Identitet : om varumärken, tecken och symboler; Lena Holger, Ingalill Holmberg; 2002
spara 37%
4 säljare

Identitet : om varumärken, tecken och symboler

av Lena Holger, Ingalill Holmberg
På romartiden märkte tillverkare av tegel och oljelampor sina produkter med något som vi idag skulle kunna kalla varumärken. Sedan dess har varumärken, tecken och symboler kommit att omge oss dagligen, i en omfattning vi inte alltid är medvetna om. De sätter sin prägel på våra konsumtionsvanor men påverkar även våra personliga identiteter och hela vårt samhälle. Identitetsskapande processer och strategiska designprogram har blivit allt vanligare bland företagen och en ny yrkeskår av formgivare och designers har vuxit fram. I boken Identitet om varumärken, tecken och symboler samlar redaktörerna Lena Holger och Ingalill Holmberg 26 skribenter som lyfter fram olika aspekter på ämnet. Här berättas om varumärken ur ett juridiskt, ekonomiskt och socialt perspektiv men även om design- och varumärkeshistoria, skönhet och samspelet mellan konst och företag. Praktiska hanteringar av varumärkesfrågor belyses med hjälp av konkreta exempel från AstraZeneca, KF, Posten, Tetra Pak, Trygg-Hansa, Röda Korset och Nationalmuseum. Lena Holger är konsthistoriker, författare och förste intendent på Nationalmuseum i Stockholm. Hon har bland annat skrivit Helene Schjerfbeck. Liv och konstnärskap (1987), Helene Schjerfbeck. Teckningar och akvareller (1994), Bo Andersson, skulptör (1995), Bittan Bergh Valberg, konstnär, textilare och designer (2001), varit redaktör och medförfattare till Helene Schjerfbeck, kvinnor, mansporträtt, självporträtt, landskap, stilleben (1997) samt skrivit en mängd artiklar om konst och konstnärer. Ingalill Holmberg är ekonomie doktor, docent och VD för Centre for Advanced Studies in Leadership vid Handelshögskolan i Stockholm. Hon har bland annat skrivit Företagsledares mandat 1986, Från divisioner till bolag (1990), Företagsledning bortom etablerad teori (1992, redaktör tillsammans med Erik Sjöstrand) och Creating the Future (2002, redaktör tillsammans med Miriam Salzer-Mörling och Lars Strannegård). Hon är också redaktör och ansvarig utgivare för skriften Ledmotiv idéskrift om ledarskap.
På romartiden märkte tillverkare av tegel och oljelampor sina produkter med något som vi idag skulle kunna kalla varumärken. Sedan dess har varumärken, tecken och symboler kommit att omge oss dagligen, i en omfattning vi inte alltid är medvetna om. De sätter sin prägel på våra konsumtionsvanor men påverkar även våra personliga identiteter och hela vårt samhälle. Identitetsskapande processer och strategiska designprogram har blivit allt vanligare bland företagen och en ny yrkeskår av formgivare och designers har vuxit fram. I boken Identitet om varumärken, tecken och symboler samlar redaktörerna Lena Holger och Ingalill Holmberg 26 skribenter som lyfter fram olika aspekter på ämnet. Här berättas om varumärken ur ett juridiskt, ekonomiskt och socialt perspektiv men även om design- och varumärkeshistoria, skönhet och samspelet mellan konst och företag. Praktiska hanteringar av varumärkesfrågor belyses med hjälp av konkreta exempel från AstraZeneca, KF, Posten, Tetra Pak, Trygg-Hansa, Röda Korset och Nationalmuseum. Lena Holger är konsthistoriker, författare och förste intendent på Nationalmuseum i Stockholm. Hon har bland annat skrivit Helene Schjerfbeck. Liv och konstnärskap (1987), Helene Schjerfbeck. Teckningar och akvareller (1994), Bo Andersson, skulptör (1995), Bittan Bergh Valberg, konstnär, textilare och designer (2001), varit redaktör och medförfattare till Helene Schjerfbeck, kvinnor, mansporträtt, självporträtt, landskap, stilleben (1997) samt skrivit en mängd artiklar om konst och konstnärer. Ingalill Holmberg är ekonomie doktor, docent och VD för Centre for Advanced Studies in Leadership vid Handelshögskolan i Stockholm. Hon har bland annat skrivit Företagsledares mandat 1986, Från divisioner till bolag (1990), Företagsledning bortom etablerad teori (1992, redaktör tillsammans med Erik Sjöstrand) och Creating the Future (2002, redaktör tillsammans med Miriam Salzer-Mörling och Lars Strannegård). Hon är också redaktör och ansvarig utgivare för skriften Ledmotiv idéskrift om ledarskap.
