Liv i utveckling, Kurs B lärobok, 1:a upplagan : Biologi för gymnasieskolan; Lars Ljunggren; 1999

Liv i utveckling, Kurs B lärobok, 1:a upplagan : Biologi för gymnasieskolan Upplaga 1

av Lars Ljunggren
Nyheter från biologisk forskning väcker ofta stor uppmärksamhet. Men är nyheterna egentligen så nya? För gymnasister som läser Liv i utveckling är massmedias notiser inte alltid så färska. Något som utmärker dessa böcker är nämligen att de alltid framhäver forskningens senaste resultat, framställda på ett sådant sätt att eleverna kan förstå vad de innebär. Färg och struktur
Titeln Liv i utveckling återspeglar att böckerna genomsyras av evolutionsaspekter. Ett överflöd av färgbilder framhäver den välstrukturerade och noga genomarbetade texten. Synpunkter från en rad aktiva lärare har arbetats in i framställningen. Böckerna är upplagda så att de lämnar stor frihet åt lärare och elever att bestämma vad som ska ingå i kursen och i vilken ordning olika moment ska läsas. Stoffet är tydligt uppdelat i grundkurs och valbara avsnitt. Dessa är markerade med färgton och kan hoppas över utan att sammanhanget går förlorat. Biologi med eller utan naturkunskap
Framställningen i Liv i utveckling A: Samspel utgår från ett grundläggande ekologikapitel, som följs av genetik och genteknik. Därefter kan man välja att lägga tyngdpunkten i undervisningen på någon av tre olika linjer. Den första är inriktad på evolutionsekologi och populationsekologi, den andra behandlar ekosystem på land och i den tredje möter man energiflöden och ekosystem i vatten. Dessa delar baserar sig delvis på kunskaper från ekologiavsnittet. Liv i utveckling B: Funktioner bygger på två huvudlinjer. Den ena är cellfysiologi, som tillsammans med genetiken ur kurs A ger substans åt cellen, livets minsta fungerande enhet. Den andra huvudlinjen omfattar organfysiologi, med inriktning på människan. En nyhet är Liv i utveckling A med naturkunskap A. Här har en kurs i naturkunskap lagts till den oförändrade biologikursen. Den ligger sist i boken och har utformats så att upprepningar från biologidelen undviks. Vi tar avstamp i universums utveckling och följer stjärnstoffets väg när jorden bildas och liv utvecklas. Texten koncentreras kring människans roll i ekosystemet, hur den lokala miljön och jordens klimat påverkas av vårt sätt att leva, vår energianvändning och att vi blir allt fler människor på jorden. Läroböckerna avslutas med ordförklaringar, där även engelska termer ges. Lärarpärmar
Lärarpärmarna innehåller metodiska och praktiska tips samt en mängd kopieringsunderlag med förslag tillelevaktiviteter och repetitionsfrågor av olika typer.
Nyheter från biologisk forskning väcker ofta stor uppmärksamhet. Men är nyheterna egentligen så nya? För gymnasister som läser Liv i utveckling är massmedias notiser inte alltid så färska. Något som utmärker dessa böcker är nämligen att de alltid framhäver forskningens senaste resultat, framställda på ett sådant sätt att eleverna kan förstå vad de innebär. Färg och struktur
Titeln Liv i utveckling återspeglar att böckerna genomsyras av evolutionsaspekter. Ett överflöd av färgbilder framhäver den välstrukturerade och noga genomarbetade texten. Synpunkter från en rad aktiva lärare har arbetats in i framställningen. Böckerna är upplagda så att de lämnar stor frihet åt lärare och elever att bestämma vad som ska ingå i kursen och i vilken ordning olika moment ska läsas. Stoffet är tydligt uppdelat i grundkurs och valbara avsnitt. Dessa är markerade med färgton och kan hoppas över utan att sammanhanget går förlorat. Biologi med eller utan naturkunskap
Framställningen i Liv i utveckling A: Samspel utgår från ett grundläggande ekologikapitel, som följs av genetik och genteknik. Därefter kan man välja att lägga tyngdpunkten i undervisningen på någon av tre olika linjer. Den första är inriktad på evolutionsekologi och populationsekologi, den andra behandlar ekosystem på land och i den tredje möter man energiflöden och ekosystem i vatten. Dessa delar baserar sig delvis på kunskaper från ekologiavsnittet. Liv i utveckling B: Funktioner bygger på två huvudlinjer. Den ena är cellfysiologi, som tillsammans med genetiken ur kurs A ger substans åt cellen, livets minsta fungerande enhet. Den andra huvudlinjen omfattar organfysiologi, med inriktning på människan. En nyhet är Liv i utveckling A med naturkunskap A. Här har en kurs i naturkunskap lagts till den oförändrade biologikursen. Den ligger sist i boken och har utformats så att upprepningar från biologidelen undviks. Vi tar avstamp i universums utveckling och följer stjärnstoffets väg när jorden bildas och liv utvecklas. Texten koncentreras kring människans roll i ekosystemet, hur den lokala miljön och jordens klimat påverkas av vårt sätt att leva, vår energianvändning och att vi blir allt fler människor på jorden. Läroböckerna avslutas med ordförklaringar, där även engelska termer ges. Lärarpärmar
Lärarpärmarna innehåller metodiska och praktiska tips samt en mängd kopieringsunderlag med förslag tillelevaktiviteter och repetitionsfrågor av olika typer.
