpare. Den första utgåvan har använts som kurslitteratur i bland annat läkar-, sjuksköterske-, sjukgymnast-, socionom- och lärarutbildningar.
Begagnad bok
349 kr447 krSpara 98 kr (22%) mot nypris
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar
Köpskydd med Studentapan
Varje köp täcks av Studentapans köpskydd som säkerställer att boken kommer fram, att du får rätt bok och att skicket stämmer överens med beskrivning.
349 kr447 krSpara 98 kr (22%) mot nypris
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar