Läsa i alla ämnen : att utveckla elevers läsning i F-9; Maria Heimer; 2024
endast ny

Läsa i alla ämnen : att utveckla elevers läsning i F-9 Upplaga 1

av Maria Heimer
Elever läser allt mindre och många elever saknar grundläggande kunskaper för att förstå den text de läser. Dessutom har spridningen mellan de goda och svaga läsarna ökat. Det är av största vikt att läsning prioriteras i alla ämnen från skolstart och upp genom alla skolåren. Skolans läsfrämjande uppdrag inbegriper alla lärare i skolans alla ämnen, fritidshemspersonal och skolbibliotekarier. Den här boken beskriver utifrån aktuell forskning hur arbetslag eller kollegor tillsammans kan utveckla sitt läsfrämjande arbete.

Läsa i alla ämnen visar vilka förmågor som elever behöver för att utvecklas som läsare, från förskoleklass till och med årskurs nio, samt vilken kompetens personalen behöver för att kunna vara aktiv i det läsfrämjande arbetet. Med en tydlig struktur för det läsfrämjande arbetet skapas förutsättningar för likvärdighet och för att det ges hög prioritet. I boken lyfts läsmotivation, ordförråds­arbete, läsförståelse, textsamtal, högläsning och vägar till ett framgångsrikt samarbete.
Boken vänder sig till lärare i förskoleklass, grundskola och fritidshem. Den är även relevant för skolbibliotekarier, språk-, läs- och skriv­utvecklare samt för rektorer.
Elever läser allt mindre och många elever saknar grundläggande kunskaper för att förstå den text de läser. Dessutom har spridningen mellan de goda och svaga läsarna ökat. Det är av största vikt att läsning prioriteras i alla ämnen från skolstart och upp genom alla skolåren. Skolans läsfrämjande uppdrag inbegriper alla lärare i skolans alla ämnen, fritidshemspersonal och skolbibliotekarier. Den här boken beskriver utifrån aktuell forskning hur arbetslag eller kollegor tillsammans kan utveckla sitt läsfrämjande arbete.

Läsa i alla ämnen visar vilka förmågor som elever behöver för att utvecklas som läsare, från förskoleklass till och med årskurs nio, samt vilken kompetens personalen behöver för att kunna vara aktiv i det läsfrämjande arbetet. Med en tydlig struktur för det läsfrämjande arbetet skapas förutsättningar för likvärdighet och för att det ges hög prioritet. I boken lyfts läsmotivation, ordförråds­arbete, läsförståelse, textsamtal, högläsning och vägar till ett framgångsrikt samarbete.
Boken vänder sig till lärare i förskoleklass, grundskola och fritidshem. Den är även relevant för skolbibliotekarier, språk-, läs- och skriv­utvecklare samt för rektorer.
Upplaga: 1a upplagan
Utgiven: 2024
ISBN: 9789144177892
Förlag: Studentlitteratur AB
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 248 st
Elever läser allt mindre och många elever saknar grundläggande kunskaper för att förstå den text de läser. Dessutom har spridningen mellan de goda och svaga läsarna ökat. Det är av största vikt att läsning prioriteras i alla ämnen från skolstart och upp genom alla skolåren. Skolans läsfrämjande uppdrag inbegriper alla lärare i skolans alla ämnen, fritidshemspersonal och skolbibliotekarier. Den här boken beskriver utifrån aktuell forskning hur arbetslag eller kollegor tillsammans kan utveckla sitt läsfrämjande arbete.

Läsa i alla ämnen visar vilka förmågor som elever behöver för att utvecklas som läsare, från förskoleklass till och med årskurs nio, samt vilken kompetens personalen behöver för att kunna vara aktiv i det läsfrämjande arbetet. Med en tydlig struktur för det läsfrämjande arbetet skapas förutsättningar för likvärdighet och för att det ges hög prioritet. I boken lyfts läsmotivation, ordförråds­arbete, läsförståelse, textsamtal, högläsning och vägar till ett framgångsrikt samarbete.
Boken vänder sig till lärare i förskoleklass, grundskola och fritidshem. Den är även relevant för skolbibliotekarier, språk-, läs- och skriv­utvecklare samt för rektorer.
Elever läser allt mindre och många elever saknar grundläggande kunskaper för att förstå den text de läser. Dessutom har spridningen mellan de goda och svaga läsarna ökat. Det är av största vikt att läsning prioriteras i alla ämnen från skolstart och upp genom alla skolåren. Skolans läsfrämjande uppdrag inbegriper alla lärare i skolans alla ämnen, fritidshemspersonal och skolbibliotekarier. Den här boken beskriver utifrån aktuell forskning hur arbetslag eller kollegor tillsammans kan utveckla sitt läsfrämjande arbete.

Läsa i alla ämnen visar vilka förmågor som elever behöver för att utvecklas som läsare, från förskoleklass till och med årskurs nio, samt vilken kompetens personalen behöver för att kunna vara aktiv i det läsfrämjande arbetet. Med en tydlig struktur för det läsfrämjande arbetet skapas förutsättningar för likvärdighet och för att det ges hög prioritet. I boken lyfts läsmotivation, ordförråds­arbete, läsförståelse, textsamtal, högläsning och vägar till ett framgångsrikt samarbete.
Boken vänder sig till lärare i förskoleklass, grundskola och fritidshem. Den är även relevant för skolbibliotekarier, språk-, läs- och skriv­utvecklare samt för rektorer.
Ny bok
351 kr369 kr
5% studentrabatt med Studentapan
Begagnad bok (0 st)
Ny bok
351 kr369 kr
5% studentrabatt med Studentapan
Begagnad bok (0 st)