Dewey och de svenska biblioteken; Joacim Hansson; 2024
endast ny

Dewey och de svenska biblioteken

av Joacim Hansson
Kungliga biblioteket beslöt 2008 att börja ämnesklassificera nationalbibliografin med det amerikanska Dewey-systemet i stället för det svenska SAB-systemet. Dewey-systemet var då, och är idag, världens mest spridda klassifikationssystem för bibliotek, använt i över 140 länder.

Så vad är Dewey-systemet för ett klassifikationssystem och hur är det präglat av dess upphovsman Melvil Dewey och dennes samtid i 1870-talets USA? Varför har de svenska biblioteken tvekat att arbeta med Dewey-systemet när andra länders bibliotek använt det? Vilka särskilda utmaningar har setts som viktiga för folk- och skolbiblioteken vid den svenska övergången till Dewey-systemet?

Frågor som dessa diskuteras i Dewey och de svenska biblioteken på ett sätt som bidrar till att skapa förståelse för det komplexa i bibliotekens sätt att dela in sina böcker och andra medier efter ämne, allt i ljuset av bibliotekens samhälleliga och teknologiska utveckling.

Joacim Hansson är professor i biblioteks- och informationsvetenskap vid Linnéuniversitetet, Växjö. På BTJ Förlag har han bland annat gett ut Att bilda en bibliotekarie (2014) och Bibliotekarier i teori och praktik (2018).
Kungliga biblioteket beslöt 2008 att börja ämnesklassificera nationalbibliografin med det amerikanska Dewey-systemet i stället för det svenska SAB-systemet. Dewey-systemet var då, och är idag, världens mest spridda klassifikationssystem för bibliotek, använt i över 140 länder.

Så vad är Dewey-systemet för ett klassifikationssystem och hur är det präglat av dess upphovsman Melvil Dewey och dennes samtid i 1870-talets USA? Varför har de svenska biblioteken tvekat att arbeta med Dewey-systemet när andra länders bibliotek använt det? Vilka särskilda utmaningar har setts som viktiga för folk- och skolbiblioteken vid den svenska övergången till Dewey-systemet?

Frågor som dessa diskuteras i Dewey och de svenska biblioteken på ett sätt som bidrar till att skapa förståelse för det komplexa i bibliotekens sätt att dela in sina böcker och andra medier efter ämne, allt i ljuset av bibliotekens samhälleliga och teknologiska utveckling.

Joacim Hansson är professor i biblioteks- och informationsvetenskap vid Linnéuniversitetet, Växjö. På BTJ Förlag har han bland annat gett ut Att bilda en bibliotekarie (2014) och Bibliotekarier i teori och praktik (2018).
Utgiven: 2024
ISBN: 9789170188817
Förlag: BTJ Förlag
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 120 st
Kungliga biblioteket beslöt 2008 att börja ämnesklassificera nationalbibliografin med det amerikanska Dewey-systemet i stället för det svenska SAB-systemet. Dewey-systemet var då, och är idag, världens mest spridda klassifikationssystem för bibliotek, använt i över 140 länder.

Så vad är Dewey-systemet för ett klassifikationssystem och hur är det präglat av dess upphovsman Melvil Dewey och dennes samtid i 1870-talets USA? Varför har de svenska biblioteken tvekat att arbeta med Dewey-systemet när andra länders bibliotek använt det? Vilka särskilda utmaningar har setts som viktiga för folk- och skolbiblioteken vid den svenska övergången till Dewey-systemet?

Frågor som dessa diskuteras i Dewey och de svenska biblioteken på ett sätt som bidrar till att skapa förståelse för det komplexa i bibliotekens sätt att dela in sina böcker och andra medier efter ämne, allt i ljuset av bibliotekens samhälleliga och teknologiska utveckling.

Joacim Hansson är professor i biblioteks- och informationsvetenskap vid Linnéuniversitetet, Växjö. På BTJ Förlag har han bland annat gett ut Att bilda en bibliotekarie (2014) och Bibliotekarier i teori och praktik (2018).
Kungliga biblioteket beslöt 2008 att börja ämnesklassificera nationalbibliografin med det amerikanska Dewey-systemet i stället för det svenska SAB-systemet. Dewey-systemet var då, och är idag, världens mest spridda klassifikationssystem för bibliotek, använt i över 140 länder.

Så vad är Dewey-systemet för ett klassifikationssystem och hur är det präglat av dess upphovsman Melvil Dewey och dennes samtid i 1870-talets USA? Varför har de svenska biblioteken tvekat att arbeta med Dewey-systemet när andra länders bibliotek använt det? Vilka särskilda utmaningar har setts som viktiga för folk- och skolbiblioteken vid den svenska övergången till Dewey-systemet?

Frågor som dessa diskuteras i Dewey och de svenska biblioteken på ett sätt som bidrar till att skapa förståelse för det komplexa i bibliotekens sätt att dela in sina böcker och andra medier efter ämne, allt i ljuset av bibliotekens samhälleliga och teknologiska utveckling.

Joacim Hansson är professor i biblioteks- och informationsvetenskap vid Linnéuniversitetet, Växjö. På BTJ Förlag har han bland annat gett ut Att bilda en bibliotekarie (2014) och Bibliotekarier i teori och praktik (2018).
Ny bok
324 kr341 kr
5% studentrabatt med Studentapan
Begagnad bok (0 st)
Ny bok
324 kr341 kr
5% studentrabatt med Studentapan
Begagnad bok (0 st)