Matematik i förskoleklassen; Anthony Furness; 2006
3 säljare

Matematik i förskoleklassen Upplaga 1

av Anthony Furness
FURNESS HANDLEDNINGAR
Matematik i förskoleklassen och Matematik i skolår 1 är de första i en planerad serie av handledningar med en för varje år från förskoleklassen till skolår 5.
Många förskolelärare och lärare i skolan vill planera sin egen matematikundervisning efter klassens behov. De vill kunna integrera delar av matematikarbetet med annat arbete och komma ifrån det tävlande som ofta förekommer när barnen vill hinna till nästa sida i matteboken. Barnen ska kunna se det meningsfulla i att räkna och mäta genom att göra det i ett praktiskt sammanhang. De ska också kunna njuta av det lekfulla och estetiska när de med enkla material skapar olika talmönster. Handledningarna ger struktur åt matematikarbetet och stöd till lärarens planering för klassen och klassens individer. Matematik i förskoleklassen och Matematik i skolår 1 har liknande upplägg och innehåll. Dessa båda handledningar fungerar oberoende av varandra. Det går utmärkt att använda Matematik i skolår 1 oavsett hur barnen har undervisats i förskoleklassen.
Handledningarna stödjer
• Praktiskt arbete
Genom att arbeta praktiskt och laborativt använder barnen olika sinnen och berikar sina erfarenheter.
• Undersökande arbete
Genom att undersöka och experimentera lär sig barnen att formulera egna frågor och lösa egna problem. Det ger lust och spänning åt deras arbete.
• Individanpassat arbete
Uppläggning av arbetet gör det möjligt att anpassa det efter klassens och individens behov.
• Integrering med andra områden såsom språkundervisning och bild arbete.
Matematik i förskoleklassen
Det finns inte ett arbetssätt eller ett material som är det bästa. Förmodligen växlar både lärare och barn mellan olika sätt att arbeta. Ibland behövs ett fritt undersökande och ibland är det bättre att utgångspunkten är en mer eller mindre styrd uppgift. Den vuxenstyrda uppgiften kan, under en lyhörd lärares ledning, övergå i ett genuint experimenterande. Förslagen i handledningen är baserade på praktisk erfarenhet av matematikarbete med barn. Uppgifterna är laborativa och ”öppna”. Det finns stort utrymme för egna tolkningar och upptäckter.
Perioder
Handledningen är uppdelad i åtta tidsperioder. Varje period motsvarar fyra till sex veckor. Innehållet ska då täcka ett skolår. En månad eller lite mer är en behändig tidsperiod för grovplanering av klassens arbete, och barnen hinner förhoppningsvis under denna tid fördjupa sig i ett arbete utan att bli uttråkade. Varje period har två från varandra fristående arbetsområden – ”Projekt” och ”Arbete med tal”.
Projekt
Med projekt menas ett arbete som är tänkt att pågå under en längre tid – några dagar eller veckor. Arbetet kan innefatta flera moment och uttryckssätt, t ex prata, rita, bygga, mäta, göra studiebesök. Projekten ger också många möjligheter att arbeta med språket. All geometri och mätning faller under rubriken ”Projekt”. De åtta projekten är fristående från varandra och kan göras i vilken ordning man vill.
Exempel på projekt är:
• Byggnader och annat i klassens närmiljö (rita, bygga modeller, mäta med steg)
• Tyngst och lättast (använda en enkel balansvåg, bygga egna balansvågar)
• Affären (ordna varor, pengar, prismärkning)
• Trianglar och kvadrater (bilda mönster av papperstrianglar och kvadrater)
Arbete med tal
”Arbete med tal” omfattar
• Räkneramsan
• Sifferskrivning
• Tallinjen
• Antal
”Arbete med tal” är laborativt och undersökande. Barnen arbetar med material som klossar och knappar. Exempel på aktiviteter är att lägga enkla mönster, bygga taltrappor, bilda grupper med lika många, skapa kvadrater och rektanglar, addition.
