Mjölk : en kulturanalys av mejeridiskens nya ekonomi; Håkan Jönsson; 2005

Mjölk : en kulturanalys av mejeridiskens nya ekonomi

av Håkan Jönsson
Mjölken i en ny tidFör trettio år sedan fanns det tio mejerivaror i en mejeridisk. Idag kan de vara runt trehundra. Hur har det blivit så? O ch vad händer med oss som drar ner på mjölkdrickandet till förmån för islatte på plastflaska och bakterieberikade mellanmål? Etnologen och k ocken Håkan Jönsson har funderat kring dessa frågor och skrivit boken Mjölk - en kulturanalys av mejeridiskens nya ekonomi, som också är han s doktorsavhandling i etnologi. I Mjölk får vi följa mejerivarornas ut veckling från Mjölkpropagandans 1920-tal till dagens överfyllda mejeri diskar. Vi får reda på hur mjölken blev 'det svenskaste svenska vi har ' och hur den förändras i globaliseringens tidevarv. Jönsson gör också nedslag i mejeridisken och granskar några av de gammaldags, naturliga , hälsobringande, lätta och snabba mejeriprodukter som lanserats de se naste åren. Det blir en berättelse om hur en vara förändras, men också om hur en ny ekonomi tar plats i vardagen. Mjölk är en både medryckan de och faktaspäckad bok om en av våra vanligaste och mest symbolmättad e matvaror.
Mjölken i en ny tidFör trettio år sedan fanns det tio mejerivaror i en mejeridisk. Idag kan de vara runt trehundra. Hur har det blivit så? O ch vad händer med oss som drar ner på mjölkdrickandet till förmån för islatte på plastflaska och bakterieberikade mellanmål? Etnologen och k ocken Håkan Jönsson har funderat kring dessa frågor och skrivit boken Mjölk - en kulturanalys av mejeridiskens nya ekonomi, som också är han s doktorsavhandling i etnologi. I Mjölk får vi följa mejerivarornas ut veckling från Mjölkpropagandans 1920-tal till dagens överfyllda mejeri diskar. Vi får reda på hur mjölken blev 'det svenskaste svenska vi har ' och hur den förändras i globaliseringens tidevarv. Jönsson gör också nedslag i mejeridisken och granskar några av de gammaldags, naturliga , hälsobringande, lätta och snabba mejeriprodukter som lanserats de se naste åren. Det blir en berättelse om hur en vara förändras, men också om hur en ny ekonomi tar plats i vardagen. Mjölk är en både medryckan de och faktaspäckad bok om en av våra vanligaste och mest symbolmättad e matvaror.
Utgiven: 2005
ISBN: 9789171397058
Förlag: Brutus Östlings bokf Symposion
Format: Inbunden
Språk: Svenska
Sidor: 230 st
Mjölken i en ny tidFör trettio år sedan fanns det tio mejerivaror i en mejeridisk. Idag kan de vara runt trehundra. Hur har det blivit så? O ch vad händer med oss som drar ner på mjölkdrickandet till förmån för islatte på plastflaska och bakterieberikade mellanmål? Etnologen och k ocken Håkan Jönsson har funderat kring dessa frågor och skrivit boken Mjölk - en kulturanalys av mejeridiskens nya ekonomi, som också är han s doktorsavhandling i etnologi. I Mjölk får vi följa mejerivarornas ut veckling från Mjölkpropagandans 1920-tal till dagens överfyllda mejeri diskar. Vi får reda på hur mjölken blev 'det svenskaste svenska vi har ' och hur den förändras i globaliseringens tidevarv. Jönsson gör också nedslag i mejeridisken och granskar några av de gammaldags, naturliga , hälsobringande, lätta och snabba mejeriprodukter som lanserats de se naste åren. Det blir en berättelse om hur en vara förändras, men också om hur en ny ekonomi tar plats i vardagen. Mjölk är en både medryckan de och faktaspäckad bok om en av våra vanligaste och mest symbolmättad e matvaror.
Mjölken i en ny tidFör trettio år sedan fanns det tio mejerivaror i en mejeridisk. Idag kan de vara runt trehundra. Hur har det blivit så? O ch vad händer med oss som drar ner på mjölkdrickandet till förmån för islatte på plastflaska och bakterieberikade mellanmål? Etnologen och k ocken Håkan Jönsson har funderat kring dessa frågor och skrivit boken Mjölk - en kulturanalys av mejeridiskens nya ekonomi, som också är han s doktorsavhandling i etnologi. I Mjölk får vi följa mejerivarornas ut veckling från Mjölkpropagandans 1920-tal till dagens överfyllda mejeri diskar. Vi får reda på hur mjölken blev 'det svenskaste svenska vi har ' och hur den förändras i globaliseringens tidevarv. Jönsson gör också nedslag i mejeridisken och granskar några av de gammaldags, naturliga , hälsobringande, lätta och snabba mejeriprodukter som lanserats de se naste åren. Det blir en berättelse om hur en vara förändras, men också om hur en ny ekonomi tar plats i vardagen. Mjölk är en både medryckan de och faktaspäckad bok om en av våra vanligaste och mest symbolmättad e matvaror.
Begagnad bok (0 st)
Begagnad bok (0 st)