Läs- och skrivundervisning : teorier, trender och tradition; Elisabeth Berg; 2011
5+ säljare

Läs- och skrivundervisning : teorier, trender och tradition Upplaga 1

av Elisabeth Berg
Som nyutexaminerad lärare i grundskolans tidigare år ställer man sig många frågor, inte minst om hur läs- och skrivundervisningen ska utformas. Lärarutbildningens teoretiska resonemang, praktikens många tillämpningar samt metodikens lockande trender kan ofta vara svåra att förhålla sig till. Resultatet riskerar att bli ett okritiskt förhållningssätt där den egna skoltidens klassrumsaktiviteter blir rättesnöre. I den här boken får vi följa författarens läs- och skrivundervisning så som den tagit sig uttryck under tre decenniers lärargärning. Starten i denna livsberättelse är 1970-talets starkt metodinriktade praxis. Genom mötet med bland annat nya läroplaner, ramväxande teorier och tongivande trender under 1980- och 1990-talen sker omvälvande förändringar, där undervisningsinnehåll och en mer elevaktiv undervisning hamnar i fokus. Studien grundas på dokumenterat underlag från undervisning i grundskolans tidigare år (årskurs 1-5). I författarens analyser ser vi hur lärarens läs- och skrivundervisning förändras beträffande innehåll, arbetsformer samt elev- och lärarroller men också hur hennes didaktiska reflektionsförmåga över undervisningen skärps.Boken riktar sig främst till studenter på grundlärarprogrammet (låg- och mellanstadiet) samt till verksamma lärare.
Som nyutexaminerad lärare i grundskolans tidigare år ställer man sig många frågor, inte minst om hur läs- och skrivundervisningen ska utformas. Lärarutbildningens teoretiska resonemang, praktikens många tillämpningar samt metodikens lockande trender kan ofta vara svåra att förhålla sig till. Resultatet riskerar att bli ett okritiskt förhållningssätt där den egna skoltidens klassrumsaktiviteter blir rättesnöre. I den här boken får vi följa författarens läs- och skrivundervisning så som den tagit sig uttryck under tre decenniers lärargärning. Starten i denna livsberättelse är 1970-talets starkt metodinriktade praxis. Genom mötet med bland annat nya läroplaner, ramväxande teorier och tongivande trender under 1980- och 1990-talen sker omvälvande förändringar, där undervisningsinnehåll och en mer elevaktiv undervisning hamnar i fokus. Studien grundas på dokumenterat underlag från undervisning i grundskolans tidigare år (årskurs 1-5). I författarens analyser ser vi hur lärarens läs- och skrivundervisning förändras beträffande innehåll, arbetsformer samt elev- och lärarroller men också hur hennes didaktiska reflektionsförmåga över undervisningen skärps.Boken riktar sig främst till studenter på grundlärarprogrammet (låg- och mellanstadiet) samt till verksamma lärare.
Upplaga: 1a upplagan
Utgiven: 2011
ISBN: 9789144069067
Förlag: Studentlitteratur
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 251 st
Som nyutexaminerad lärare i grundskolans tidigare år ställer man sig många frågor, inte minst om hur läs- och skrivundervisningen ska utformas. Lärarutbildningens teoretiska resonemang, praktikens många tillämpningar samt metodikens lockande trender kan ofta vara svåra att förhålla sig till. Resultatet riskerar att bli ett okritiskt förhållningssätt där den egna skoltidens klassrumsaktiviteter blir rättesnöre. I den här boken får vi följa författarens läs- och skrivundervisning så som den tagit sig uttryck under tre decenniers lärargärning. Starten i denna livsberättelse är 1970-talets starkt metodinriktade praxis. Genom mötet med bland annat nya läroplaner, ramväxande teorier och tongivande trender under 1980- och 1990-talen sker omvälvande förändringar, där undervisningsinnehåll och en mer elevaktiv undervisning hamnar i fokus. Studien grundas på dokumenterat underlag från undervisning i grundskolans tidigare år (årskurs 1-5). I författarens analyser ser vi hur lärarens läs- och skrivundervisning förändras beträffande innehåll, arbetsformer samt elev- och lärarroller men också hur hennes didaktiska reflektionsförmåga över undervisningen skärps.Boken riktar sig främst till studenter på grundlärarprogrammet (låg- och mellanstadiet) samt till verksamma lärare.
Som nyutexaminerad lärare i grundskolans tidigare år ställer man sig många frågor, inte minst om hur läs- och skrivundervisningen ska utformas. Lärarutbildningens teoretiska resonemang, praktikens många tillämpningar samt metodikens lockande trender kan ofta vara svåra att förhålla sig till. Resultatet riskerar att bli ett okritiskt förhållningssätt där den egna skoltidens klassrumsaktiviteter blir rättesnöre. I den här boken får vi följa författarens läs- och skrivundervisning så som den tagit sig uttryck under tre decenniers lärargärning. Starten i denna livsberättelse är 1970-talets starkt metodinriktade praxis. Genom mötet med bland annat nya läroplaner, ramväxande teorier och tongivande trender under 1980- och 1990-talen sker omvälvande förändringar, där undervisningsinnehåll och en mer elevaktiv undervisning hamnar i fokus. Studien grundas på dokumenterat underlag från undervisning i grundskolans tidigare år (årskurs 1-5). I författarens analyser ser vi hur lärarens läs- och skrivundervisning förändras beträffande innehåll, arbetsformer samt elev- och lärarroller men också hur hennes didaktiska reflektionsförmåga över undervisningen skärps.Boken riktar sig främst till studenter på grundlärarprogrammet (låg- och mellanstadiet) samt till verksamma lärare.
Begagnad bok
215 kr
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar
Köpskydd med Studentapan
Varje köp täcks av Studentapans köpskydd som säkerställer att boken kommer fram, att du får rätt bok och att skicket stämmer överens med beskrivning.
215 kr
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar