Lärardrömmar : om makt, mångfald och konstruktioner av lärarsubjekt; Magnus Åberg; 2008
2 säljare

Lärardrömmar : om makt, mångfald och konstruktioner av lärarsubjekt Upplaga 1

av Magnus Åberg
Tusentals människor väljer varje år att studera till lärare vid någon av de svenska lärarutbildningarna. Studenternas utbildning och framtida yrke har under lång tid varit föremål för heta diskussioner och strider. Genom dessa skapas normer för vad lärare ska göra, vad de ska kunna och vilka de ska vara. Varför förväntas blivande lärare vara personliga? Varför talas det så mycket om att nya lärare ska vara fl exibla? Varför är ”individen” så central i lärarutbildningen? Varför ska lärarstudenter bejaka mångfald och människors olikheter? Frågor som dessa problematiseras i denna doktorsavhandling som bygger på intervjuer och deltagarobservationer med lärarstudenter och lärarutbildare på Lärarprogrammet vid Göteborgs universitet.
Tusentals människor väljer varje år att studera till lärare vid någon av de svenska lärarutbildningarna. Studenternas utbildning och framtida yrke har under lång tid varit föremål för heta diskussioner och strider. Genom dessa skapas normer för vad lärare ska göra, vad de ska kunna och vilka de ska vara. Varför förväntas blivande lärare vara personliga? Varför talas det så mycket om att nya lärare ska vara fl exibla? Varför är ”individen” så central i lärarutbildningen? Varför ska lärarstudenter bejaka mångfald och människors olikheter? Frågor som dessa problematiseras i denna doktorsavhandling som bygger på intervjuer och deltagarobservationer med lärarstudenter och lärarutbildare på Lärarprogrammet vid Göteborgs universitet.
Upplaga: 1a upplagan
Utgiven: 2008
ISBN: 9789197467421
Förlag: Mara förlag
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 243 st
Tusentals människor väljer varje år att studera till lärare vid någon av de svenska lärarutbildningarna. Studenternas utbildning och framtida yrke har under lång tid varit föremål för heta diskussioner och strider. Genom dessa skapas normer för vad lärare ska göra, vad de ska kunna och vilka de ska vara. Varför förväntas blivande lärare vara personliga? Varför talas det så mycket om att nya lärare ska vara fl exibla? Varför är ”individen” så central i lärarutbildningen? Varför ska lärarstudenter bejaka mångfald och människors olikheter? Frågor som dessa problematiseras i denna doktorsavhandling som bygger på intervjuer och deltagarobservationer med lärarstudenter och lärarutbildare på Lärarprogrammet vid Göteborgs universitet.
Tusentals människor väljer varje år att studera till lärare vid någon av de svenska lärarutbildningarna. Studenternas utbildning och framtida yrke har under lång tid varit föremål för heta diskussioner och strider. Genom dessa skapas normer för vad lärare ska göra, vad de ska kunna och vilka de ska vara. Varför förväntas blivande lärare vara personliga? Varför talas det så mycket om att nya lärare ska vara fl exibla? Varför är ”individen” så central i lärarutbildningen? Varför ska lärarstudenter bejaka mångfald och människors olikheter? Frågor som dessa problematiseras i denna doktorsavhandling som bygger på intervjuer och deltagarobservationer med lärarstudenter och lärarutbildare på Lärarprogrammet vid Göteborgs universitet.
Begagnad bok
115 kr
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar
Köpskydd med Studentapan
Varje köp täcks av Studentapans köpskydd som säkerställer att boken kommer fram, att du får rätt bok och att skicket stämmer överens med beskrivning.
115 kr
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar