Matematiska utmaningar : en kurs i problemlösning; Paul Vaderlind; 2021

Matematiska utmaningar : en kurs i problemlösning Upplaga 2

av Paul Vaderlind
Träning i matematisk problemlösning ger kunskap om tänkbara lösningsstrategier, systematiskt utnyttjande av ett analytisk tänkande, korrekt argumentation och motivering av varje steg i en slutledning. Dessa färdigheter har man nytta av inte bara i matematiska sammanhang utan i en mängd olika situationer i livet.

Matematiska utmaningar - en kurs i problemlösning ges vid Stockholms universitet och denna bok följer kursens upplägg. Boken är indelad i fjorton mer eller mindre självständiga kapitel. Tanken är att man ska kunna läsa ett kapitel utan att man för den delen behöver ha läst de tidigare. Bokens innehåll kan indelas i fyra grupper: talteori, algebra, kombinatorik samt geometri. Varje kapitel avslutas med ett antal uppgifter i varierande svårighetsgrad för självständig lösning. De flesta uppgifter kommer från diverse nationella och internationella matematiktävlingar runt om i världen. Mer om själva kursens upplägg kan man finna på http://problem.math.su.se.

Andra upplagan är utökad med ytterligare två kapitel, ett som handlar om grafteori och ett om talteori, som båda innehåller flera nyttiga hjälpmedel och strategier för problemlösning.

Boken vänder sig främst till elever på gymnasienivå, studenter vid universitet och högskola inom naturvetenskaper, ingenjörsprogram, teknik, nationalekonomi och företagsekonomi samt till lärare som vill komplettera sin lärarutbildning i matematik. Boken kan även rekommenderas till allmänt matematiskt intresserade som vill utveckla sin problemlösningsförmåga.
Träning i matematisk problemlösning ger kunskap om tänkbara lösningsstrategier, systematiskt utnyttjande av ett analytisk tänkande, korrekt argumentation och motivering av varje steg i en slutledning. Dessa färdigheter har man nytta av inte bara i matematiska sammanhang utan i en mängd olika situationer i livet.

Matematiska utmaningar - en kurs i problemlösning ges vid Stockholms universitet och denna bok följer kursens upplägg. Boken är indelad i fjorton mer eller mindre självständiga kapitel. Tanken är att man ska kunna läsa ett kapitel utan att man för den delen behöver ha läst de tidigare. Bokens innehåll kan indelas i fyra grupper: talteori, algebra, kombinatorik samt geometri. Varje kapitel avslutas med ett antal uppgifter i varierande svårighetsgrad för självständig lösning. De flesta uppgifter kommer från diverse nationella och internationella matematiktävlingar runt om i världen. Mer om själva kursens upplägg kan man finna på http://problem.math.su.se.

Andra upplagan är utökad med ytterligare två kapitel, ett som handlar om grafteori och ett om talteori, som båda innehåller flera nyttiga hjälpmedel och strategier för problemlösning.

Boken vänder sig främst till elever på gymnasienivå, studenter vid universitet och högskola inom naturvetenskaper, ingenjörsprogram, teknik, nationalekonomi och företagsekonomi samt till lärare som vill komplettera sin lärarutbildning i matematik. Boken kan även rekommenderas till allmänt matematiskt intresserade som vill utveckla sin problemlösningsförmåga.
Upplaga: 2a upplagan
Utgiven: 2021
ISBN: 9789144157566
Förlag: Studentlitteratur AB
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 464 st
2 upplagor
Upplaga 1 (2015)
från 175 kr
Upplaga 2 (2021)
Tillfälligt slut
Träning i matematisk problemlösning ger kunskap om tänkbara lösningsstrategier, systematiskt utnyttjande av ett analytisk tänkande, korrekt argumentation och motivering av varje steg i en slutledning. Dessa färdigheter har man nytta av inte bara i matematiska sammanhang utan i en mängd olika situationer i livet.

Matematiska utmaningar - en kurs i problemlösning ges vid Stockholms universitet och denna bok följer kursens upplägg. Boken är indelad i fjorton mer eller mindre självständiga kapitel. Tanken är att man ska kunna läsa ett kapitel utan att man för den delen behöver ha läst de tidigare. Bokens innehåll kan indelas i fyra grupper: talteori, algebra, kombinatorik samt geometri. Varje kapitel avslutas med ett antal uppgifter i varierande svårighetsgrad för självständig lösning. De flesta uppgifter kommer från diverse nationella och internationella matematiktävlingar runt om i världen. Mer om själva kursens upplägg kan man finna på http://problem.math.su.se.

Andra upplagan är utökad med ytterligare två kapitel, ett som handlar om grafteori och ett om talteori, som båda innehåller flera nyttiga hjälpmedel och strategier för problemlösning.

Boken vänder sig främst till elever på gymnasienivå, studenter vid universitet och högskola inom naturvetenskaper, ingenjörsprogram, teknik, nationalekonomi och företagsekonomi samt till lärare som vill komplettera sin lärarutbildning i matematik. Boken kan även rekommenderas till allmänt matematiskt intresserade som vill utveckla sin problemlösningsförmåga.
Träning i matematisk problemlösning ger kunskap om tänkbara lösningsstrategier, systematiskt utnyttjande av ett analytisk tänkande, korrekt argumentation och motivering av varje steg i en slutledning. Dessa färdigheter har man nytta av inte bara i matematiska sammanhang utan i en mängd olika situationer i livet.

Matematiska utmaningar - en kurs i problemlösning ges vid Stockholms universitet och denna bok följer kursens upplägg. Boken är indelad i fjorton mer eller mindre självständiga kapitel. Tanken är att man ska kunna läsa ett kapitel utan att man för den delen behöver ha läst de tidigare. Bokens innehåll kan indelas i fyra grupper: talteori, algebra, kombinatorik samt geometri. Varje kapitel avslutas med ett antal uppgifter i varierande svårighetsgrad för självständig lösning. De flesta uppgifter kommer från diverse nationella och internationella matematiktävlingar runt om i världen. Mer om själva kursens upplägg kan man finna på http://problem.math.su.se.

Andra upplagan är utökad med ytterligare två kapitel, ett som handlar om grafteori och ett om talteori, som båda innehåller flera nyttiga hjälpmedel och strategier för problemlösning.

Boken vänder sig främst till elever på gymnasienivå, studenter vid universitet och högskola inom naturvetenskaper, ingenjörsprogram, teknik, nationalekonomi och företagsekonomi samt till lärare som vill komplettera sin lärarutbildning i matematik. Boken kan även rekommenderas till allmänt matematiskt intresserade som vill utveckla sin problemlösningsförmåga.
Begagnad bok (0 st)
Begagnad bok (0 st)