Ord; Gunlög Josefsson; 2005

Ord Upplaga 1

av Gunlög Josefsson
Vad är ett ord? Hur många ordklasser finns det egentligen? Finns det några begränsningar på vilka nybildningar som kan göras? Hur lär sig ett barn hur orden ser ut i det egna modersmålet?
Detta är några av de frågor som Ord försöker ge svar på. Boken är en modern ordbildningslära som kombinerar klassisk ordbildningsteori med de senaste rönen inom grammatisk forskning. Ett brett spektrum av ämnen behandlas: ordklasser ur både ett modernt svenskt och ett bredare historiskt perspektiv, frågan om vilka ordklasserna är och hur de kan definieras och avgränsas från varandra, principerna för sammansättning och avledning, sambandet mellan betydelsevariation och betydelseförändring samt relationen mellan ordbildning och resten av grammatiken. Det sista kapitlet i boken behandlar ord ur ett tillägnandeperspektiv - hur barn lär sig ordens ljudstruktur och betydelse i sitt modersmål.
Läs mer om boken på studentlitteratur.se
Vad är ett ord? Hur många ordklasser finns det egentligen? Finns det några begränsningar på vilka nybildningar som kan göras? Hur lär sig ett barn hur orden ser ut i det egna modersmålet?
Detta är några av de frågor som Ord försöker ge svar på. Boken är en modern ordbildningslära som kombinerar klassisk ordbildningsteori med de senaste rönen inom grammatisk forskning. Ett brett spektrum av ämnen behandlas: ordklasser ur både ett modernt svenskt och ett bredare historiskt perspektiv, frågan om vilka ordklasserna är och hur de kan definieras och avgränsas från varandra, principerna för sammansättning och avledning, sambandet mellan betydelsevariation och betydelseförändring samt relationen mellan ordbildning och resten av grammatiken. Det sista kapitlet i boken behandlar ord ur ett tillägnandeperspektiv - hur barn lär sig ordens ljudstruktur och betydelse i sitt modersmål.
Läs mer om boken på studentlitteratur.se
Upplaga: 1a upplagan
Utgiven: 2005
ISBN: 9789144037264
Förlag: Studentlitteratur AB
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 261 st
Vad är ett ord? Hur många ordklasser finns det egentligen? Finns det några begränsningar på vilka nybildningar som kan göras? Hur lär sig ett barn hur orden ser ut i det egna modersmålet?
Detta är några av de frågor som Ord försöker ge svar på. Boken är en modern ordbildningslära som kombinerar klassisk ordbildningsteori med de senaste rönen inom grammatisk forskning. Ett brett spektrum av ämnen behandlas: ordklasser ur både ett modernt svenskt och ett bredare historiskt perspektiv, frågan om vilka ordklasserna är och hur de kan definieras och avgränsas från varandra, principerna för sammansättning och avledning, sambandet mellan betydelsevariation och betydelseförändring samt relationen mellan ordbildning och resten av grammatiken. Det sista kapitlet i boken behandlar ord ur ett tillägnandeperspektiv - hur barn lär sig ordens ljudstruktur och betydelse i sitt modersmål.
Läs mer om boken på studentlitteratur.se
Vad är ett ord? Hur många ordklasser finns det egentligen? Finns det några begränsningar på vilka nybildningar som kan göras? Hur lär sig ett barn hur orden ser ut i det egna modersmålet?
Detta är några av de frågor som Ord försöker ge svar på. Boken är en modern ordbildningslära som kombinerar klassisk ordbildningsteori med de senaste rönen inom grammatisk forskning. Ett brett spektrum av ämnen behandlas: ordklasser ur både ett modernt svenskt och ett bredare historiskt perspektiv, frågan om vilka ordklasserna är och hur de kan definieras och avgränsas från varandra, principerna för sammansättning och avledning, sambandet mellan betydelsevariation och betydelseförändring samt relationen mellan ordbildning och resten av grammatiken. Det sista kapitlet i boken behandlar ord ur ett tillägnandeperspektiv - hur barn lär sig ordens ljudstruktur och betydelse i sitt modersmål.
Läs mer om boken på studentlitteratur.se
Begagnad bok (0 st)
Begagnad bok (0 st)