I Läsförståelse Steg 1-3 tränar eleverna på att läsa och förstå olika genrer inom texttyperna; berättande, beskrivande, instruerande, argumenterande, förklarande och utredande. Texterna är elevnära och aktuella med såväl nyskrivna texter som textutdrag. Fyra teman går som en röd tråd genom varje bok och kan användas för gemensamma samtal, textjämförelser och egen textproduktion. Serien omfattar tre elevpaket med stigande svårighetsgrad.
Elevbok
Elevboken följer genomgående samma struktur med en text på ett uppslag och tillhörande frågor på nästa uppslag. Varje text inleds med en läsnyckel som definierar texttypens kännetecken och blir ett stöd för eleverna inför läsningen. Till varje text finns även en ordlista, som stöd under läsningen. Efter varje text följer frågor som tränar de fyra läsförståelseprocesserna:
• Hitta efterfrågad information
• Dra enkla slutsatser
• Sammanföra och tolka information
• Granska och värdera innehåll, språk och textuella drag.
Vilken läsförståelseprocess som tränas markeras med en symbol intill frågan, så att eleverna får hjälp med hur svaret kan sökas i texten. Frågetyperna består både av flervalsfrågor och frågor med korta eller längre svar som eleverna formulerar själva. I facit finns olika svarsalternativ som visar på olika kvalitetsnivåer och blir en modell för hur de kan formulera sina svar.
Åtkomstkoder och digitalt tilläggsmaterial garanteras inte med begagnade böcker