Reijmyre Glasbruk, formgivare, konstnärer och yrkesmän under 200 år; Stefan Hammenbeck, Kerstin Wickman, Ingrid Rosén, Gunnel Holmér, Karin Lundgren, Gunnel Mörkfors, Ulrika Ruding, Märta Holkers, Ulf Ericsson; 2010

Reijmyre Glasbruk, formgivare, konstnärer och yrkesmän under 200 år Upplaga 1

av Stefan Hammenbeck, Kerstin Wickman, Ingrid Rosén, Gunnel Holmér, Karin Lundgren
m.fl.
Inledningsvis blåstes alla sorters glas alltifrån fönsterglas till till hushållsglas.
Bruket var först i Sverige med tillverkning av pressglas.
I slutet av 1800-talet var Reijmyre ett av Sveriges ledande glasbruk med stora internationella framgångar,
inte minst med servisglas.
I Turin 1902 fick bruket stor uppmärksamhet med konstglas i jugendstil av främst kvinnliga formgivare.
1930-talet innebar en ny storhetstid med glas i rubinrött, blåklintsblått och smaragdgrönt formgivet av Björn Trädgårdh och Monica Bratt. Deras glas är för många brukets signum.
Reijmyre är idag ett modernt glasbruk med en ny generation framstående formgivare och med levande hantverkstradition och yrkesskicklighet. Det är grunden för "själen i glaset" skriver Ulf Ericsson i bokens inledning
Inledningsvis blåstes alla sorters glas alltifrån fönsterglas till till hushållsglas.
Bruket var först i Sverige med tillverkning av pressglas.
I slutet av 1800-talet var Reijmyre ett av Sveriges ledande glasbruk med stora internationella framgångar,
inte minst med servisglas.
I Turin 1902 fick bruket stor uppmärksamhet med konstglas i jugendstil av främst kvinnliga formgivare.
1930-talet innebar en ny storhetstid med glas i rubinrött, blåklintsblått och smaragdgrönt formgivet av Björn Trädgårdh och Monica Bratt. Deras glas är för många brukets signum.
Reijmyre är idag ett modernt glasbruk med en ny generation framstående formgivare och med levande hantverkstradition och yrkesskicklighet. Det är grunden för "själen i glaset" skriver Ulf Ericsson i bokens inledning
Upplaga: 1a upplagan
Utgiven: 2010
ISBN: 9789185908783
Förlag: Östergötlands länsmuseum
Format: Inbunden
Språk: Engelska
Sidor: 191 st
Inledningsvis blåstes alla sorters glas alltifrån fönsterglas till till hushållsglas.
Bruket var först i Sverige med tillverkning av pressglas.
I slutet av 1800-talet var Reijmyre ett av Sveriges ledande glasbruk med stora internationella framgångar,
inte minst med servisglas.
I Turin 1902 fick bruket stor uppmärksamhet med konstglas i jugendstil av främst kvinnliga formgivare.
1930-talet innebar en ny storhetstid med glas i rubinrött, blåklintsblått och smaragdgrönt formgivet av Björn Trädgårdh och Monica Bratt. Deras glas är för många brukets signum.
Reijmyre är idag ett modernt glasbruk med en ny generation framstående formgivare och med levande hantverkstradition och yrkesskicklighet. Det är grunden för "själen i glaset" skriver Ulf Ericsson i bokens inledning
Inledningsvis blåstes alla sorters glas alltifrån fönsterglas till till hushållsglas.
Bruket var först i Sverige med tillverkning av pressglas.
I slutet av 1800-talet var Reijmyre ett av Sveriges ledande glasbruk med stora internationella framgångar,
inte minst med servisglas.
I Turin 1902 fick bruket stor uppmärksamhet med konstglas i jugendstil av främst kvinnliga formgivare.
1930-talet innebar en ny storhetstid med glas i rubinrött, blåklintsblått och smaragdgrönt formgivet av Björn Trädgårdh och Monica Bratt. Deras glas är för många brukets signum.
Reijmyre är idag ett modernt glasbruk med en ny generation framstående formgivare och med levande hantverkstradition och yrkesskicklighet. Det är grunden för "själen i glaset" skriver Ulf Ericsson i bokens inledning
Begagnad bok (0 st)
Begagnad bok (0 st)