Samhällsämnenas didatik : årskurs 4 - 6; Olof Franck; 2013
5+ säljare

Samhällsämnenas didatik : årskurs 4 - 6 Upplaga 1

av Olof Franck
Hösten 2011 sjösattes Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritids­hemmet (Lgr 11). En intention bakom dessa är att ange tydligare mål för undervisningen i skolans olika ämnen.
Kursplanernas form och innehåll aktualiserar många frågor som är viktiga för blivande och verksamma lärare att reflektera över och diskutera. Det är värdefullt – ja, nödvändigt – att kontinuerligt föra didaktiska samtal kring hur en undervisning bör utformas, vad den bör innehålla och vilka överväganden som är knutna till betyg och bedömning.
För SO-ämnenas del finns ett antal både grundläggande och över­gripande perspektiv som måste uppmärksammas, analyseras och disku­teras. Det ligger nära tillhands att lärare i vardagens utmaningar har fokus riktat mot konkreta uppslag och upplägg, detaljer och del­moment. Ett sådant fokus är förstås nödvändigt. Samtidigt behöver vi lyfta blicken och fundera över ämnenas mer allmänna relationer till varandra och till skolans undervisning i stort.
I den här boken uppmärksammas fem grundläggande och övergripande perspektiv som är betydelsefulla att reflektera över och diskutera för blivande och verksamma lärare i SO-ämnen. Boken är en kursbok vid lärarutbildningar och kompetensutvecklingslitteratur för verksamma lärare.
Hösten 2011 sjösattes Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritids­hemmet (Lgr 11). En intention bakom dessa är att ange tydligare mål för undervisningen i skolans olika ämnen.
Kursplanernas form och innehåll aktualiserar många frågor som är viktiga för blivande och verksamma lärare att reflektera över och diskutera. Det är värdefullt – ja, nödvändigt – att kontinuerligt föra didaktiska samtal kring hur en undervisning bör utformas, vad den bör innehålla och vilka överväganden som är knutna till betyg och bedömning.
För SO-ämnenas del finns ett antal både grundläggande och över­gripande perspektiv som måste uppmärksammas, analyseras och disku­teras. Det ligger nära tillhands att lärare i vardagens utmaningar har fokus riktat mot konkreta uppslag och upplägg, detaljer och del­moment. Ett sådant fokus är förstås nödvändigt. Samtidigt behöver vi lyfta blicken och fundera över ämnenas mer allmänna relationer till varandra och till skolans undervisning i stort.
I den här boken uppmärksammas fem grundläggande och övergripande perspektiv som är betydelsefulla att reflektera över och diskutera för blivande och verksamma lärare i SO-ämnen. Boken är en kursbok vid lärarutbildningar och kompetensutvecklingslitteratur för verksamma lärare.
Upplaga: 1a upplagan
Utgiven: 2013
ISBN: 9789144079509
Förlag: Studentlitteratur AB
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 152 st
Hösten 2011 sjösattes Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritids­hemmet (Lgr 11). En intention bakom dessa är att ange tydligare mål för undervisningen i skolans olika ämnen.
Kursplanernas form och innehåll aktualiserar många frågor som är viktiga för blivande och verksamma lärare att reflektera över och diskutera. Det är värdefullt – ja, nödvändigt – att kontinuerligt föra didaktiska samtal kring hur en undervisning bör utformas, vad den bör innehålla och vilka överväganden som är knutna till betyg och bedömning.
För SO-ämnenas del finns ett antal både grundläggande och över­gripande perspektiv som måste uppmärksammas, analyseras och disku­teras. Det ligger nära tillhands att lärare i vardagens utmaningar har fokus riktat mot konkreta uppslag och upplägg, detaljer och del­moment. Ett sådant fokus är förstås nödvändigt. Samtidigt behöver vi lyfta blicken och fundera över ämnenas mer allmänna relationer till varandra och till skolans undervisning i stort.
I den här boken uppmärksammas fem grundläggande och övergripande perspektiv som är betydelsefulla att reflektera över och diskutera för blivande och verksamma lärare i SO-ämnen. Boken är en kursbok vid lärarutbildningar och kompetensutvecklingslitteratur för verksamma lärare.
Hösten 2011 sjösattes Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritids­hemmet (Lgr 11). En intention bakom dessa är att ange tydligare mål för undervisningen i skolans olika ämnen.
Kursplanernas form och innehåll aktualiserar många frågor som är viktiga för blivande och verksamma lärare att reflektera över och diskutera. Det är värdefullt – ja, nödvändigt – att kontinuerligt föra didaktiska samtal kring hur en undervisning bör utformas, vad den bör innehålla och vilka överväganden som är knutna till betyg och bedömning.
För SO-ämnenas del finns ett antal både grundläggande och över­gripande perspektiv som måste uppmärksammas, analyseras och disku­teras. Det ligger nära tillhands att lärare i vardagens utmaningar har fokus riktat mot konkreta uppslag och upplägg, detaljer och del­moment. Ett sådant fokus är förstås nödvändigt. Samtidigt behöver vi lyfta blicken och fundera över ämnenas mer allmänna relationer till varandra och till skolans undervisning i stort.
I den här boken uppmärksammas fem grundläggande och övergripande perspektiv som är betydelsefulla att reflektera över och diskutera för blivande och verksamma lärare i SO-ämnen. Boken är en kursbok vid lärarutbildningar och kompetensutvecklingslitteratur för verksamma lärare.
Begagnad bok
139 kr
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar
Köpskydd med Studentapan
Varje köp täcks av Studentapans köpskydd som säkerställer att boken kommer fram, att du får rätt bok och att skicket stämmer överens med beskrivning.
139 kr
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar