Historien är nu : en introduktion till historiedidaktiken; Klas-Göran Karlsson, Ulf Zander; 2008
5+ säljare

Historien är nu : en introduktion till historiedidaktiken Upplaga 2

av Klas-Göran Karlsson, Ulf Zander
Historiedidaktik rör frågor om historieförmedling och om den historiska dimensionens plats i samhället. Bland frågor som ställs och besvaras i denna bok kan nämnas: Hur produceras, förmedlas och konsumeras historia i samhället? Vem har makten över det förflutna? Hur tänker vi historia, och hur brukar vi den? Vad är bra och vad är dålig historia? Historiemedvetande, historiekultur och historiebruk tillhör de begrepp som historiedidaktiker ofta utgår från och som därför utförligt behandlas. Historia finns inte bara som vetenskap och undervisningsämne, utan är också närvarande när vi ser film, upplever konst, läser skönlitteratur och firar jubileer. En utförlig del av boken handlar om historia i skolan och angränsande frågor om det mångkulturella klassrummet, debatten kring historieämnet och utbildning av histo-rielärare. Boken vänder sig främst till studenter och lärarstuderande i historia och samhällsorienterande ämnen på universitet och högskolor, samt till verksamma lärare och andra med intresse för historiens plats i samhället.
Historiedidaktik rör frågor om historieförmedling och om den historiska dimensionens plats i samhället. Bland frågor som ställs och besvaras i denna bok kan nämnas: Hur produceras, förmedlas och konsumeras historia i samhället? Vem har makten över det förflutna? Hur tänker vi historia, och hur brukar vi den? Vad är bra och vad är dålig historia? Historiemedvetande, historiekultur och historiebruk tillhör de begrepp som historiedidaktiker ofta utgår från och som därför utförligt behandlas. Historia finns inte bara som vetenskap och undervisningsämne, utan är också närvarande när vi ser film, upplever konst, läser skönlitteratur och firar jubileer. En utförlig del av boken handlar om historia i skolan och angränsande frågor om det mångkulturella klassrummet, debatten kring historieämnet och utbildning av histo-rielärare. Boken vänder sig främst till studenter och lärarstuderande i historia och samhällsorienterande ämnen på universitet och högskolor, samt till verksamma lärare och andra med intresse för historiens plats i samhället.
Upplaga: 2a upplagan
Utgiven: 2008
ISBN: 9789144052083
Förlag: Studentlitteratur AB
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 430 st
2 upplagor
Upplaga 1 (2004)
från 289 kr
Upplaga 2 (2008)
från 325 kr
Historiedidaktik rör frågor om historieförmedling och om den historiska dimensionens plats i samhället. Bland frågor som ställs och besvaras i denna bok kan nämnas: Hur produceras, förmedlas och konsumeras historia i samhället? Vem har makten över det förflutna? Hur tänker vi historia, och hur brukar vi den? Vad är bra och vad är dålig historia? Historiemedvetande, historiekultur och historiebruk tillhör de begrepp som historiedidaktiker ofta utgår från och som därför utförligt behandlas. Historia finns inte bara som vetenskap och undervisningsämne, utan är också närvarande när vi ser film, upplever konst, läser skönlitteratur och firar jubileer. En utförlig del av boken handlar om historia i skolan och angränsande frågor om det mångkulturella klassrummet, debatten kring historieämnet och utbildning av histo-rielärare. Boken vänder sig främst till studenter och lärarstuderande i historia och samhällsorienterande ämnen på universitet och högskolor, samt till verksamma lärare och andra med intresse för historiens plats i samhället.
Historiedidaktik rör frågor om historieförmedling och om den historiska dimensionens plats i samhället. Bland frågor som ställs och besvaras i denna bok kan nämnas: Hur produceras, förmedlas och konsumeras historia i samhället? Vem har makten över det förflutna? Hur tänker vi historia, och hur brukar vi den? Vad är bra och vad är dålig historia? Historiemedvetande, historiekultur och historiebruk tillhör de begrepp som historiedidaktiker ofta utgår från och som därför utförligt behandlas. Historia finns inte bara som vetenskap och undervisningsämne, utan är också närvarande när vi ser film, upplever konst, läser skönlitteratur och firar jubileer. En utförlig del av boken handlar om historia i skolan och angränsande frågor om det mångkulturella klassrummet, debatten kring historieämnet och utbildning av histo-rielärare. Boken vänder sig främst till studenter och lärarstuderande i historia och samhällsorienterande ämnen på universitet och högskolor, samt till verksamma lärare och andra med intresse för historiens plats i samhället.
Begagnad bok
325 kr
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar
Köpskydd med Studentapan
Varje köp täcks av Studentapans köpskydd som säkerställer att boken kommer fram, att du får rätt bok och att skicket stämmer överens med beskrivning.
325 kr
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar