Kompetens i museisektorn : politik, praktik och relationen till högre utbildning; Katja Lindqvist; 2019
endast ny

Kompetens i museisektorn : politik, praktik och relationen till högre utbildning

av Katja Lindqvist
Dagens museer möter en snabbt föränderlig omvärld som ställer nya krav på verksamhet och anställda. Att utveckla museernas arbete i samklang med deras samhällsuppdrag kräver ett medvetet underhåll av personalens kompetens, grundat i de anställdas kunskaper om museets samlingar och färdigheter att interagera med besöksgrupper och samarbetsparter. Det låter kanske självklart och enkelt men underhållsarbetet är komplicerat.

Museisektorn står inför en rad komplexa utmaningar och det saknas tydliga analyser av vad museerna faktiskt gör för att möta behoven genom internutbildning och verksamhetsutveckling. Det har också fattats en kartläggning av vad högskolor och universitet gör för att erbjuda branschen relevanta kunskaper och färdigheter.

Författarna till Kompetens i museisektorn lyfter fram dessa frågor och besvarar dem ur ett nordiskt perspektiv, med exempel på enskilda museers strategier för verksamhetsutveckling och kompetensförsörjning. De medverkande i boken är yrkesverksamma och forskare från en rad discipliner inom museiområdet i Danmark, Finland, Norge och Sverige. De vill inspirera med konkreta insikter och mana till utbyte av erfarenheter för att möta behoven av förnyelse i en av samhällets viktigaste kulturinstitutioner.
Dagens museer möter en snabbt föränderlig omvärld som ställer nya krav på verksamhet och anställda. Att utveckla museernas arbete i samklang med deras samhällsuppdrag kräver ett medvetet underhåll av personalens kompetens, grundat i de anställdas kunskaper om museets samlingar och färdigheter att interagera med besöksgrupper och samarbetsparter. Det låter kanske självklart och enkelt men underhållsarbetet är komplicerat.

Museisektorn står inför en rad komplexa utmaningar och det saknas tydliga analyser av vad museerna faktiskt gör för att möta behoven genom internutbildning och verksamhetsutveckling. Det har också fattats en kartläggning av vad högskolor och universitet gör för att erbjuda branschen relevanta kunskaper och färdigheter.

Författarna till Kompetens i museisektorn lyfter fram dessa frågor och besvarar dem ur ett nordiskt perspektiv, med exempel på enskilda museers strategier för verksamhetsutveckling och kompetensförsörjning. De medverkande i boken är yrkesverksamma och forskare från en rad discipliner inom museiområdet i Danmark, Finland, Norge och Sverige. De vill inspirera med konkreta insikter och mana till utbyte av erfarenheter för att möta behoven av förnyelse i en av samhällets viktigaste kulturinstitutioner.
Utgiven: 2019
ISBN: 9789188909145
Förlag: Nordic Academic Press
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 320 st
Dagens museer möter en snabbt föränderlig omvärld som ställer nya krav på verksamhet och anställda. Att utveckla museernas arbete i samklang med deras samhällsuppdrag kräver ett medvetet underhåll av personalens kompetens, grundat i de anställdas kunskaper om museets samlingar och färdigheter att interagera med besöksgrupper och samarbetsparter. Det låter kanske självklart och enkelt men underhållsarbetet är komplicerat.

Museisektorn står inför en rad komplexa utmaningar och det saknas tydliga analyser av vad museerna faktiskt gör för att möta behoven genom internutbildning och verksamhetsutveckling. Det har också fattats en kartläggning av vad högskolor och universitet gör för att erbjuda branschen relevanta kunskaper och färdigheter.

Författarna till Kompetens i museisektorn lyfter fram dessa frågor och besvarar dem ur ett nordiskt perspektiv, med exempel på enskilda museers strategier för verksamhetsutveckling och kompetensförsörjning. De medverkande i boken är yrkesverksamma och forskare från en rad discipliner inom museiområdet i Danmark, Finland, Norge och Sverige. De vill inspirera med konkreta insikter och mana till utbyte av erfarenheter för att möta behoven av förnyelse i en av samhällets viktigaste kulturinstitutioner.
Dagens museer möter en snabbt föränderlig omvärld som ställer nya krav på verksamhet och anställda. Att utveckla museernas arbete i samklang med deras samhällsuppdrag kräver ett medvetet underhåll av personalens kompetens, grundat i de anställdas kunskaper om museets samlingar och färdigheter att interagera med besöksgrupper och samarbetsparter. Det låter kanske självklart och enkelt men underhållsarbetet är komplicerat.

Museisektorn står inför en rad komplexa utmaningar och det saknas tydliga analyser av vad museerna faktiskt gör för att möta behoven genom internutbildning och verksamhetsutveckling. Det har också fattats en kartläggning av vad högskolor och universitet gör för att erbjuda branschen relevanta kunskaper och färdigheter.

Författarna till Kompetens i museisektorn lyfter fram dessa frågor och besvarar dem ur ett nordiskt perspektiv, med exempel på enskilda museers strategier för verksamhetsutveckling och kompetensförsörjning. De medverkande i boken är yrkesverksamma och forskare från en rad discipliner inom museiområdet i Danmark, Finland, Norge och Sverige. De vill inspirera med konkreta insikter och mana till utbyte av erfarenheter för att möta behoven av förnyelse i en av samhällets viktigaste kulturinstitutioner.
Ny bok
214 kr225 kr
5% studentrabatt med Studentapan
Begagnad bok (0 st)
Ny bok
214 kr225 kr
5% studentrabatt med Studentapan
Begagnad bok (0 st)