Upplaga: 1a upplagan
Utgiven: 1999
ISBN: 9789127612280
Förlag: Natur & Kultur
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 228 st
Nyheter från biologisk forskning väcker ofta stor uppmärksamhet. Men är nyheterna egentligen så nya? För gymnasister som läser Liv i utveckling är massmedias notiser inte alltid så färska. Något som utmärker dessa böcker är nämligen att de alltid framhäver forskningens senaste resultat, framställda på ett sådant sätt att eleverna kan förstå vad de innebär. Färg och struktur
Titeln Liv i utveckling återspeglar att böckerna genomsyras av evolutionsaspekter. Ett överflöd av färgbilder framhäver den välstrukturerade och noga genomarbetade texten. Synpunkter från en rad aktiva lärare har arbetats in i framställningen. Böckerna är upplagda så att de lämnar stor frihet åt lärare och elever att bestämma vad som ska ingå i kursen och i vilken ordning olika moment ska läsas. Stoffet är tydligt uppdelat i grundkurs och valbara avsnitt. Dessa är markerade med färgton och kan hoppas över utan att sammanhanget går förlorat. Biologi med eller utan naturkunskap
Framställningen i Liv i utveckling A: Samspel utgår från ett grundläggande ekologikapitel, som följs av genetik och genteknik. Därefter kan man välja att lägga tyngdpunkten i undervisningen på någon av tre olika linjer. Den första är inriktad på evolutionsekologi och populationsekologi, den andra behandlar ekosystem på land och i den tredje möter man energiflöden och ekosystem i vatten. Dessa delar baserar sig delvis på kunskaper från ekologiavsnittet. Liv i utveckling B: Funktioner bygger på två huvudlinjer. Den ena är cellfysiologi, som tillsammans med genetiken ur kurs A ger substans åt cellen, livets minsta fungerande enhet. Den andra huvudlinjen omfattar organfysiologi, med inriktning på människan. En nyhet är Liv i utveckling A med naturkunskap A. Här har en kurs i naturkunskap lagts till den oförändrade biologikursen. Den ligger sist i boken och har utformats så att upprepningar från biologidelen undviks. Vi tar avstamp i universums utveckling och följer stjärnstoffets väg när jorden bildas och liv utvecklas. Texten koncentreras kring människans roll i ekosystemet, hur den lokala miljön och jordens klimat påverkas av vårt sätt att leva, vår energianvändning och att vi blir allt fler människor på jorden. Läroböckerna avslutas med ordförklaringar, där även engelska termer ges. Lärarpärmar
Lärarpärmarna innehåller metodiska och praktiska tips samt en mängd kopieringsunderlag med förslag tillelevaktiviteter och repetitionsfrågor av olika typer.
Nyheter från biologisk forskning väcker ofta stor uppmärksamhet. Men är nyheterna egentligen så nya? För gymnasister som läser Liv i utveckling är massmedias notiser inte alltid så färska. Något som utmärker dessa böcker är nämligen att de alltid framhäver forskningens senaste resultat, framställda på ett sådant sätt att eleverna kan förstå vad de innebär. Färg och struktur
Titeln Liv i utveckling återspeglar att böckerna genomsyras av evolutionsaspekter. Ett överflöd av färgbilder framhäver den välstrukturerade och noga genomarbetade texten. Synpunkter från en rad aktiva lärare har arbetats in i framställningen. Böckerna är upplagda så att de lämnar stor frihet åt lärare och elever att bestämma vad som ska ingå i kursen och i vilken ordning olika moment ska läsas. Stoffet är tydligt uppdelat i grundkurs och valbara avsnitt. Dessa är markerade med färgton och kan hoppas över utan att sammanhanget går förlorat. Biologi med eller utan naturkunskap
Framställningen i Liv i utveckling A: Samspel utgår från ett grundläggande ekologikapitel, som följs av genetik och genteknik. Därefter kan man välja att lägga tyngdpunkten i undervisningen på någon av tre olika linjer. Den första är inriktad på evolutionsekologi och populationsekologi, den andra behandlar ekosystem på land och i den tredje möter man energiflöden och ekosystem i vatten. Dessa delar baserar sig delvis på kunskaper från ekologiavsnittet. Liv i utveckling B: Funktioner bygger på två huvudlinjer. Den ena är cellfysiologi, som tillsammans med genetiken ur kurs A ger substans åt cellen, livets minsta fungerande enhet. Den andra huvudlinjen omfattar organfysiologi, med inriktning på människan. En nyhet är Liv i utveckling A med naturkunskap A. Här har en kurs i naturkunskap lagts till den oförändrade biologikursen. Den ligger sist i boken och har utformats så att upprepningar från biologidelen undviks. Vi tar avstamp i universums utveckling och följer stjärnstoffets väg när jorden bildas och liv utvecklas. Texten koncentreras kring människans roll i ekosystemet, hur den lokala miljön och jordens klimat påverkas av vårt sätt att leva, vår energianvändning och att vi blir allt fler människor på jorden. Läroböckerna avslutas med ordförklaringar, där även engelska termer ges. Lärarpärmar
Lärarpärmarna innehåller metodiska och praktiska tips samt en mängd kopieringsunderlag med förslag tillelevaktiviteter och repetitionsfrågor av olika typer.
Begagnad bok (0 st)
Begagnad bok (0 st)