Aktiviteter
”Projekt” och ”Arbete med tal” är uppdelade i ett antal aktiviteter. Man bör följa den givna ordningen inom ”Projekt” respektive ”Arbete med tal” men det är inte alls nödvändigt att göra alla aktiviteter. På det viset kan man anpassa arbetet till klassen och de enskilda barnen.
Ibland har aktiviteten en underrubrik: ”Samtal och uppslag”. Här finns förslag på diskussionsfrågor men också på hur man kan gå vidare enligt barnens egna iakttagelser och funderingar. De utbyter erfarenheter, tekniker och lösningar. Handledningens förslag till aktiviteter kan ses som utgångspunkter. När barnen kommer med egna funderingar och förslag är det ofta en stor pedagogisk vinst.
Kopieringshäftet
Till handledningen hör ett kopieringshäfte. I kopieringshäftet finns flera sorters papper (rutat papper, prickpapper m m), tallinjen 1 till 120, underlag för sifferskrivning, additionsunderlag m m.
FURNESS HANDLEDNINGAR
Matematik i förskoleklassen och Matematik i skolår 1 är de första i en planerad serie av handledningar med en för varje år från förskoleklassen till skolår 5.
Många förskolelärare och lärare i skolan vill planera sin egen matematikundervisning efter klassens behov. De vill kunna integrera delar av matematikarbetet med annat arbete och komma ifrån det tävlande som ofta förekommer när barnen vill hinna till nästa sida i matteboken. Barnen ska kunna se det meningsfulla i att räkna och mäta genom att göra det i ett praktiskt sammanhang. De ska också kunna njuta av det lekfulla och estetiska när de med enkla material skapar olika talmönster. Handledningarna ger struktur åt matematikarbetet och stöd till lärarens planering för klassen och klassens individer. Matematik i förskoleklassen och Matematik i skolår 1 har liknande upplägg och innehåll. Dessa båda handledningar fungerar oberoende av varandra. Det går utmärkt att använda Matematik i skolår 1 oavsett hur barnen har undervisats i förskoleklassen.
Handledningarna stödjer
• Praktiskt arbete
Genom att arbeta praktiskt och laborativt använder barnen olika sinnen och berikar sina erfarenheter.
• Undersökande arbete
Genom att undersöka och experimentera lär sig barnen att formulera egna frågor och lösa egna problem. Det ger lust och spänning åt deras arbete.
• Individanpassat arbete
Uppläggning av arbetet gör det möjligt att anpassa det efter klassens och individens behov.
• Integrering med andra områden såsom språkundervisning och bild arbete.
Matematik i förskoleklassen
Det finns inte ett arbetssätt eller ett material som är det bästa. Förmodligen växlar både lärare och barn mellan olika sätt att arbeta. Ibland behövs ett fritt undersökande och ibland är det bättre att utgångspunkten är en mer eller mindre styrd uppgift. Den vuxenstyrda uppgiften kan, under en lyhörd lärares ledning, övergå i ett genuint experimenterande. Förslagen i handledningen är baserade på praktisk erfarenhet av matematikarbete med barn. Uppgifterna är laborativa och ”öppna”. Det finns stort utrymme för egna tolkningar och upptäckter.
Perioder
Handledningen är uppdelad i åtta tidsperioder. Varje period motsvarar fyra till sex veckor. Innehållet ska då täcka ett skolår. En månad eller lite mer är en behändig tidsperiod för grovplanering av klassens arbete, och barnen hinner förhoppningsvis under denna tid fördjupa sig i ett arbete utan att bli uttråkade. Varje period har två från varandra fristående arbetsområden – ”Projekt” och ”Arbete med tal”.
Projekt
Med projekt menas ett arbete som är tänkt att pågå under en längre tid – några dagar eller veckor. Arbetet kan innefatta flera moment och uttryckssätt, t ex prata, rita, bygga, mäta, göra studiebesök. Projekten ger också många möjligheter att arbeta med språket. All geometri och mätning faller under rubriken ”Projekt”. De åtta projekten är fristående från varandra och kan göras i vilken ordning man vill.
Exempel på projekt är:
• Byggnader och annat i klassens närmiljö (rita, bygga modeller, mäta med steg)
• Tyngst och lättast (använda en enkel balansvåg, bygga egna balansvågar)
• Affären (ordna varor, pengar, prismärkning)
• Trianglar och kvadrater (bilda mönster av papperstrianglar och kvadrater)
Arbete med tal
”Arbete med tal” omfattar
• Räkneramsan
• Sifferskrivning
• Tallinjen
• Antal
”Arbete med tal” är laborativt och undersökande. Barnen arbetar med material som klossar och knappar. Exempel på aktiviteter är att lägga enkla mönster, bygga taltrappor, bilda grupper med lika många, skapa kvadrater och rektanglar, addition.
Aktiviteter
”Projekt” och ”Arbete med tal” är uppdelade i ett antal aktiviteter. Man bör följa den givna ordningen inom ”Projekt” respektive ”Arbete med tal” men det är inte alls nödvändigt att göra alla aktiviteter. På det viset kan man anpassa arbetet till klassen och de enskilda barnen.
Ibland har aktiviteten en underrubrik: ”Samtal och uppslag”. Här finns förslag på diskussionsfrågor men också på hur man kan gå vidare enligt barnens egna iakttagelser och funderingar. De utbyter erfarenheter, tekniker och lösningar. Handledningens förslag till aktiviteter kan ses som utgångspunkter. När barnen kommer med egna funderingar och förslag är det ofta en stor pedagogisk vinst.
Kopieringshäftet
Till handledningen hör ett kopieringshäfte. I kopieringshäftet finns flera sorters papper (rutat papper, prickpapper m m), tallinjen 1 till 120, underlag för sifferskrivning, additionsunderlag m m.
Upplaga: 1a upplagan
Utgiven: 2006
ISBN: 9789164622440
Förlag: Gleerups
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 99 st
FURNESS HANDLEDNINGAR
Matematik i förskoleklassen och Matematik i skolår 1 är de första i en planerad serie av handledningar med en för varje år från förskoleklassen till skolår 5.
Många förskolelärare och lärare i skolan vill planera sin egen matematikundervisning efter klassens behov. De vill kunna integrera delar av matematikarbetet med annat arbete och komma ifrån det tävlande som ofta förekommer när barnen vill hinna till nästa sida i matteboken. Barnen ska kunna se det meningsfulla i att räkna och mäta genom att göra det i ett praktiskt sammanhang. De ska också kunna njuta av det lekfulla och estetiska när de med enkla material skapar olika talmönster. Handledningarna ger struktur åt matematikarbetet och stöd till lärarens planering för klassen och klassens individer. Matematik i förskoleklassen och Matematik i skolår 1 har liknande upplägg och innehåll. Dessa båda handledningar fungerar oberoende av varandra. Det går utmärkt att använda Matematik i skolår 1 oavsett hur barnen har undervisats i förskoleklassen.
Handledningarna stödjer
• Praktiskt arbete
Genom att arbeta praktiskt och laborativt använder barnen olika sinnen och berikar sina erfarenheter.
• Undersökande arbete
Genom att undersöka och experimentera lär sig barnen att formulera egna frågor och lösa egna problem. Det ger lust och spänning åt deras arbete.
• Individanpassat arbete
Uppläggning av arbetet gör det möjligt att anpassa det efter klassens och individens behov.
• Integrering med andra områden såsom språkundervisning och bild arbete.
Matematik i förskoleklassen
Det finns inte ett arbetssätt eller ett material som är det bästa. Förmodligen växlar både lärare och barn mellan olika sätt att arbeta. Ibland behövs ett fritt undersökande och ibland är det bättre att utgångspunkten är en mer eller mindre styrd uppgift. Den vuxenstyrda uppgiften kan, under en lyhörd lärares ledning, övergå i ett genuint experimenterande. Förslagen i handledningen är baserade på praktisk erfarenhet av matematikarbete med barn. Uppgifterna är laborativa och ”öppna”. Det finns stort utrymme för egna tolkningar och upptäckter.
