Klassens tysta språk+ Lektionsförsl år 6-9, gy : Att förstå det som ingen säger; Gudrun Ekstrand, Henric Ekstrand; 2009

Klassens tysta språk+ Lektionsförsl år 6-9, gy : Att förstå det som ingen säger Upplaga 1

av Gudrun Ekstrand, Henric Ekstrand
Skolan har ansvar för att elever med annan kulturbakgrund får kunskap om den svenska värdegrunden. Det är ett ansvar som inte alltid är så lätt att hantera. Med intresseväckande framställningar och autentiska fall ger författarna dig, som arbetar med åk 6-9 eller gymnasiet, en bakgrund för olika kulturers handlande. Boken ger konkret hjälp i mottagandet av nyanlända elever och hur du kan bemöta bland annat könsstympning, barn- och tvångsäktenskap, hedersrelaterat våld och traumatiska krigsbarn. Du får information om vilka lagar som gäller för skolan och skolans personal, vilka kan bli det stöd du behöver för att känna dig trygg i ditt handlande.

I boken ingår ett häfte med lektionsförslag som hjälper dig att skapa en bra miljö i klassrummet. Det finns två häften att välja mellan. Det ena vänder sig till dig som är lärare för elever från förskoleklass till och med skolår 6. Det andra riktar sig till dig som arbetar med elever i skolåt 6 till 9 eller gymnasieelever.

Kultur är kommunikation. Genom kommunikation överförs alla de kulturmönster som finns i den egna kulturen. När olika etniska grupper möts, förstår de inte alltid varandra. Språket är annorlunda och även vanor och seder, tro och uppfattningar. Tidigare såg vi på mötet som en kulturkrock. Men det behöver inte bli någon krock. Vi måste lära oss att kommunicera vår kultur med varandra, lyssna och lära och ge av oss själva.
Skolan har ansvar för att elever med annan kulturbakgrund får kunskap om den svenska värdegrunden. Det är ett ansvar som inte alltid är så lätt att hantera. Med intresseväckande framställningar och autentiska fall ger författarna dig, som arbetar med åk 6-9 eller gymnasiet, en bakgrund för olika kulturers handlande. Boken ger konkret hjälp i mottagandet av nyanlända elever och hur du kan bemöta bland annat könsstympning, barn- och tvångsäktenskap, hedersrelaterat våld och traumatiska krigsbarn. Du får information om vilka lagar som gäller för skolan och skolans personal, vilka kan bli det stöd du behöver för att känna dig trygg i ditt handlande.

I boken ingår ett häfte med lektionsförslag som hjälper dig att skapa en bra miljö i klassrummet. Det finns två häften att välja mellan. Det ena vänder sig till dig som är lärare för elever från förskoleklass till och med skolår 6. Det andra riktar sig till dig som arbetar med elever i skolåt 6 till 9 eller gymnasieelever.

Kultur är kommunikation. Genom kommunikation överförs alla de kulturmönster som finns i den egna kulturen. När olika etniska grupper möts, förstår de inte alltid varandra. Språket är annorlunda och även vanor och seder, tro och uppfattningar. Tidigare såg vi på mötet som en kulturkrock. Men det behöver inte bli någon krock. Vi måste lära oss att kommunicera vår kultur med varandra, lyssna och lära och ge av oss själva.
Upplaga: 1a upplagan
Utgiven: 2009
ISBN: 9789140668851
Förlag: Gleerups Utbildning AB
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 176 st
Skolan har ansvar för att elever med annan kulturbakgrund får kunskap om den svenska värdegrunden. Det är ett ansvar som inte alltid är så lätt att hantera. Med intresseväckande framställningar och autentiska fall ger författarna dig, som arbetar med åk 6-9 eller gymnasiet, en bakgrund för olika kulturers handlande. Boken ger konkret hjälp i mottagandet av nyanlända elever och hur du kan bemöta bland annat könsstympning, barn- och tvångsäktenskap, hedersrelaterat våld och traumatiska krigsbarn. Du får information om vilka lagar som gäller för skolan och skolans personal, vilka kan bli det stöd du behöver för att känna dig trygg i ditt handlande.

I boken ingår ett häfte med lektionsförslag som hjälper dig att skapa en bra miljö i klassrummet. Det finns två häften att välja mellan. Det ena vänder sig till dig som är lärare för elever från förskoleklass till och med skolår 6. Det andra riktar sig till dig som arbetar med elever i skolåt 6 till 9 eller gymnasieelever.

Kultur är kommunikation. Genom kommunikation överförs alla de kulturmönster som finns i den egna kulturen. När olika etniska grupper möts, förstår de inte alltid varandra. Språket är annorlunda och även vanor och seder, tro och uppfattningar. Tidigare såg vi på mötet som en kulturkrock. Men det behöver inte bli någon krock. Vi måste lära oss att kommunicera vår kultur med varandra, lyssna och lära och ge av oss själva.
Skolan har ansvar för att elever med annan kulturbakgrund får kunskap om den svenska värdegrunden. Det är ett ansvar som inte alltid är så lätt att hantera. Med intresseväckande framställningar och autentiska fall ger författarna dig, som arbetar med åk 6-9 eller gymnasiet, en bakgrund för olika kulturers handlande. Boken ger konkret hjälp i mottagandet av nyanlända elever och hur du kan bemöta bland annat könsstympning, barn- och tvångsäktenskap, hedersrelaterat våld och traumatiska krigsbarn. Du får information om vilka lagar som gäller för skolan och skolans personal, vilka kan bli det stöd du behöver för att känna dig trygg i ditt handlande.

I boken ingår ett häfte med lektionsförslag som hjälper dig att skapa en bra miljö i klassrummet. Det finns två häften att välja mellan. Det ena vänder sig till dig som är lärare för elever från förskoleklass till och med skolår 6. Det andra riktar sig till dig som arbetar med elever i skolåt 6 till 9 eller gymnasieelever.

Kultur är kommunikation. Genom kommunikation överförs alla de kulturmönster som finns i den egna kulturen. När olika etniska grupper möts, förstår de inte alltid varandra. Språket är annorlunda och även vanor och seder, tro och uppfattningar. Tidigare såg vi på mötet som en kulturkrock. Men det behöver inte bli någon krock. Vi måste lära oss att kommunicera vår kultur med varandra, lyssna och lära och ge av oss själva.
Begagnad bok (0 st)
Begagnad bok (0 st)