Utgiven: 2002
ISBN: 9789187215193
Förlag: Raster förlag
Format: Inbunden
Språk: Svenska
Sidor: 270 st
På romartiden märkte tillverkare av tegel och oljelampor sina produkter med något som vi idag skulle kunna kalla varumärken. Sedan dess har varumärken, tecken och symboler kommit att omge oss dagligen, i en omfattning vi inte alltid är medvetna om. De sätter sin prägel på våra konsumtionsvanor men påverkar även våra personliga identiteter och hela vårt samhälle. Identitetsskapande processer och strategiska designprogram har blivit allt vanligare bland företagen och en ny yrkeskår av formgivare och designers har vuxit fram. I boken Identitet om varumärken, tecken och symboler samlar redaktörerna Lena Holger och Ingalill Holmberg 26 skribenter som lyfter fram olika aspekter på ämnet. Här berättas om varumärken ur ett juridiskt, ekonomiskt och socialt perspektiv men även om design- och varumärkeshistoria, skönhet och samspelet mellan konst och företag. Praktiska hanteringar av varumärkesfrågor belyses med hjälp av konkreta exempel från AstraZeneca, KF, Posten, Tetra Pak, Trygg-Hansa, Röda Korset och Nationalmuseum. Lena Holger är konsthistoriker, författare och förste intendent på Nationalmuseum i Stockholm. Hon har bland annat skrivit Helene Schjerfbeck. Liv och konstnärskap (1987), Helene Schjerfbeck. Teckningar och akvareller (1994), Bo Andersson, skulptör (1995), Bittan Bergh Valberg, konstnär, textilare och designer (2001), varit redaktör och medförfattare till Helene Schjerfbeck, kvinnor, mansporträtt, självporträtt, landskap, stilleben (1997) samt skrivit en mängd artiklar om konst och konstnärer. Ingalill Holmberg är ekonomie doktor, docent och VD för Centre for Advanced Studies in Leadership vid Handelshögskolan i Stockholm. Hon har bland annat skrivit Företagsledares mandat 1986, Från divisioner till bolag (1990), Företagsledning bortom etablerad teori (1992, redaktör tillsammans med Erik Sjöstrand) och Creating the Future (2002, redaktör tillsammans med Miriam Salzer-Mörling och Lars Strannegård). Hon är också redaktör och ansvarig utgivare för skriften Ledmotiv idéskrift om ledarskap.
På romartiden märkte tillverkare av tegel och oljelampor sina produkter med något som vi idag skulle kunna kalla varumärken. Sedan dess har varumärken, tecken och symboler kommit att omge oss dagligen, i en omfattning vi inte alltid är medvetna om. De sätter sin prägel på våra konsumtionsvanor men påverkar även våra personliga identiteter och hela vårt samhälle. Identitetsskapande processer och strategiska designprogram har blivit allt vanligare bland företagen och en ny yrkeskår av formgivare och designers har vuxit fram. I boken Identitet om varumärken, tecken och symboler samlar redaktörerna Lena Holger och Ingalill Holmberg 26 skribenter som lyfter fram olika aspekter på ämnet. Här berättas om varumärken ur ett juridiskt, ekonomiskt och socialt perspektiv men även om design- och varumärkeshistoria, skönhet och samspelet mellan konst och företag. Praktiska hanteringar av varumärkesfrågor belyses med hjälp av konkreta exempel från AstraZeneca, KF, Posten, Tetra Pak, Trygg-Hansa, Röda Korset och Nationalmuseum. Lena Holger är konsthistoriker, författare och förste intendent på Nationalmuseum i Stockholm. Hon har bland annat skrivit Helene Schjerfbeck. Liv och konstnärskap (1987), Helene Schjerfbeck. Teckningar och akvareller (1994), Bo Andersson, skulptör (1995), Bittan Bergh Valberg, konstnär, textilare och designer (2001), varit redaktör och medförfattare till Helene Schjerfbeck, kvinnor, mansporträtt, självporträtt, landskap, stilleben (1997) samt skrivit en mängd artiklar om konst och konstnärer. Ingalill Holmberg är ekonomie doktor, docent och VD för Centre for Advanced Studies in Leadership vid Handelshögskolan i Stockholm. Hon har bland annat skrivit Företagsledares mandat 1986, Från divisioner till bolag (1990), Företagsledning bortom etablerad teori (1992, redaktör tillsammans med Erik Sjöstrand) och Creating the Future (2002, redaktör tillsammans med Miriam Salzer-Mörling och Lars Strannegård). Hon är också redaktör och ansvarig utgivare för skriften Ledmotiv idéskrift om ledarskap.
Begagnad bok
219 kr345 krSpara 126 kr (37%) mot nypris
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar
Köpskydd med Studentapan
Varje köp täcks av Studentapans köpskydd som säkerställer att boken kommer fram, att du får rätt bok och att skicket stämmer överens med beskrivning.
219 kr345 krSpara 126 kr (37%) mot nypris
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar