Räkna med nyheter : journalisters (ibland obesvarade) förkärlek för siffror och statistik; Martin Wicklin, Helena Bengtsson, Jesper Strömbäck, Jan Strid, Marie Demker; 2013
spara 46%
1 säljare

Räkna med nyheter : journalisters (ibland obesvarade) förkärlek för siffror och statistik

av Martin Wicklin, Helena Bengtsson, Jesper Strömbäck, Jan Strid, Marie Demker
"Statistik och siffror signalerar objektivitet och trovärdighet, och orden 'ny undersökning' figurerar i mängder av nyeter varje dag." Så skriver en pr-byrå om vikten av att erbjuda ständigt nya hårda siffror för att få uppmärksamhet i medierna. Men redaktionerna klarar inte alltid av att granska undersökningar; de missar ibland bortfallets betydelse och felmarginalens funktion. Vad kan ihåliga undersökningar få för konsekvenser? Hur kan kunskaperna förbättras? Hur utvecklas sifferjournalistiken? Svaren ges i denna bok.
"Statistik och siffror signalerar objektivitet och trovärdighet, och orden 'ny undersökning' figurerar i mängder av nyeter varje dag." Så skriver en pr-byrå om vikten av att erbjuda ständigt nya hårda siffror för att få uppmärksamhet i medierna. Men redaktionerna klarar inte alltid av att granska undersökningar; de missar ibland bortfallets betydelse och felmarginalens funktion. Vad kan ihåliga undersökningar få för konsekvenser? Hur kan kunskaperna förbättras? Hur utvecklas sifferjournalistiken? Svaren ges i denna bok.
Utgiven: 2013
ISBN: 9789198063110
Förlag: Institutet för Mediestudier
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 126 st
"Statistik och siffror signalerar objektivitet och trovärdighet, och orden 'ny undersökning' figurerar i mängder av nyeter varje dag." Så skriver en pr-byrå om vikten av att erbjuda ständigt nya hårda siffror för att få uppmärksamhet i medierna. Men redaktionerna klarar inte alltid av att granska undersökningar; de missar ibland bortfallets betydelse och felmarginalens funktion. Vad kan ihåliga undersökningar få för konsekvenser? Hur kan kunskaperna förbättras? Hur utvecklas sifferjournalistiken? Svaren ges i denna bok.
"Statistik och siffror signalerar objektivitet och trovärdighet, och orden 'ny undersökning' figurerar i mängder av nyeter varje dag." Så skriver en pr-byrå om vikten av att erbjuda ständigt nya hårda siffror för att få uppmärksamhet i medierna. Men redaktionerna klarar inte alltid av att granska undersökningar; de missar ibland bortfallets betydelse och felmarginalens funktion. Vad kan ihåliga undersökningar få för konsekvenser? Hur kan kunskaperna förbättras? Hur utvecklas sifferjournalistiken? Svaren ges i denna bok.
Begagnad bok
85 kr155 krSpara 70 kr (46%) mot nypris
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar
Köpskydd med Studentapan
Varje köp täcks av Studentapans köpskydd som säkerställer att boken kommer fram, att du får rätt bok och att skicket stämmer överens med beskrivning.
85 kr155 krSpara 70 kr (46%) mot nypris
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar