En mamsell i Akademien : Ulrica Fredrica Pasch och 1700-talets konstvärld; Anna Lena Lindberg; 2010

En mamsell i Akademien : Ulrica Fredrica Pasch och 1700-talets konstvärld

av Anna Lena Lindberg
Ulrica Fredrica Pasch (17351796) var porträttmålare och Konstakademiens första kvinnliga ledamot. Som medlem i den stora konstnärsfamiljen Pasch och med jämn sysselsättning på den blomstrande porträttmarknaden var hon väl förankrad i 1700-talets konstvärld. Mamsell Pasch målade såväl män som kvinnor, hela familjer och strålande barnporträtt i både Sverige och Finland. Beställarna kom från adel och borgerskap, kulturelit och universitet. Men i konsthistorien glömdes hon bort Denna rikt illustrerade monografi lyfter inte bara fram ny kunskap om en idag okänd konstnär. Den behandlar också hur den moderna konstvärlden och konsthistorieskrivningen formats av föreställningar kring kvinnligt och manligt liksom det vanskliga i att vara kvinna och konstnär.
Ulrica Fredrica Pasch (17351796) var porträttmålare och Konstakademiens första kvinnliga ledamot. Som medlem i den stora konstnärsfamiljen Pasch och med jämn sysselsättning på den blomstrande porträttmarknaden var hon väl förankrad i 1700-talets konstvärld. Mamsell Pasch målade såväl män som kvinnor, hela familjer och strålande barnporträtt i både Sverige och Finland. Beställarna kom från adel och borgerskap, kulturelit och universitet. Men i konsthistorien glömdes hon bort Denna rikt illustrerade monografi lyfter inte bara fram ny kunskap om en idag okänd konstnär. Den behandlar också hur den moderna konstvärlden och konsthistorieskrivningen formats av föreställningar kring kvinnligt och manligt liksom det vanskliga i att vara kvinna och konstnär.
Utgiven: 2010
ISBN: 9789186221058
Förlag: Bokförlaget Atlantis
Format: Inbunden
Språk: Svenska
Sidor: 176 st
Ulrica Fredrica Pasch (17351796) var porträttmålare och Konstakademiens första kvinnliga ledamot. Som medlem i den stora konstnärsfamiljen Pasch och med jämn sysselsättning på den blomstrande porträttmarknaden var hon väl förankrad i 1700-talets konstvärld. Mamsell Pasch målade såväl män som kvinnor, hela familjer och strålande barnporträtt i både Sverige och Finland. Beställarna kom från adel och borgerskap, kulturelit och universitet. Men i konsthistorien glömdes hon bort Denna rikt illustrerade monografi lyfter inte bara fram ny kunskap om en idag okänd konstnär. Den behandlar också hur den moderna konstvärlden och konsthistorieskrivningen formats av föreställningar kring kvinnligt och manligt liksom det vanskliga i att vara kvinna och konstnär.
Ulrica Fredrica Pasch (17351796) var porträttmålare och Konstakademiens första kvinnliga ledamot. Som medlem i den stora konstnärsfamiljen Pasch och med jämn sysselsättning på den blomstrande porträttmarknaden var hon väl förankrad i 1700-talets konstvärld. Mamsell Pasch målade såväl män som kvinnor, hela familjer och strålande barnporträtt i både Sverige och Finland. Beställarna kom från adel och borgerskap, kulturelit och universitet. Men i konsthistorien glömdes hon bort Denna rikt illustrerade monografi lyfter inte bara fram ny kunskap om en idag okänd konstnär. Den behandlar också hur den moderna konstvärlden och konsthistorieskrivningen formats av föreställningar kring kvinnligt och manligt liksom det vanskliga i att vara kvinna och konstnär.
Begagnad bok (0 st)
Begagnad bok (0 st)