Min mening lärarhandledning; Eva Bernhardtson, Louise Tarras; 1998

Min mening lärarhandledning

av Eva Bernhardtson, Louise Tarras
Min mening är ett läromedel i svenska för vuxna invandrare. Det är i första hand avsett för elever med liten studievana. Boken är lämplig att börja använda under senare delen av första terminens studier i svenska.
  Min mening vill stimulera eleven till att våga tala och uttrycka tankar och åsikter på svenska. Texterna är skrivna på ett enkelt språk, men med ett vuxet perspektiv. De tar ofta upp situationer som eleverna kan känna igen sig i och ger dem därigenom verktygen – ord och fraser – för att uttrycka egna upplevelser och reflektioner.
  Flera texter behandlar aktuella samhällsfrågor och är lämpliga att använda som utgångspunkt för diskussioner kring attityder, värderingar och speciella händelser.
  Textboken omfattar 15 avsnitt som vardera innehåller texter på tre nivåer (A, B och C). Materialet ger därmed goda möjligheter till individanpassad undervisning. Till varje text hör en bild som kan användas som ingång till texten eller för fri produktion.
  Min mening har ingen direkt progression utan lärare och elev kan välja texter efter behov, intressen och önskemål.
  Lärarhandledningen innehåller förslag till diskussionsfrågor och olika typer av elevaktiva och problembaserade övningar. Tonvikten ligger på övningar för talproduktion, men det finns även uppgifter för skrivträning.
  Flera övningar finns som kopieringsunderlag i slutet av lärarhandledningen.
Min mening är ett läromedel i svenska för vuxna invandrare. Det är i första hand avsett för elever med liten studievana. Boken är lämplig att börja använda under senare delen av första terminens studier i svenska.
  Min mening vill stimulera eleven till att våga tala och uttrycka tankar och åsikter på svenska. Texterna är skrivna på ett enkelt språk, men med ett vuxet perspektiv. De tar ofta upp situationer som eleverna kan känna igen sig i och ger dem därigenom verktygen – ord och fraser – för att uttrycka egna upplevelser och reflektioner.
  Flera texter behandlar aktuella samhällsfrågor och är lämpliga att använda som utgångspunkt för diskussioner kring attityder, värderingar och speciella händelser.
  Textboken omfattar 15 avsnitt som vardera innehåller texter på tre nivåer (A, B och C). Materialet ger därmed goda möjligheter till individanpassad undervisning. Till varje text hör en bild som kan användas som ingång till texten eller för fri produktion.
  Min mening har ingen direkt progression utan lärare och elev kan välja texter efter behov, intressen och önskemål.
  Lärarhandledningen innehåller förslag till diskussionsfrågor och olika typer av elevaktiva och problembaserade övningar. Tonvikten ligger på övningar för talproduktion, men det finns även uppgifter för skrivträning.
  Flera övningar finns som kopieringsunderlag i slutet av lärarhandledningen.
Utgiven: 1998
ISBN: 9789174344172
Förlag: Folkuniversitetets förlag
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 104 st
Min mening är ett läromedel i svenska för vuxna invandrare. Det är i första hand avsett för elever med liten studievana. Boken är lämplig att börja använda under senare delen av första terminens studier i svenska.
  Min mening vill stimulera eleven till att våga tala och uttrycka tankar och åsikter på svenska. Texterna är skrivna på ett enkelt språk, men med ett vuxet perspektiv. De tar ofta upp situationer som eleverna kan känna igen sig i och ger dem därigenom verktygen – ord och fraser – för att uttrycka egna upplevelser och reflektioner.
  Flera texter behandlar aktuella samhällsfrågor och är lämpliga att använda som utgångspunkt för diskussioner kring attityder, värderingar och speciella händelser.
  Textboken omfattar 15 avsnitt som vardera innehåller texter på tre nivåer (A, B och C). Materialet ger därmed goda möjligheter till individanpassad undervisning. Till varje text hör en bild som kan användas som ingång till texten eller för fri produktion.
  Min mening har ingen direkt progression utan lärare och elev kan välja texter efter behov, intressen och önskemål.
  Lärarhandledningen innehåller förslag till diskussionsfrågor och olika typer av elevaktiva och problembaserade övningar. Tonvikten ligger på övningar för talproduktion, men det finns även uppgifter för skrivträning.
  Flera övningar finns som kopieringsunderlag i slutet av lärarhandledningen.
Min mening är ett läromedel i svenska för vuxna invandrare. Det är i första hand avsett för elever med liten studievana. Boken är lämplig att börja använda under senare delen av första terminens studier i svenska.
  Min mening vill stimulera eleven till att våga tala och uttrycka tankar och åsikter på svenska. Texterna är skrivna på ett enkelt språk, men med ett vuxet perspektiv. De tar ofta upp situationer som eleverna kan känna igen sig i och ger dem därigenom verktygen – ord och fraser – för att uttrycka egna upplevelser och reflektioner.
  Flera texter behandlar aktuella samhällsfrågor och är lämpliga att använda som utgångspunkt för diskussioner kring attityder, värderingar och speciella händelser.
  Textboken omfattar 15 avsnitt som vardera innehåller texter på tre nivåer (A, B och C). Materialet ger därmed goda möjligheter till individanpassad undervisning. Till varje text hör en bild som kan användas som ingång till texten eller för fri produktion.
  Min mening har ingen direkt progression utan lärare och elev kan välja texter efter behov, intressen och önskemål.
  Lärarhandledningen innehåller förslag till diskussionsfrågor och olika typer av elevaktiva och problembaserade övningar. Tonvikten ligger på övningar för talproduktion, men det finns även uppgifter för skrivträning.
  Flera övningar finns som kopieringsunderlag i slutet av lärarhandledningen.
Begagnad bok (0 st)
Begagnad bok (0 st)