Perioder
Handledningen är uppdelad i åtta tidsperioder. Varje period motsvarar fyra till sex veckor. Innehållet ska då täcka ett skolår. En månad eller lite mer är en behändig tidsperiod för grovplanering av klassens arbete, och barnen hinner förhoppningsvis under denna tid fördjupa sig i ett arbete utan att bli uttråkade. Varje period har två från varandra fristående arbetsområden – ”Projekt” och ”Arbete med tal”.
Projekt
Med projekt menas ett arbete som är tänkt att pågå under en längre tid – några dagar eller veckor. Arbetet kan innefatta flera moment och uttryckssätt, t ex prata, rita, bygga, mäta, göra studiebesök. Projekten ger också många möjligheter att arbeta med språket. All geometri och mätning faller under rubriken ”Projekt”. De åtta projekten är fristående från varandra och kan göras i vilken ordning man vill.
Exempel på projekt är:
• Byggnader och annat i klassens närmiljö (rita, bygga modeller, mäta med steg)
• Tyngst och lättast (använda en enkel balansvåg, bygga egna balansvågar)
• Affären (ordna varor, pengar, prismärkning)
• Trianglar och kvadrater (bilda mönster av papperstrianglar och kvadrater)
Arbete med tal
”Arbete med tal” omfattar
• Räkneramsan
• Sifferskrivning
• Tallinjen
• Antal
”Arbete med tal” är laborativt och undersökande. Barnen arbetar med material som klossar och knappar. Exempel på aktiviteter är att lägga enkla mönster, bygga taltrappor, bilda grupper med lika många, skapa kvadrater och rektanglar, addition.
Aktiviteter
”Projekt” och ”Arbete med tal” är uppdelade i ett antal aktiviteter. Man bör följa den givna ordningen inom ”Projekt” respektive ”Arbete med tal” men det är inte alls nödvändigt att göra alla aktiviteter. På det viset kan man anpassa arbetet till klassen och de enskilda barnen.
Ibland har aktiviteten en underrubrik: ”Samtal och uppslag”. Här finns förslag på diskussionsfrågor men också på hur man kan gå vidare enligt barnens egna iakttagelser och funderingar. De utbyter erfarenheter, tekniker och lösningar. Handledningens förslag till aktiviteter kan ses som utgångspunkter. När barnen kommer med egna funderingar och förslag är det ofta en stor pedagogisk vinst.
Kopieringshäftet
Till handledningen hör ett kopieringshäfte. I kopieringshäftet finns flera sorters papper (rutat papper, prickpapper m m), tallinjen 1 till 120, underlag för sifferskrivning, additionsunderlag m m.
FURNESS HANDLEDNINGAR
Matematik i förskoleklassen och Matematik i skolår 1 är de första i en planerad serie av handledningar med en för varje år från förskoleklassen till skolår 5.
Många förskolelärare och lärare i skolan vill planera sin egen matematikundervisning efter klassens behov. De vill kunna integrera delar av matematikarbetet med annat arbete och komma ifrån det tävlande som ofta förekommer när barnen vill hinna till nästa sida i matteboken. Barnen ska kunna se det meningsfulla i att räkna och mäta genom att göra det i ett praktiskt sammanhang. De ska också kunna njuta av det lekfulla och estetiska när de med enkla material skapar olika talmönster. Handledningarna ger struktur åt matematikarbetet och stöd till lärarens planering för klassen och klassens individer. Matematik i förskoleklassen och Matematik i skolår 1 har liknande upplägg och innehåll. Dessa båda handledningar fungerar oberoende av varandra. Det går utmärkt att använda Matematik i skolår 1 oavsett hur barnen har undervisats i förskoleklassen.
