Gång på gång : pedagogik vid autism och autismliknande tillstånd; Vanna Beckman, Margareta Kärnevik Måbrink, Helen Schaumann; 2010

Gång på gång : pedagogik vid autism och autismliknande tillstånd Upplaga 1

av Vanna Beckman, Margareta Kärnevik Måbrink, Helen Schaumann
Tålamod och kunskap är nödvändigt i pedagogik vid autism, som ned rätta kallas du tiotusengångernas pedagogik. Den mest kärleksfulla insatsen är kanske att utveckla barnets möjligheter till självständighet så långt det bara går. Författarna beskriver mycket konkret hur man når dit och hur man kan bemöta barn och vuxna med autism och hantera deras handikapp i ett livsperspektiv. Struktur i tid och rum är det viktigaste instrument för utveckling. I boken finns många praktiska förslag till hur man kan inrätta miljön med t ex schema, namnskyltar och fasta vanor. Här ges också förklaringar på beteenden som kan förfalla gåtfulla.

Vanna Beckman ör journalist och författare, med psykiatri som ett av sina speciella intresseområden. Margareta Kärnevik är speciallärare och har arbetat med människor med autism på olika nivåer sedan 1978. Hon är pedagogisk handledare vid barn neuropsykiatriska kliniken i Göteborg för föräldrar och personal och arbetar både med barn, ungdomar och vuxna. Helen Schauman är förskollärare och socionom och har kurator inom barn- och ungdomspsykiatrin sedan 1975 med speciell inriktning på barn med autism. Hon är också pedagogisk handledare vid barn neuropsykiatriska kliniken i Göteborg.

Boken vänder sig till föräldrar och anhöriga och till andra som arbetar med eller har kontakt med människor med autism.
Tålamod och kunskap är nödvändigt i pedagogik vid autism, som ned rätta kallas du tiotusengångernas pedagogik. Den mest kärleksfulla insatsen är kanske att utveckla barnets möjligheter till självständighet så långt det bara går. Författarna beskriver mycket konkret hur man når dit och hur man kan bemöta barn och vuxna med autism och hantera deras handikapp i ett livsperspektiv. Struktur i tid och rum är det viktigaste instrument för utveckling. I boken finns många praktiska förslag till hur man kan inrätta miljön med t ex schema, namnskyltar och fasta vanor. Här ges också förklaringar på beteenden som kan förfalla gåtfulla.

Vanna Beckman ör journalist och författare, med psykiatri som ett av sina speciella intresseområden. Margareta Kärnevik är speciallärare och har arbetat med människor med autism på olika nivåer sedan 1978. Hon är pedagogisk handledare vid barn neuropsykiatriska kliniken i Göteborg för föräldrar och personal och arbetar både med barn, ungdomar och vuxna. Helen Schauman är förskollärare och socionom och har kurator inom barn- och ungdomspsykiatrin sedan 1975 med speciell inriktning på barn med autism. Hon är också pedagogisk handledare vid barn neuropsykiatriska kliniken i Göteborg.

Boken vänder sig till föräldrar och anhöriga och till andra som arbetar med eller har kontakt med människor med autism.
Upplaga: 1a upplagan
Utgiven: 2010
ISBN: 9789127122710
Förlag: Natur & Kultur Digital
Format: E-bok
Språk: Svenska
Sidor: 121 st
Tålamod och kunskap är nödvändigt i pedagogik vid autism, som ned rätta kallas du tiotusengångernas pedagogik. Den mest kärleksfulla insatsen är kanske att utveckla barnets möjligheter till självständighet så långt det bara går. Författarna beskriver mycket konkret hur man når dit och hur man kan bemöta barn och vuxna med autism och hantera deras handikapp i ett livsperspektiv. Struktur i tid och rum är det viktigaste instrument för utveckling. I boken finns många praktiska förslag till hur man kan inrätta miljön med t ex schema, namnskyltar och fasta vanor. Här ges också förklaringar på beteenden som kan förfalla gåtfulla.

Vanna Beckman ör journalist och författare, med psykiatri som ett av sina speciella intresseområden. Margareta Kärnevik är speciallärare och har arbetat med människor med autism på olika nivåer sedan 1978. Hon är pedagogisk handledare vid barn neuropsykiatriska kliniken i Göteborg för föräldrar och personal och arbetar både med barn, ungdomar och vuxna. Helen Schauman är förskollärare och socionom och har kurator inom barn- och ungdomspsykiatrin sedan 1975 med speciell inriktning på barn med autism. Hon är också pedagogisk handledare vid barn neuropsykiatriska kliniken i Göteborg.

Boken vänder sig till föräldrar och anhöriga och till andra som arbetar med eller har kontakt med människor med autism.
Tålamod och kunskap är nödvändigt i pedagogik vid autism, som ned rätta kallas du tiotusengångernas pedagogik. Den mest kärleksfulla insatsen är kanske att utveckla barnets möjligheter till självständighet så långt det bara går. Författarna beskriver mycket konkret hur man når dit och hur man kan bemöta barn och vuxna med autism och hantera deras handikapp i ett livsperspektiv. Struktur i tid och rum är det viktigaste instrument för utveckling. I boken finns många praktiska förslag till hur man kan inrätta miljön med t ex schema, namnskyltar och fasta vanor. Här ges också förklaringar på beteenden som kan förfalla gåtfulla.

Vanna Beckman ör journalist och författare, med psykiatri som ett av sina speciella intresseområden. Margareta Kärnevik är speciallärare och har arbetat med människor med autism på olika nivåer sedan 1978. Hon är pedagogisk handledare vid barn neuropsykiatriska kliniken i Göteborg för föräldrar och personal och arbetar både med barn, ungdomar och vuxna. Helen Schauman är förskollärare och socionom och har kurator inom barn- och ungdomspsykiatrin sedan 1975 med speciell inriktning på barn med autism. Hon är också pedagogisk handledare vid barn neuropsykiatriska kliniken i Göteborg.

Boken vänder sig till föräldrar och anhöriga och till andra som arbetar med eller har kontakt med människor med autism.
Begagnad bok (0 st)
Begagnad bok (0 st)