Intelligenta improvisationer - Om lärares arbete och kunskapsbildning i vardagen; Glenn Hultman; 2000

Intelligenta improvisationer - Om lärares arbete och kunskapsbildning i vardagen Upplaga 1

av Glenn Hultman
Författaren visar i denna bok hur lärare i sitt dagliga arbete skapar kunskap. Ambitionen är att synliggöra det vi vanligtvis inte ser av lärares arbete. Under rutinernas isflak strömmar livet i skolan och där finns möjligheter att upptäcka en oanad, ständigt närvarande potential. Lärarnas vardagsarbete innehåller en rik variation av lärotillfällen och i denna bok redovisas hur lärare i det dagliga arbetet förkovrar sig och vilka källor som skapar förutsättningar för detta.

I boken uppfattas skolor som ett system av minikulturer. Skolor beskrivs med hjälp av en nätverksmodell, bestående av relationer och arbetskontakter. Relationerna eller lojalitetsfälten har en dubbel karaktär som reglerar förhållandet mellan minikulturerna.

Författaren har utnyttjat observationer och intervjuer för att skapa en förståelse för lärarens arbete och den kunskapsbildning som sker i vardagen. I boken diskuteras detta ur olika perspektiv som förändringsdynamik och komplexitetsteori. Lärares lärande illustreras med begrepp som improvisationer, känsliga relationer, situationsinviter och vardagskreativitet. Vidare diskuteras forskningens roll relativt skolan.

Boken kan användas som kurslitteratur vid universitet och högskolor samt som fördjupningslitteratur i anslutning till utvecklingsprojekt och ledarutbildningar. Den vänder sig också till intresserade forskare och praktiskt verksamma pedagoger och skolledare.
Författaren visar i denna bok hur lärare i sitt dagliga arbete skapar kunskap. Ambitionen är att synliggöra det vi vanligtvis inte ser av lärares arbete. Under rutinernas isflak strömmar livet i skolan och där finns möjligheter att upptäcka en oanad, ständigt närvarande potential. Lärarnas vardagsarbete innehåller en rik variation av lärotillfällen och i denna bok redovisas hur lärare i det dagliga arbetet förkovrar sig och vilka källor som skapar förutsättningar för detta.

I boken uppfattas skolor som ett system av minikulturer. Skolor beskrivs med hjälp av en nätverksmodell, bestående av relationer och arbetskontakter. Relationerna eller lojalitetsfälten har en dubbel karaktär som reglerar förhållandet mellan minikulturerna.

Författaren har utnyttjat observationer och intervjuer för att skapa en förståelse för lärarens arbete och den kunskapsbildning som sker i vardagen. I boken diskuteras detta ur olika perspektiv som förändringsdynamik och komplexitetsteori. Lärares lärande illustreras med begrepp som improvisationer, känsliga relationer, situationsinviter och vardagskreativitet. Vidare diskuteras forskningens roll relativt skolan.

Boken kan användas som kurslitteratur vid universitet och högskolor samt som fördjupningslitteratur i anslutning till utvecklingsprojekt och ledarutbildningar. Den vänder sig också till intresserade forskare och praktiskt verksamma pedagoger och skolledare.
Upplaga: 1a upplagan
Utgiven: 2000
ISBN: 9789144044569
Förlag: Studentlitteratur AB
Format: E-bok
Språk: Svenska
Sidor: 179 st
Författaren visar i denna bok hur lärare i sitt dagliga arbete skapar kunskap. Ambitionen är att synliggöra det vi vanligtvis inte ser av lärares arbete. Under rutinernas isflak strömmar livet i skolan och där finns möjligheter att upptäcka en oanad, ständigt närvarande potential. Lärarnas vardagsarbete innehåller en rik variation av lärotillfällen och i denna bok redovisas hur lärare i det dagliga arbetet förkovrar sig och vilka källor som skapar förutsättningar för detta.

I boken uppfattas skolor som ett system av minikulturer. Skolor beskrivs med hjälp av en nätverksmodell, bestående av relationer och arbetskontakter. Relationerna eller lojalitetsfälten har en dubbel karaktär som reglerar förhållandet mellan minikulturerna.

Författaren har utnyttjat observationer och intervjuer för att skapa en förståelse för lärarens arbete och den kunskapsbildning som sker i vardagen. I boken diskuteras detta ur olika perspektiv som förändringsdynamik och komplexitetsteori. Lärares lärande illustreras med begrepp som improvisationer, känsliga relationer, situationsinviter och vardagskreativitet. Vidare diskuteras forskningens roll relativt skolan.

Boken kan användas som kurslitteratur vid universitet och högskolor samt som fördjupningslitteratur i anslutning till utvecklingsprojekt och ledarutbildningar. Den vänder sig också till intresserade forskare och praktiskt verksamma pedagoger och skolledare.
Författaren visar i denna bok hur lärare i sitt dagliga arbete skapar kunskap. Ambitionen är att synliggöra det vi vanligtvis inte ser av lärares arbete. Under rutinernas isflak strömmar livet i skolan och där finns möjligheter att upptäcka en oanad, ständigt närvarande potential. Lärarnas vardagsarbete innehåller en rik variation av lärotillfällen och i denna bok redovisas hur lärare i det dagliga arbetet förkovrar sig och vilka källor som skapar förutsättningar för detta.

I boken uppfattas skolor som ett system av minikulturer. Skolor beskrivs med hjälp av en nätverksmodell, bestående av relationer och arbetskontakter. Relationerna eller lojalitetsfälten har en dubbel karaktär som reglerar förhållandet mellan minikulturerna.

Författaren har utnyttjat observationer och intervjuer för att skapa en förståelse för lärarens arbete och den kunskapsbildning som sker i vardagen. I boken diskuteras detta ur olika perspektiv som förändringsdynamik och komplexitetsteori. Lärares lärande illustreras med begrepp som improvisationer, känsliga relationer, situationsinviter och vardagskreativitet. Vidare diskuteras forskningens roll relativt skolan.

Boken kan användas som kurslitteratur vid universitet och högskolor samt som fördjupningslitteratur i anslutning till utvecklingsprojekt och ledarutbildningar. Den vänder sig också till intresserade forskare och praktiskt verksamma pedagoger och skolledare.
Begagnad bok (0 st)
Begagnad bok (0 st)