Handledningarna stödjer
• Praktiskt arbete
Genom att arbeta praktiskt och laborativt använder barnen olika sinnen och berikar sina erfarenheter.
• Undersökande arbete
Genom att undersöka och experimentera lär sig barnen att formulera egna frågor och lösa egna problem. Det ger lust och spänning åt deras arbete.
• Individanpassat arbete
Uppläggning av arbetet gör det möjligt att anpassa det efter klassens och individens behov.
• Integrering med andra områden såsom språkundervisning och bild arbete.
Matematik i förskoleklassen
Det finns inte ett arbetssätt eller ett material som är det bästa. Förmodligen växlar både lärare och barn mellan olika sätt att arbeta. Ibland behövs ett fritt undersökande och ibland är det bättre att utgångspunkten är en mer eller mindre styrd uppgift. Den vuxenstyrda uppgiften kan, under en lyhörd lärares ledning, övergå i ett genuint experimenterande. Förslagen i handledningen är baserade på praktisk erfarenhet av matematikarbete med barn. Uppgifterna är laborativa och ”öppna”. Det finns stort utrymme för egna tolkningar och upptäckter.
Perioder
Handledningen är uppdelad i åtta tidsperioder. Varje period motsvarar fyra till sex veckor. Innehållet ska då täcka ett skolår. En månad eller lite mer är en behändig tidsperiod för grovplanering av klassens arbete, och barnen hinner förhoppningsvis under denna tid fördjupa sig i ett arbete utan att bli uttråkade. Varje period har två från varandra fristående arbetsområden – ”Projekt” och ”Arbete med tal”.
Projekt
Med projekt menas ett arbete som är tänkt att pågå under en längre tid – några dagar eller veckor. Arbetet kan innefatta flera moment och uttryckssätt, t ex prata, rita, bygga, mäta, göra studiebesök. Projekten ger också många möjligheter att arbeta med språket. All geometri och mätning faller under rubriken ”Projekt”. De åtta projekten är fristående från varandra och kan göras i vilken ordning man vill.
Exempel på projekt är:
• Byggnader och annat i klassens närmiljö (rita, bygga modeller, mäta med steg)
• Tyngst och lättast (använda en enkel balansvåg, bygga egna balansvågar)
• Affären (ordna varor, pengar, prismärkning)
• Trianglar och kvadrater (bilda mönster av papperstrianglar och kvadrater)
Arbete med tal
”Arbete med tal” omfattar
• Räkneramsan
• Sifferskrivning
• Tallinjen
• Antal
”Arbete med tal” är laborativt och undersökande. Barnen arbetar med material som klossar och knappar. Exempel på aktiviteter är att lägga enkla mönster, bygga taltrappor, bilda grupper med lika många, skapa kvadrater och rektanglar, addition.
Aktiviteter
”Projekt” och ”Arbete med tal” är uppdelade i ett antal aktiviteter. Man bör följa den givna ordningen inom ”Projekt” respektive ”Arbete med tal” men det är inte alls nödvändigt att göra alla aktiviteter. På det viset kan man anpassa arbetet till klassen och de enskilda barnen.
Ibland har aktiviteten en underrubrik: ”Samtal och uppslag”. Här finns förslag på diskussionsfrågor men också på hur man kan gå vidare enligt barnens egna iakttagelser och funderingar. De utbyter erfarenheter, tekniker och lösningar. Handledningens förslag till aktiviteter kan ses som utgångspunkter. När barnen kommer med egna funderingar och förslag är det ofta en stor pedagogisk vinst.
Kopieringshäftet
Till handledningen hör ett kopieringshäfte. I kopieringshäftet finns flera sorters papper (rutat papper, prickpapper m m), tallinjen 1 till 120, underlag för sifferskrivning, additionsunderlag m m.
Begagnad bok
469 kr
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar
Köpskydd med Studentapan
Varje köp täcks av Studentapans köpskydd som säkerställer att boken kommer fram, att du får rätt bok och att skicket stämmer överens med beskrivning.
469 kr
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar