Politiska annonser : partiernas valreklam i dagspressen genom 100 år; Bengt Johansson, Tomas Odén; 2014
Politiska annonser : partiernas valreklam i dagspressen genom 100 år; Bengt Johansson, Tomas Odén; 2014

Politiska annonser : partiernas valreklam i dagspressen genom 100 år

av Bengt Johansson, Tomas Odén

  • Utgiven: 2014
  • ISBN: 9789186523787
  • Sidor: 199 st
  • Förlag: Nordicom
  • Format: Häftad
  • Språk: Svenska

Om boken

Författarna anlägger flera vetenskapliga perspektiv på sitt ämne. Ett sådant utgörs av den statsvetenskapliga forskningen om svenska valrörelser, ett annat gäller företagsekonomisk forskning om företags reklambeslut och om konkurrensen på tidningsmarknaden, ett tredje är opinionsforskning om allmänhetens inställning till valpropaganda. Som presshistorisk grund för studien ligger band III-IV av översiktsverket Den svenska pressens historia. Sammantaget leder detta till en välkommen genomgång av den politiska annonseringens framväxt, omfattning och inriktning insatt i sitt samhälleliga och vetenskapliga sammanhang. En rad välkända begrepp används vid innehållsanalyserna av valannonserna och det genererar nya insikter om partipress, stödannonsering, gratisannonser, annonsvägran och försvagad partipresskoppling. Genom att ordna materialet i naturliga experiment blir slutsatserna av analyserna övertygande. Med sin metod kan författarna klargöra marknadsförhållandenas inflytande på valannonseringen tydligare än tidigare. Med avstamp i äldre konkurrensteorier, såsom upplagespiralen och täckningsgradsteorin, lanserar Bengt Johansson och Tomas Odén i boken en ny, som de kallar neutralitetsspiralen.

Åtkomstkoder och digitalt tilläggsmaterial garanteras inte med begagnade böcker

Mer om Politiska annonser : partiernas valreklam i dagspressen genom 100 år (2014)

I januari 2014 släpptes boken Politiska annonser : partiernas valreklam i dagspressen genom 100 år skriven av Bengt Johansson, Tomas Odén. Den är skriven på svenska och består av 199 sidor djupgående information om media och kommunikation. Förlaget bakom boken är Nordicom.

Köp boken Politiska annonser : partiernas valreklam i dagspressen genom 100 år på Studentapan och spara pengar.

Referera till Politiska annonser : partiernas valreklam i dagspressen genom 100 år

Harvard

Johansson, B. & Odén, T. (2014). Politiska annonser : partiernas valreklam i dagspressen genom 100 år. Nordicom.

Oxford

Johansson, Bengt & Odén, Tomas, Politiska annonser : partiernas valreklam i dagspressen genom 100 år (Nordicom, 2014).

APA

Johansson, B., & Odén, T. (2014). Politiska annonser : partiernas valreklam i dagspressen genom 100 år. Nordicom.

Vancouver

Johansson B, Odén T. Politiska annonser : partiernas valreklam i dagspressen genom 100 år. Nordicom; 2014.